Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Hyvä perhevene

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

Home / Forums / Masto / Hyvä perhevene

  • Late

    Harkitsen ensimmäisen purjeveneeni hankkimista. Veneellä pitäisi olla ainakin hyvät purjehdusominaisuudet. Osaatteko suositella sopivaa venettä 4-henkiselle perheelle, joka käytettynä olisi siinä 20 000 eur?

    tjokinie

    Viime kesänä oli samansuuntainen halu ja projekti saapuikin hankinta-etappiin syksyllä.

    Tila- ja purjehdustarpeen mukaan vaihtoehtoja Nettiveneestä katsomaan, mulla oli listalla lähinnä FE741, FE83, Jeanneau Eolia ja budjetin yläpäässä Sunwind 31.

    Niinhän siinä kävi että nälkä kasvoi syödessä ja tämä kesä on opeteltu SW31:n kanssa

    TKY10

    Veneen valinta on aina tapauskohtainen asia. Kannattaa valita vene jossa suuri kölipaino esim Sunwind 27, jossa kölipaino lähes 40 prosenttia. Fe 83 on samaa luokkaa. Iso kölipainon prosentti tarkoittaa, että vene on vakaa. Ei ole mukavaa aloittelijan joutua äkäisessä puuskassa ongelmiin, kun vene lähtee käsistä. 20000 summalla saa jo vallan hyvän kysessä olevassa kokoluokassa (moottori vaihdettu tms). Molemmat ehdottamani veneet ovat hyviä purjehtia, nillä pääsee ja uskaltaa lähteä vaikka Maarianhaminaan. Ne eivät ole raasereita, mutta neljä henkilöä majoittuu kohtuullisesti. Itse aloittelin aikanaan scamper 22 veneellä, joka oli liian urheilullinen, jos et ehtinyt skuuttia löysätä kylki oli vedessä. Kun sitten vaihdoin 27 jalkaiseen, jossa diesel moottori, ajattelin onko purjehdus todellakin näin mukavaa. Nyt olen jo siirtynyt seuraavaan kokoluokkaan, mutta ne tuhannet mailit yksin kahden lapsen kanssa opettivat arvostamaan veneen vakauden merkitystä vaihtelevissa oloissa. Onnea valintaan

    BlueLady

    Oletan että tarkoituksenne ei ole alkaa kisaamaan vaan oppia purjehduksen jalo taito?Ensimmäiseksi veneeksi ei kannata laittaa ns. kilparikattua venettä. Jos myytävässä veneessä on parduunat ja saalingit suoraan sivuille, hylkää. Jos veneessä on vanhat venyneet purjeet, tingi purjeiden hinta ja hanki ne välittömästi. Suurin virhe on ajatella, kyllä ne nyt aloittelijoilla aluksi menee, hankitaan uudet purjeet sitten myöhemmin.. Osatakiloitu mielestäni parempi kuin toppirikattu kun keulapurje pysyy kohtuullisen kokoisena. Fokka rullalla varustettuna ja jos vielä itseskuuttaavana, anna isot plussat. Lyijyköli iso plussa (ei ruostu). Hytin ikkunat kunnon metallikehyksillä kiinni, iso plussa. Pleksi ikkunat peltiruuveilla ja silikoneilla= ikuinen riesa vuotavista ikkunoista. Veneen mukana pyörillä oleva satamatraileri, plussaa. Uudehko sisädiesel makeavesijäähdytyksellä, iso plussa. Yli 20v vanhoissa koneissa tingittävä koneen hinta (4000€ ja ylöspäin) Perämoottori ei niin hyvä kuin sisäkone, mutta huomattavasti helpompi ja halvempi uusia tarvittaessa. Itse tehdyissä veneissä suurempi riski kuin jonkin tunnetun veistämön veneissä. Siinä vähän vinkkejä helpottamaan veneen etsinnässä. Vai onko jo löytynyt?

    Yanmar

    Moi,
    Kyllä vanha sisäkone aina päihittää peräprutkun.
    Peräprutkut pitävät melkoista ääntä, kuulosuojaimet on paikallaan.
    Joskus se vanha sisäkone laukeaa, se on varma. Kuitenkin 30v+ on omalla ikää, eikä se vielä pahemmin oireile.
    Jos se mylly joskus laukeaa, on useampi vaihtoehto korvaavaan.
    Moottorin kunnostus, uuden moottorin osto tai sen peräprutkun osto.
    Yleensä vetolaitteet on ikuisi normi huoloilla. Moottorin peti on valmiina ym. Monia asioita on valmina uutta tai kunnostettua konetta varten, verrattuna pelkällä peräprutkulla varustettuun.
    Hyvä noita asioita on puntaroida.
    Moottori on kyllä vain yksi asia muiden joukossa.
    Jos sijoittaaa n. 20k€ niin puhutaan jo sen kokoluokan veneistä, että harvoin ne enään kulkee peräprutkulla.

    Yanmar

    Moi,
    Kyllä vanha sisäkone aina päihittää peräprutkun.
    Peräprutkut pitävät melkoista ääntä, kuulosuojaimet on paikallaan.
    Joskus se vanha sisäkone laukeaa, se on varma. Kuitenkin 30v+ on omalla ikää, eikä se vielä pahemmin oireile.
    Jos se mylly joskus laukeaa, on useampi vaihtoehto korvaavaan.
    Moottorin kunnostus, uuden moottorin osto tai sen peräprutkun osto.
    Yleensä vetolaitteet on ikuisi normi huoloilla. Moottorin peti on valmiina ym. Monia asioita on valmina uutta tai kunnostettua konetta varten, verrattuna pelkällä peräprutkulla varustettuun.
    Hyvä noita asioita on puntaroida.
    Moottori on kyllä vain yksi asia muiden joukossa.
    Jos sijoittaaa n. 20k€ niin puhutaan jo sen kokoluokan veneistä, että harvoin ne enään kulkee peräprutkulla.

    ajja

    Perämoottorin saa irti talven ajaksi ja helposti huoltoon. Ei tarvitse holtaa itse eikä huolehtia glykoleista eikä vedestä tankissa. Sen saa narustä käymään, jos akku on tyhjä eikä ole huolta sähköliitosten tai virtalukon hapettumisesta.
    Perämoottorin kanssa ei ole läpivientejä eikä tarvitse kantaa huolta akselin tiivisteistä.
    Perämoottorin on aina esillä eikä sen romplaamiseen tarvita gynekologin näppäryyttä eikä roikkumista pää alaspäin paikassa, joka ei ole ihmiselle tarkoitettu.
    Perämoottorin voi testata ennen veneeseen laiitamista ja vaihtaa helposti toiseen.
    Ääni on suurempi kuin kiinteällä koneella, mutta suurin osa ihmisistä sietää nelitahtisen ääntä ja jos ei siedä, niin tuskin liikkuu veneelläkään. Yksi helppo kone lisää ei muuta veneilyn äänimaisemaa miksikään

    aragorn

    Mikäli venevalintasi on sellainen, että niitä on tarjolla sekä sisä- että perämoottorilla valitse diesel moottorilla ( sisäkone) varustettu jos veneet ovat muuten suunnilleen samankuntoisia.
    Dieselin talvihuolto eikä muukaan huolto ole avaruustiedettä toisin kuin bensa moottorillisten prutkujen. Korjaus pää alaspäin työkalujen putoillessa mereen sytkytulppine vaihdossa kovassa aallokossa on ainoa työ mitä ilman ”astronautin” pätevyyttä tämän päivän p.moottoreihin pystyy tekemään.
    Tiedäthän,että katsastussääntöihin kuuluu se,että starttiakku on erotettu muusta käytöstä elikä se ei voi tyhjentyä omia aikojaan.
    PA.n hinta, oletus ensi kesälle meriasemilla bensa noin 1.9 – 2.2 ja diesel 1.6 – 1.8 euroa litra.
    Kumpihan kuluttaa enemmän tunnissa.

    ajja

    Olen ehdottomasti samaa mieltä sisädieselistä. Jos osaat huoltaa ja korjata itse etkä tarvitse siihen apua, se on oiva valinta. Tämä tietenkin, jos saat sen samaan hintaan kuin bensaperämoottorin. Jos taas maksat dieselistä paljon enemmän ja haluat säästää hintaeron polttoaineessa, et tarvitse lainkaan purjeita koska kausi on liian lyhyt hintaeron kuolettamisees ajamalla. Purjeissa ja takiloinissa säästää myös paljon, kun niitä ei tarvita 😉

    Olen seurannut useampaakin akaveria, jotka säilyttävät venettä ulkona talvet. Suurin huolenaihe on moottorin talvikuntoon laittaminen, huoltaminen ja henkiin herättäminen uudelleen keväällä. Eihän se ole rakettitiedettä, mutta jostain syystä joku kuitenkin menee monilla pieleen.
    Ulkopuolisella huollon teettäminen ei ole aina helppoa. Veneiden nostamisessa menee firmoilla lokakuun loppuun ja sitten alkaa pakkaset. Enne venenäyttelyä ei yleensä tapahdu mitään ja sen jälkeen ei ehdi mitään. Jostain syystä venefirmat ovat lomalla kesäkuun ja heinäkuun eli juuri silloin, kun tarvitaan akuuttia korjausta. Eihän koneet hajoa talvella kun niitä ei käytetä.

    aragorn

    Pa.n hinnanvertailu oli huono valinta. Huomasin sen lähettettyä viestini, parempi olisi ollut mukavuus ja ehkä turvallisuus.
    ”Kunnon” purjehtija ei tarvitse moottoria kuin ehkä lähtiessään satamasta ja palatessaan sinne.
    Kun ollaan ulkona ja keli kovenee niin, että syystä tai toisesta on pakko turvautua koneeseen, vaikkakin kapean väylän ja kovan vastatuulen vuoksi. Veneen koukkiessa aallokossa aina kun keula painuu aalon pohjalle perämoottori on ilmassa ja horii tyhjää, kauanko se sitä kestää. On kokemusta, jos koneen ainakin silloisessa veneessäni olisi laskenut alemmaksi se olisi ollut aina vedessä.
    Syyshuolloista selviää useimmissa seuroissa ottamalla esim. katsastusmiestä hihasta kiinni ja pyytämällä apua.
    Sanotaanko näin, että p.venen dieselin korjaus on oikeastaan merivesipumpun siipipöyrän vaihto ja sen oppii kuka hyvänsä. Perämoottorissa hyvin harva pystyy sitäkään tekemään jo ”erikoistyökalujen”puutteen vuoksi.
    10 heppasten halvimpien moottoreiden hinnanero ei todellakaan ole päätä huimaava ja hintaero taitaa pienentyä koneiden tehon kasvaessa. Kannattaa myös huomioida, että paritonninen purkkari ei kulje 5hv.n koneella muuta kuin tyynessä.
    Olen kuullut useammalta taholta samoista ongelmista, että korjaus/ huoltoapua ei saa kuin suurella rahallakaan jos silläkään alan firmoista.

You must be logged in to reply to this topic.

X