Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Täysi satama

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)

Home / Forums / Ankkuripaikka / Täysi satama

  • regular
    Alkuperäinen kirjoittaja: aragorn
    On ollut aika hauska lueskella viestejänne, ei kun kirveen kanssa vastavirtaan, jos sieltä lastu uiskentelee. Regulaarille voisin toivoa täysiä, tuulisia, sateisia ja kylmiä säitä satamiin tullessa, ja muista kailottaa kaikille, ettei lähellesi sitten kaivata muita.

    puhe on ollut koko ajan veneen takapäästä ja paloturvallisuudesta ja se näyttää muutamalle olevan vaikeaa käsittää.millä työnnät veneen irti laiturista jos takana on toinen vene.siinä ei ole kauan aikaa selvitellä asiaa kun vene on palanut ja myös viereiset veneet.tuntuvat jotkut ruotsinvallan aikaiset veneilytavat olevan tärkeämpiä kuin turvallisuus.nämä tavat ovat peräisin ajalta jolloin tultiin soutaen rantaan käännyttämään saastaisia suomi pakanoita kristinuskoon.vaikka silloinkin paavit olivat humalassa niin ei ollut veneissä liesiä eikä sähkölaitteita ym muuta rompetta mistä palo voi saada alkunsa.tilaa on ankkuroidakkin ettei tarvitse toisten veneissä roikkua ja rampata kansien halki.

    Ajja

    Yksi muisti veneen palaneen satamassa ja toinen ruotsinvallan. Sivulauseessa tuli kuitenkin esiin se, että toinen ihminen ramppaamassa omalla kannella oli se, mistä kiikastaa.

    Jokaine taaplatkoon tyylillään. Ehdotan kuitenkin, että ne, jotka eivät halua toisen veneen kiinnittyvän omaansa, laittavat salkoon U:n tai X:n merkiksi siitä, ettei ajatus ole hyvä.

    jwi

    Saaristomeren suosituimmissa satamissa on sesonkiaikaan ollut parhaimmillaan veneitä kolmekin peräkkäin. Ja onhan se kaikkien yhteinen etu, että saadaan kapasiteettia lisättyä eikä pidetä tiukasti kiinni reviiristämme. Voihan se olla pieni haitta silloin kun olemme itse kiinni laiturissa, mutta osaamme arvostaa silloin kun laituri näyttäisi olevan täynnä.

    Ja vetoaminen paloturvallisuuteen on kaikkien tekisyiden äiti. Sen verran teoreettisesta asiasta on kyse. Yhtä hyvin voisimme perustella asiaa sillä, että meteorin iskiessä tulee vähemmän uhreja.

    Conan

    On naurettavaa lukea teidän ”satamahullujen” kinastelua.
    Suomessa on yksi maailman kauneimmista ja tiheimmistä saaristoista, ja kaiken lisäksi ainutlaatuinen jokamiehen oikeus. – Joten, ei kun sinne, sieltä löytyy varmuudella paikka jokaiselle, eikä tarvitse valitella paikkojen vähyyttä.

    jwi
    Alkuperäinen kirjoittaja: Conan
    On naurettavaa lukea teidän ”satamahullujen” kinastelua.
    Suomessa on yksi maailman kauneimmista ja tiheimmistä saaristoista, ja kaiken lisäksi ainutlaatuinen jokamiehen oikeus. – Joten, ei kun sinne, sieltä löytyy varmuudella paikka jokaiselle, eikä tarvitse valitella paikkojen vähyyttä.

    Periaatteessa näin, mutta käytännössä tarvitsee kuitenkin aina joskus käydä satamissa. Kaikkien veneissä ei ole kylmäsäilytyslaitteita, joiden vetoisuudella pärjää päiväkausia. Ja vettä ja polttoainetta tarvitaan joka veneeseen vähän väliä.

    Conan

    jwi on täysin oikeassa.
    Mutta tässä keskustelussa on käsittääkseni ollut kysymys satamassa yöpymisestä/oleskelusta.
    Yli 50-vuotisen aktiivisen veneilyharrastukseni aikana olen aina saanut vesi-,pa-, ruoka-täydennyksen n.k. palvelusatamista, ehkä joskus muutaman minutin odottelun jälkeen,
    ja suurimmassa osassa kaikkista satamista on laituri mihin saa kiinnittyä vain kyseisiä toimenpiteitä varten.
    Ei muuta kuin vesille ja leppoisaa veneilykesää kaikille luonnon rauhaa rakastaville ja niillekin jotka haluavat ruuhkaisiin satamiin.
    B)

    meri-isä

    Pienten lasten kanssa monet asiat ovat toisin. On käytävä tiuhempaan (kuin itse haluaisi) palvelusatamissa. Ja pelkkä pistäytyminen sinänsä ei aina riitä eivätkä lapset oikein mukavasti jousta seuraavaan satamaan siirtymiseen.

    Aina sinne mahtuu. Ystävällisesti ja rauhallisesti. Purnaajatkin ottavat köyden vastaan mielummin ku keulan. Mä suosittelisin niitä yksinäisyyden kehtoja ja muita luonnonsatamia pikemminkin niille ”älä kävele mun kannella” tai ”peräparkki on paloturvallisuusriski” ihmisille keille muut ihmiset on muutenkin vain riesa.

    katsastaja

    Muistattehan, että toimiva palovaroitin on kaikissa katsastetuissa veneissä kaikissa kajuutoissa! Eli ei polteta venettä. Tarkistakaa varoittomen toiminta säännöllisesti.

    Tubeless

    Jokaisella veneilijällä tulee olla sen verran älliä, että osaa tehdä matkasuunnitelmansa niin, ettei tarvitse täynnä oleviin sardiinipurkkisatamiin änkeytyä. Asiointilaturilla onnistuu tankkaukset…

    Ajja

    Jos oletaan, että yhtenä aamuna järki olisi jakautunut veneilijöille tasaisesti, niin mistä kukaan voisui sen jälkeen tietää, missä on tilaa ja missä täyttä?

    Järki on muuten nyt jo maailman tasaisimmin jakautunut ominaisuus. Kenelläkään ei ole sitä omasta mielestään liian vähän ;D

    Asennekohdilleen

    Havainto siitä, milloin satama on täynnä taitaa olla vahvasti kulttuurisidonnainen. Kokemuksena viime syksyisestä purjehduksesta Kreikan vesillä jäi mieleen, että satamat eivät olleet koskaan täynnä, aina mahtui. Tämä ei johtunut siitä, että satamat olisivat olleet suuria, pikemminkin päin vastoin. Esimerkiksi suositussa Hydran satamassa kiinnitimme veneemme viidenteen riviin laiturista lukien. Hyvin mahduttiin ja viihdyttiin, ketään ei ahdistanut!

    lyy

    Mulla nyt ei kauheasti ole kokemusta kylki/perä/keulakiinnittymisestä,koska silloin kuin olen yötä veneessä ollut on paikkana ollut luonnonsatama. Mutta vierasvenesatamista tiedän sen verran mitä voi oppia asuttuaan 22 vuotta Hangon Itäsataman naapurissa ja hyvin paljon nuorena siellä oleilleena. Yhtään paattia en muista palaneen satamassa,paitsi muistaakseni armeijan Y-1 joskus 70-luvun puolessa välissä. Mutta kyllähän vaara todellinen on.Paatit muutaman kymmenen sentin päässä toisistaan. Karavaanialueilla on tästä syystä turvaväli 4 metriä,joillain alueilla 5 ja samaa kuttaperkkaa ne vaunut on kuin veneetkin,noin suunnilleen. Tiedän,ettei satamissa voi toteuttaa samaa väliä,mutta tämä nyt esimerkkinä. Ja vaunuja kyllä on palanut paljon. Saattaa olla,että venepalojen vähäinen määrä on valveutuneisuutta,tiedä häntä.
    Valehtelin muuten sanoessani että veneessä yöpyessäni olen aina ollut luonnonsatamassa. Olen viettänyt veneessä öitäni satamassa puolisen vuotta,nimittäin venemiehenä Hästö-Busössä ollessani asuin K-20:ssä. Tosin onhan se tavallaan luonnonsatama 😮

    BlueLady

    2000 luvun alussa osallistuin Botnia eskaaderiin. Oli mielenkiintoista tulla satamiin ja seurata kuinka kaikki veneet niihin aina mahtuivat (yli 60 venekuntaa). Veneitä oli parhaimmillaan(pahimmillaan) viisi rinnakkain ja kolme peräkkäin eikä ketään ahdistanut.

    Voihan tuohon paloturvallisuuteenkin vedota, kun ei halua päästää sitä viimeistä väsynyttä veneilijää myrskyävältä mereltä sataman suojaan. Tyhmähän se on kun ei lähtiessä älynnyt että täällä on täyttä.
    Helkkari, miten ne jotkut uskaltaa asua kerrostalon ylimmissä kerroksissa!

    Ajja

    Jostain syystä veneiden kiinnitystä rajoittavat lainkaan ota esille infektiovaaraa. Populaation kasvaessa ja tiivistyessä ravinnon saanti heikkenee ja kontaktit kasvavat. Molemmat aiheuttava epidemiariskin.

You must be logged in to reply to this topic.

X