Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Dirkki

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

Home / Forums / Masto / Dirkki

• kariviitala

Olen ihmetellyt veneitä joissa on rodkick ja -talja joiden pitäisi pitää puomi paikallaan ylös-alas. Kuitenkin on dirkki! Mihin sitä tarvitaan? Edellisessä Finn 26:ssani oli dirkki joka ulvoi hirveästi kun sai tuulessa oikean tahdin. Enää ei ole dirkkiä, enkä ole osannut kaivata. Pitäiskö kaivata?

sunnut

Morjens,

Yleensä jos veneessä on dirkki, niin sitä käytetään vain satamassa pitämässä puomia ”ylhäällä”, ja otetaan pois kun nostetaan purje ylös.

Minullakin oli dirkki, mutta laitoin taljan joka pitää puomin niin purjehtiessa kuin muulloinkin.

Ei siitä dirkistä juurikaan ollut vaivaa…

Kippari B)

thirsty traveller

Ison varanostimena se toimii hyvin.

Matti Lappalainen

Joo, ison varanostimena se voi tulla arvoon arvaamattomaan. Toisaalta, jos isossa on ahvenselkää dirkki hankaa purjeeseen ja molemmat kuluu aikaa myöten. Ongelmasta pääsee kun sen ottaa pois käytöstä ja sitoo maston sivuun.

Joonas – Vaasa

Dirkin ulvonta rannassa on tosiaan joskus melko kiusallista.
    Itse olen ratkaissut ongelman jättämällä ison nostimen löysähköksi, jonkajälkeen vedän kumilenkillä (kalalla) koukun mantookiin kiinni ja ison nostimen ympäri ja toinen koukku samaan mantookiin kiinni. (mikä tahansa muukin kiinteä kohde käy) näin ison nostin – ja Dirkki ei ole kuin viulunkieli – mutta silti nätisti sivussa kiinni.

Puomin ylhäällä pitäjänähän Dirk on pettämätön. Kiki ”tunkkia” ei ymmärtääkseni ole tarkoitettu 24/7 käyttöön puomin ylhäällä pitäjänä.

s/y Vilma

..halusi tai ei. Yleensä vapautan kikin jännityksestä, jolloin puomi jää hieman kallelleen. Ison nostin puomin päähän, koska parempaakaan paikkaa en ole keksinyt. Mutta kikin kaasujousen eliniän kannalta onko sillä merkitystä, mihin asentoon jätän sen?

You must be logged in to reply to this topic.

X