Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Yamaha autolube 30 hv 2- tahtisen käyntihäiriö

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Konehuone / Yamaha autolube 30 hv 2- tahtisen käyntihäiriö

  • osku

    Hei !

    Mulla on otsikon kaltainen perämoottori ja siinä ilmenee sellainen vika, että täysillä/lähes täysillä ajettaessa kierrokset laskee ja moottori ikäänkuin honottaa ihan kuin ei saisi menovettä vaikka kaasu on täysin auki. Vauhti laskee yhtäkkiä n. puoleen täydestä ja kovassa kelissä ei meno oikein maistu. Kone ei kuitenkaan sammu vaan ”öhisee” eteenpäin omaa vauhtiaan. Moottirin ryyppyä kun käyttää niin kierrokset nousevat hetkeksi.

    Moottori on vm. -89 ja ollut ajamattomona n. 10 vuotta ja otettu uudelleen käyttöön. Siihen on vaihdettu uudet tulpat, bensansuodatin puhdistettu, uudet öljyt. Vanhaa on kuitekin bensatankki ja pallukkaletku moottorin ja tankin välille. Bensatankissa oli myös vanhaa bensaa ja se on tankattu n. 3 krt täyteen.

    Missähän mahtaa olla vika? Onko kellään vastaanlaisia kokemuksia ja mikä oli syynä moottorin nikotteluun ?

    +50 kn

    Morjens Osku. Ostin tossa viitisen vuotta takaperin Yamarin 540 BigFishin tolla 140hv koneella ja kun laittoi liikaa kaasua, sanotaan yli 5300 r/min (vauhtia n. 44 solmua), alkoi kone hiipumaan ja vauhti laski päälle kahteenkymmeneen solmuun. Kysyin luottomekaanikoltani, joka sanoi että kaasutin antaa liikaa bensaa jolloin kone ei enää pysty polttamaan kaikkea ja se alkoi tukehtua bensan yliannostukseen. Jätin sen mekaanikolle joka teki jotain koneen kahdelle kaasuttimelle, ja sunnuntaina ainakin kone toimi normaalisti sinne 6100 kierrokseen asti. Itse yritin kyllä myös tuota ryyppyä, mutta silloin kone sammui välittömästi. Kannattaa ehkä kysyä mekaanikolta, josko koneen ongelmat olisivat jo yksilöllisiä. Toivottavasti tuosta oli edes jotain apua.

    Satunnainen surffailija
    Alkuperäinen kirjoittaja: osku
    Hei !

    …kierrokset laskee ja moottori ikäänkuin honottaa ihan kuin ei saisi menovettä vaikka kaasu on täysin auki. Vauhti laskee yhtäkkiä n. puoleen täydestä ja kovassa kelissä ei meno oikein maistu. Kone ei kuitenkaan sammu vaan ”öhisee” eteenpäin omaa vauhtiaan….

    Missähän mahtaa olla vika? Onko kellään vastaanlaisia kokemuksia ja mikä oli syynä moottorin nikotteluun ?

    Itselläni kone käyttäytyi jotakuinkin noin kun tuoreöljysäiliössä oli liian vähän 2-T -öljyä.

    Muistaakseni Yamahani laskee kierroslukua myös siinä tapauksessa,
    mikäli jäähytysvesi ei kierrä tai se on liian kuumaa.

    Itse tarkastaisin ensiksi, että toimiiko vesipumppu
    (suihkuaako moottorin kyljestä vettä koneen käydessä?)

    Seuraavaksi tarkistaisin öljyntasontunnistimen toiminnan
    (onhan tuorevoiteluöljyä riittävästi siellä säiliössä?)

    Lopuksi yrittäisin selvittää, johtuuko kierrosluvun rajoittimen toiminta siitä,
    että lämpötila-anturi tulkitsee jäähdytysveden liian kuumaksi.
    (eihän jäähdytysveden imureiät ole tukossa?)

    Ohjekirjasta pitäisi selvitä, mitkä muut seikat voivat aiheuttaa Yamahasi
    kierroslukurajoittimen laukeamisen päälle.

    osku

    Tutkimuksen ja testauksen kautta selvisi,että alin kaasari oli täynnä vanhan bensan ”kanahkaa”. Tämä ilmeisesti aiheutti epätasaisen käynnin ja että tyhjäkäynnillä ei tahtonut käydä ollenkaan sekä sen että käytännössä vene kulki kahden pytyn voimalla.
    Kaasari puhdistettiin sekä suuttimet, säädettiin myös tyhjäkäyntiä. Kone toimii nyt kuin uutena. Tämä vinkkinä teille jotka tuskailette saman ongelman kanssa.

    Ilsu

    Etsiskelin täältä vastausta erääseen omaan ongelmaani kun huomasin tämän kysymyksesi. Olisin tiennyt vastauksen välittömästi, sillä omassani täsmälleen samassa moottorissa oli täsmälleen sama ongelma. 15 vuoteen ainoa ongelma, joka johtui siitä ettei moottoria käytetty kolmeen vuoteen. On se mainio peli.

    vesille

    minulla mariner 2t 40 hv 89 mod kone käy suurilla kierroksilla suht hyvin mutta tyhjäkäynnillä aivan kuin sytytys sekoaa ja katkoo lyö takaisin ja sammuu ollut käytössä ympäri vuoden uudet tulpat lähes kaikki sähköliittimet putsattu öljytty ,sammutin pois kytketty , ei auta onko kellään tietoa

    vesille

    onko mariner 2t 40 hv 89 koneessa katkojan kärjet

    JariJ75

    Itselläni oli sama ongelma kuin kysyjällä. Koneena saman ikäluokan Yamaha 50 (ei autolube). Nyt on toiminut hyvin kun tein seuraavat: putsasi kaasarit 3kpl. Tosin eivät silmämääräisesti olleet paskaset tai suuttimia tukossa. Vaihdoin alkuperäisen polttoainepumppu. Vanha taisi olla varaosa ja kalvo oli ehjä ja ei pahasti venynyt. Vaihdoin kaikki polttoaineletkuston liittimet (paitsi tankkiin ei löytynyt sopivaa). Tulpat uudet. Tämän jälkeen 3 vuotta kiusannut ongelma katosi. Vika oli. Siis joko polttoainepumppu tai ilmavuoto tai kaasarissa tukko…

You must be logged in to reply to this topic.

X