Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kaikuanturin asennus

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Masto / Kaikuanturin asennus

  • Ilkka

    Olisi projektina kaikuanturin asennus. Vaikea löytää 32-jalkaisessa purjeveneessä sopivaa paikkaa anturille, jotta anturin veneen sisäpuolelle tuleva kanta ei olisi tiellä. Kyseessä on pohjan läpi asennettava malli. Uskaltaisikohan anturin asentaa keulapunkan alle eli noin 1,5 metriä keulasta taaksepäin?

    Onko vaarana, että anturi on liian lujilla aallokossa paukuttaessa? Entä onko huhuja tapauksista, joissa anturi olisi ollut heikoin lenkki aallokossa? Tai irronnut epäonnistuneessa rantautumisyrityksessä.

    Ajja

    Oikein asennettu anturi ei lähde kävelemään tai uimaan aaltojen takia. Niitä asennetaan liukuviin moottoriveneisiin, joissa rasitus on moninkertainen.

    Rantautumisesta pitää kysyä, kuinka epäonnistuneita rantautumisia olet ajatellut?
    On antureita, jotka voivat mennä poikki. Anturin putkeen on saatavana ja muistaakseni mukanakin tulee tulppa, jolla reiän voi tukkia. Siihen on varmasti ilmeinen syy.

    Onhan anturi aika hyvin tyrkyllä pohjan ulkopuolella ja jos siihen osuu isku, se voi hajota. Kannattaakin ehkä miettiä, onko anturin paikka hyvä, jos sinne on vauikea päästä nopeasti. Samalla voi tietenkin miettiä anturia, joka asennetaan pohjan sisäpuolelle. Sen voisi kuvitella toimivan ihan hyvin purkkarin nopeuksissa, tosin eteen päin näytävänä sitä ei saa.

    aragorn

    Toi Ajjan eteenpäin näyttävä anturi on toinen juttu, kuten hän epäilee. Normaali alaspäin mittaava anturi ei helposti vahingoidu, koska se ei ole kuin vajaa sentti pohjan tason ulkopuolella. Toisaalta jos anturi hajoaa pohjakosketuksesta 1,5 metriä keulasta se on varmasti pienin huoli köliveneessä. Yksi ongelma saatta olla kovin lähelle keulaa asennettussa anturissa, turbulenssi, elikä jos vesi tällä alueella ei virtaa tasaisesti normaali ajossa saattaa anturi seota, tietenkin näyttö palautuu vauhdin laskiessa.

    Ajja

    Veden virtaus ja kuplat tekevät oikein asennetustakin anturista hyödyttömän liukunopeuksilla. Toisaalta eroja on huomattavasti. Edellinen vene haukkasi kuplia enemmän ja anturi näytti tai oli näyttämättä aikaisin. Nykyisessä veneessä järkeviä lukemia voi saada hyvällä kelillä vielä 15 kn vauhdissa.

    Toinen asia on tietenkin se, että usko ei riitä pelkällä kaiulla ajamiseen.

    En usko, että purkkarilla tulee vauhti vastaan, jos anturi on jatkuvasti veden alla. Suoraan alaspäin näyttävää anturia ei voi käyttää rantautumiseen ellei tiedä rannan muotoa. Se kertoio vain siitä, mitä oli hetki sitten kölin (anturin) alla. Sekin tieto on valikoivaa koska matalassa vedessä se ei näytä vieressä olevaa kiveä.

    Laite ei ole kuitenkaan hyödytön, mutta siihen pitää suhtautua tietäen sen rajoitukset.

You must be logged in to reply to this topic.

X