Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Purje puiseen soutuveneeseen.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Masto / Purje puiseen soutuveneeseen.

• Erstana

Hei.

Tavoitteet:

-Vene, jonka ensisijainen liikkumistapa on purjeet, toissijainen airot.
    -Vene, joka nousee myös luoviin kohtalaisesti tai edes jotenkin.
    -Vene, joka pysyy pystyssä.

Lähtöasetelma:

-Savolaismallinen puinen soutuvene
    -Jonkun verran aikaa
    -Niukanlaisesti rahaa.

Mitähän purjetyyppiä tähän suosittelisitte? Rajoittavana tekijänä lienee juuri tuo kryssiminen.
    Miten korkea masto tällaisessa voisi olla?
    Miten kauas perästä/keulasta masto tulisi asentaa?
    Pysyisikö vene pystyssä ilman sivukölejä? Veneen pohjaan, ulko- tai sisäpuolelle voisi laittaa puolitoista metriä ratakiskoa, kun sellainen tuossa pihassa on. Olisiko siitä mitään apua vakauteen?

Niin, ja purjeen ajattelin ihan jostain kevytpeitteestä leikata että ei mitään spinnuja ole tulossa.

Kiitos paljon!

ARAGORN

Heippa
    Venelehden tämän vuoden numerossa 1- 2 sivulla 181 on sinulle vastaus. Voit tietenkin mennä suoraan Veikkoset oy.n sivuille http://www.veikkoset.fi.
    Sen verran, että sivukölit pitää olla, ei vakauden vaan luovimisen takia, ilman köliä ei purjevene voi luovia.
    Ei muuta kuin hauskaa kesän odotusta jonkin purjehdusoppaan seurassa.

erstana

Hei,
    kiitos vastauksesta.

Veikkoset on ihan tuttu juttu mutta ajattelin ihan omaehtoista nikkarointia suorittaa.

Olen jonkunverran purjehtinut, kymmenmetrisessä veneessä olen ollut gastina ja jollalla pari kertaa purjehtinut. Katamaraanissakin olen itse asiassa ollut tunnin verran gastina, mutta se ei liene tärkeää.

Ajattelin, että tekisin kahvelipurjeen. Sillä saa matalalla mastolla suuremman purjepinta-alan kuin perus kolmiopurjeella. Onko mitään ideaa?

Miten korkea maston kannattaisi olla?

joriot

Varmaan vaikea antaa mitään ohjeita maston ja purjeen mitoituksesta tuntematta veneen mittoja ja ominaisuuksia. Ideoita ja ohjeita kahvelipurjeen omatoimiseen rakentamiseen löytyy kuitenkin esim. Suomen Kanoottipurjehtijoiden sivuilta:
    http://www.kanoottipurjehtijat.fi/downloads/ACA-Rakennusohje.pdf

You must be logged in to reply to this topic.

X