Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kuinka suljen turhan reiän rungossa?

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)

Etusivu / Keskustelu / Masto / Kuinka suljen turhan reiän rungossa?

•  Martti Vaahtoranta

Hei!

Veneessämme (Degerö 28) on turha rungon läpivienti. Siinä on ollut joskus kaiun anturi, mutta nyt sen sulkee vain toimituksessa mukana tullut sokea tulppa.

Tulppa on muovia ja tarkoitettu varmaan tilapäiseen käyttöön. Sen tähden haluaisin korvata sen pysyvämmällä ratkaisulla.

Nyt kyselen, tietääkö kukaan, onko missään myytävissä esimerkiksi pronssista läpivientihelaa, jossa olisi sokea pää. Sellainen olisi yksinkertainen asentaa turhaan reikään verrattuna laminointitöihin, joihin muuten pitäisi ruveta.

Vai voiko siihen olemassaolevaan tulppaan luottaa?

aragorn

Mukana tullut tulppa on yhtä hyvä kuin kaiun anturi, edellyttäen, että O renkaat ovat ehjät.
    Mikäli et luota siihen, niin laminointi on paras ratkaisu.

Martti Vaahtoranta
    Alkuperäinen kirjoittaja: aragorn
    Mukana tullut tulppa on yhtä hyvä kuin kaiun anturi, edellyttäen, että O renkaat ovat ehjät.
    Mikäli et luota siihen, niin laminointi on paras ratkaisu.

Laminointi olisi paras ratkaisu, mutta pölyinen, likainen, pahanhajuinen ja paljon aikaa vievä ratkaisu. Enkä minä pidä sellaisista.

Sen tähden mietin, riittävätkö tulpan rakennevahvuudet ja juuri noita O-renkaita. Etsin pronssista tms. laippaa, jonka voisi tiivistää reiän ulkopuolelle ja kiristää sisältä käsin.

Sellaisen voisi kätevä veneilijä tehdä itse, mutta minä en ole kätevä eikä minulla ole verstastakaan käytettävissäni.

Miltähän tuntuisi, jos tiivistäisi nykyisen tulpan vaikka Sikaflexillä ulkoa käsin? Siinä ei veden painetta tulisi lainkaan O-renkaisiin asti.

Raum

Oikeaoppinen lasikuitu paikkaus on paras ratkaisu. Ei tarvitse sen jälkeen murehtia O-rengaista eikä sikakitistä.
    Tämän homman tein 1997 ja kunnossa on vieläkin.

Martti Vaahtoranta
    Alkuperäinen kirjoittaja: Raum
    Oikeaoppinen lasikuitu paikkaus on paras ratkaisu. Ei tarvitse sen jälkeen murehtia O-rengaista eikä sikakitistä.
    Tämän homman tein 1997 ja kunnossa on vieläkin.

Niinpä. Viittaan kuitenkin kahteen vasempaan käteeni, joissa on kummassakin peukalo keskellä, hirmuiseen vaivaan, tomuun, hajuun, asetoniin, lämpimään ilmaan, jota tarvitaan …

Moni syy puhuu helpomman ratkaisun puolesta.

Mutta mistä löytää sellainen hela?

Martti Vaahtoranta

No niin. Jos vielä saamme lämpimän ja kuivan toukokuun, reikä laminoidaan umpeen 🙂 . Enkä tee sitä itse.

Putkari

Putkiliikkeestä löytyy tarvitsemasi osa.

Martti Vaahtoranta
    Alkuperäinen kirjoittaja: Putkari
    Putkiliikkeestä löytyy tarvitsemasi osa.

Olisiko noin? Haponkestävänä myös? Pitääpä selvittää.

Pohjoisen poika

Ite olen innokas vanhan veneeni rassaaja, mutta vanhat anturit on kyllä saanu olla paikallaan. Ei ne vuoda. Yhden otin pois kun panin uuden tilalle, ja poisto oli niin töisevä että ei ne sieltä itsestään tipu. Jos O-rengas vuotaa, vuotoa tulee todella vähän, ehdit kyllä vaihtaa uuden tilalle ennen kuin pursi uppoaa tai lahoaa käsiin.

Kharris

Hei,

Tarpeettomaan reikään rungossa voi asentaa normaalin sulkuhanallisen läpiviennin. Hana kiinni, kahva pois ja yläpäähän vielä sokeatulppa.

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

X