Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Sopiva purjevene aloittelijalle?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Masto / Sopiva purjevene aloittelijalle?

• JauJau

Terve,

Mikä olisi hyvä purjevene aloittelijalle? Kokemusta vesillä liikkumisesta on jonkinverran ja nyt on alkanut purjehdushommat kiinnostaa. Veneellä liikuttaisin Turun saaristossa. Budjetti noin 6000€. Näitä veneitä olen katsonut nettiveneestä:

Birdie 24
    Helmsman 23
    H-vene

Mitä aloittelijan pitäisi ottaa huomioon venettä hankkiessa esimerkiksi purjeisiin tai muihin varusteisiin liittyen? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

aragorn

Ehdottomasti H-vene. Vene on yksinkertainen suht kevyt käsitellä, kestää tuulta ja merenkäyntiä. Vene myös luovii hyvin ja antaa anteeksi käsittelyvirheet. Veneessä voi myös yöpyä pari kolme aikuista. Siihen saa myös hyviä käytettyjä purjeita kilpapurjehtijoilta. Tässä vähän alkusoittoa valintaasi. Kysele lisää joltain H- veneilijältä.

Jussi H.

Annan myös ääneni H-veneelle, koska tykkään, että se purjehtii hyvin.

Eri tarjolla olevista veneistä kannattaa ottaa sellainen, jossa on ainakin ns. ’katsastusvarusteet’ mukana. Niitä erikseen hankkiessa menee rahaa ja aikaa koko joukko: kiinnitysköydet, sammuttimet, lepuuttajat, hätäraketit, kelluntaliivit, venehaka ym..

Uudehkot purjeet on hyvä, mutta harrastusta aloittaessa kyllä pärjää muutaman vuoden (5 v..) ikäisillä. Uudehko, hyvin toimiva apumoottori on tärkeä; epäluotettavan rimpulan kanssa menevät hermot ja voi tulla haaverikin.

Venepukki, pressu ja pressuteline on mukava saada veneen mukaan. Laituripaikka loppukaudeksi ja ehkä talvisäilytyspaikka yhdeksi talveksi bonusta, ellei jo ole valmiiksi mietittynä.

H-veneissä ei useinkaan ole kaiteita. Jos olette jatkossa retkipurjehdukseen suuntautuneita, ovat kaiteet hyvä turvallisuuslisä, jos sellaiset on veneeseen asennettu. Tosin ilmankin pärjää.

Yleensä myyntivaiheessa siisti vene on pidetty siististi.

Ottakaa mukaan joku kokenut purjehtiva tuttava, kun menette veneitä katselemaan. Ja liittykää johonkin paikalliseen seuraann/kerhoon.

JauJau

Kiitoksia suosituksista…

Itse olen kiinnostunut Birdiestä ja Helmsmanista juuri kaiteiden takia. Jos jälikasvu tulee joskus mukaan reissuun niin ehkä vähän turvallisempi. Ja retkipurjehdukseen noissa kahdessa ehkä hieman paremmat sisätilat leveyden takia? Birdie ja Helmsman lienee kuitenkin nekin kelpo veneitä aloittelijalle? Vaikka kyllä H edelleen vaihtoehto on.

Rudi

Hei,

Hankin itse ensimmäisen veneen ja samalla ensimmäisen purjeveneeni tänä keväänä. Veneeksi valikoitui Ohlson 22. Hintaa veneelle kertyi laituripaikan ja muutaman lisähankinnan kuten navigaattorin jälkeen vajaa kolme tonnia. Nyt kun kesän pisimmät retken alkaa olla takanapäin, voin todeta hankinnan olleen loistava. Pienellä veneellä opettelu on ollut helppoa, mutta tilaa on kuitenkin ollut aivan riittävästi. Me olemme purjehtineet nelihenkisen perheen kanssa yhteensä neljä viikkoa Loviisan ja Porkkalan välisellä alueella, eikä vene ole käynyt vielä liian ahtaaksi.

Jos mahdollista suosittelisin hankkimaan veneen jossa on rullafokka keulassa. Omassa veneessäni tuli mukana kuusi keulapurjetta, joista olen käyttänyt käytännössä vain kahta. Purjesäkit vievät tilaa veneessä, vaikkakaan ei niitä kaikkia tarvitse mukana kuljettaa.

Moottorin varmatoimisuus on tärkeää rantautuessa. Moottori ei mielestäni ole kuitenkaan olennainen osa purjehdusta. Itse olen kulkenut lähes poikkeuksetta purjeilla ja pyrkinyt nostamaan/laskemaan purjeet aina mahdollisimman lähellä satamaa. Yllätyksekseni olen huomannut todella monen purjeveneen ajavan moottorilla täysin purjehdittavissakin olosuhteissa.

Keväällä venettä hankkiessani törmäsin tilanteeseen jossa ostoehdokkaan sisämoottoriin tuli vika välittömästi vesillelaskun jälkeen. Vene oli nostettava uudestaan kuivatelakalle ja kone purettava osiin. Tästä koitui melkoinen vaiva ja ylimääräisiä kustannuksia. Tämä ohjasi ostopäätökseni takalaitamoottorilla varustettuun veneeseen. Mikäli oma kahdeksankymmentäluvun puolivälin Johnssonini sattuisi hajoamaan, ei sen korvaaminen olisi hankala veneen ollessa vesillä.

Veneen hankinnassa on nyt ostajan markkinat, ja kun syksy vielä tuo hintoja alaspäin on kuudentonnin budjetti jo aivan loistava ensiveneen hankintaan.

Jaakko Ristimäki

H- vene on hyvä vene. Purjehtijan taidot ja vaatimukset veneestä kasvavat. On hyvä, että veneessä on vähän reservi ominaisuuksia kun omistaja niitä huomaa kaivata. Veneen omistaja tykkää aina omasta veneestä. Jos vene ei tarjoa omistajalle lisää, niin uusi purjehtija ei opi lisää haluamaan.
    Suosittelen yksinkertaista nopeaa treenivenettä. Albin express, H, J 80, Vital 26…
    Näistä vielä J 80 eroaa edukseen kun ei ole spinaakkeria. Kansi on tosi hyvä ja simppeli. Käytetään kouluveneenä paljon. H on aika sama mutta 20 vuotta vanhempi skandinaavia designi. Vanhemmissa on yleensä enempi hankalaa narua. Barduunoita ja muuta turhaa työtä.

Aki

Tässä yksi vaihtoehto. (Sisältää piilomainontaa) http://www.nettivene.com/purjevene/jaguar/530784 Itselle ainakin oli sopiva ensimmäinen purjevene jolla purjehduksen saloja opiskeltiin. Ameriikoissa tunnetaan nimellä Catalina 22. Sieltä löytyy jopa merkkiin erikoistunut liike Catalina direct.

Mikuri

Hei,

H vene on aika yleinen vene, mutta ei kovinkaan helppo aloittelijalle ja mukavuus on uhrattu purjehdusominaisuuksille.

Alkuun kannattaa katsoa pienehköä (23-25) purjevenetta jossä on rullafokka, jos purjehtii yksinään on autopilotti ehdoton. Moottori kannattaa olla kauko-ohjauksella.

You must be logged in to reply to this topic.

X