Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Satamapaikat suosituissa satamissa

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

Home / Forums / Ankkuripaikka / Satamapaikat suosituissa satamissa

  • >2m

    Hyvät kanssaveneilijät, kesän, ja kesän ruuhkaisempien aikojen, lähestyessä olisi mukavaa, jos jokainen suosittuun satamaan saapuva käyttäisi harkintaa kiinnittymispaikan valinnassaan. Matalalla syväyksellä olevat jahdit voisivat mennä niihin paikkoihin, joihin syväyksensä puolesta pääsevät turvallisesti ja silloin laiturien päätypaikat jäisivät myöhemmin saapuville suuremman syväyksen omaaville.. Joskus on itsellekin käynyt niin, että syväyksemme vuoksi emme ole päässeet laituriin, kun matalalla syväyksellä olevat jahdit ovat miehittäneet ’syvemmät’ paikat vaikka samaan aikaan voi lähellä rantaa olla vapaita paikkoja. Pienellä harkinnalla laituriin voisi mahtua enemmän vierailijoita ja se olisi varmaankin saariston palvelusatamaa pitävän yrittäjänkin mieleen, kun jahdit ovat hänen laiturissaan satamamaksua vastaan, eivätkä esimerkiksi valtion yhteysaluslaiturissa!

    ajja

    Satamissa ei ole juurikaan merkintöjä syvyyksistä. Ne varmasti lisäisivät lähellä rantaa olevien paikkojen käyttöä. Varovaisuus on viisautta.

    kansipoika

    Erittäin tärkeä keskustelun avaus. Juuri tätä huomaavaisuutta kaivataan jotta meillä kaikille on mukavaa. Syvyyden lisäksi myös leveys vaikuttaa paikan valintaan, siellä missä kiinnyttyminen on tolppiin tai aisoihin.
    Joissakin satamissa henkilökunta tulee saapuvia veneitä vastaan ja opastaa nämä veneen kokoona ja syväykseen (kyllä se sen verran päälleppäinkin näkyy jotta voi arvioida) nähden soveltuvalle paikalle tieten satamaan odotettavien veneiden määrän.
    Toki joku veneiljä saattaa pitää epäreiluna sitä, ettei itse saa päättää mihin menee, mutta varmasti henkilökunnan kanssa voi neuvotella jos vaikka liikutaan useamman veneen seurueissa ja haluataan lähekkäin. Itse kuitenkin koen tämän hyvänä palveluna ja arvostan henkilökunnan vaivannäköä kaikkien viihtyvyyden takaamiseksi.

    Ajja

    Ei olisi kovin iso homma merkitä laiturin syvyys näkyviin niissä paikoissa, joissa on ahdasta. Joskus pohjan näkee, joskus ei. Aina ei ole myöskään mukana ketään, joka voi tähystellä pohjan muotoa, hytistä sitä ei näe.

    redwood

    ”Matala paikka” ei aina ole vapaana silloin kun pienen syväyksen vene sattuu saapumaan satamaan. Toinen, subjektiivisempi syy jäädä laiturin päähän sen tyven sijaan on rauhallisuus. Vähemmän melua maista, vähemmän ohikulkijoita.
    Henkilökunnan ohjauksen toivotan tervetulleeksi.

    Drunkensailor

    Akselivetoisella on potkurin pyörimissuunnasta ja ilman keulapotkuria vaikeuksia ahtaissa ”väärään suuntaan” käännyttävissä paikoissa vaikka syväys riittäisikin. Sitten pitää muistaa, että on myös ensikertalaisia liikenteessä. Toivotaan heidät tervetulleiksi joukkoon, vaikka menevätkin helppoihin uloimpiin paikkoihin. Kokemuksen karttuessa itsekin haen ahtaampia matalan syväyksen paikkoja.

    Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa ja toivotan hyvää kesää ja joustavuutta satamiin. Meitä on moneen junaan, mutta yleensä yhteistä on merihenkisyys.

    Ajja

    Kokemukseni mukaan akselivetoinen on helpompi kuin perävetolaitteellinen. Vetolaitteessa on vaikeampi saada pitoa matalilla nopeuksilla.

    lyy

    Ajjan kanssa samaa mieltä akselivetoisesta verrattuna perävetolaitteeseen/perämoottoriin. Riippuu nyt vähän paatista toki. Rehellisyyden nimissä on sanottava,että itse ajan vanhan kunnon armeijan K-veneen nätimmin laituriin kuin ht-veneen 🙂 Vaikuttaa siihen toki muukin kuin vetotapa. Pohjan muoto nimittäin,varsinkin tuulella.
    Katselin tässä päivänä eräänä,kun herrasmies tuli Hirvensaloon tankkaamaan reilut 10 metristä kalastusalusmallista paattiaan. Oli yksin liikenteessä,ja tuli kyllä nätisti siihen laituriin.Ei yhtään ylimääräistä liikettä,paatti jäi juuri siihen mihin pitikin ja sitten ihan rauhassa köysi laituriin.Harvoin näkee noin sulavaa toimintaa.Oli ilmiselvästi ennenkin ajettu…

    laahar

    moj,

    asiaa seuranneena parikytä vuotta noin puolet veneistä, jotka yöpyvät ja käyttävät palveluja, maksavat palveluista/laitumaksuja. Olis jotenkin kiva jos maksujen kerääjät keräisivät maksut edes suurimmalta osalta. Mitä isompi vene sitä vaikeampi on havaintojeni mukaan vaikea maksuja maksaa. Nyt nuoret purjehtiat sataman pienimmillä veneillä ovat niitä kilttejä maksajia.

    Tuosta viereisen valtion laiturin käyttäjistä saa hyvän kuvan kun menee Norsskatan itään aukeavaan satamaan (jossa on kohtuuton yöpymistaksa verrattuna palveluiden tasoon/siisteyteen). Viereinen valtion laituri vetää puoleensa isojen jahtien käyttäjiä, jotka sitten isolla porukalla täyttää suihkut ja vessat vaikka eivät niistä maksa mitään.

    Tapani Mylly

    Onko muka tosiaan näin? Kyllä ainakin aika monessa satamassa tullaan koputtelemaan kanteen, jos ei ole merkkiä maksun maksamisesta.

    Harri

    Paikan valinta laitureista veden syvyys huomioon ottaen on yksi asia -pienet veneet mieluiten matalaan veteen. Mutta enemmän haitaksi ovat laituriin kylki edellä kiinnittyvät. Vievät viiden veneen paikan.

    Tapani Mylly

    Olen Harrin kanssa samaa mieltä.

    Lisäksi tietty ihan veneiden koon kasvu on muuttanut sitä, paljonko mahtuu laituriin. Ja nimenomaan leveyden kasvu. Nykyäänhän huomaa joissain satamissa esim sellaisen ilmiön, että laituri on aivan täynnä veneitä, mutta poijuja on kuitenkin vapaana.

    Viime vuonna kävi näin Korpossa, ainut paikka oli siinä ravintelin edustalla, johon ei päässyt ilman kölikosketusta. Ja laituri oli täynnä todella leveitä moottoriveneitä janpurkkareita.

    Meinas jo hermo mennä, kun oltiin tultu lasten kanssa pitkä matka Ahvenanmaan suunnasta ja kaikki oli väsyneitä ja nälkäisiä. Kelikin oli aika rankka. Onneksi järjestyi paikka siitä yksityisestä laiturista.

You must be logged in to reply to this topic.

X