Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Vene avomerelle

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)

Home / Forums / Masto / Vene avomerelle

  • notreal

    Nykyinen moottorivene menee vaihdettavaksi purjeveneeseen.
    Tarkoituksena olisi lähteä pidemmälle reissulle sisältäen valtameren ylityksen.
    Olen antanut itseni ymmärtää, että valtameripurjehdukseen paremmin
    soveltuva vene olisi pitkäkölinen ja suht painava.
    Tarjonta tuntuu olevan kovin niukkaa, varsinkin suomen puolella.
    Onko ainut mahdollisuus kääntyä ulkomaalaisen tarjonnan puoleen,
    vai onko mielipiteitä ”nykyvenetarjonnan” ( lyhytkölisten + kevyet ) soveltuvuuden reissuveneeksi…

    Matti Lappalainen

    Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että pidempikölinen ja raskaampi vene on jämäkämpi pursi valtamerellä, mutta ei kölin tarvitse sentään olla koko veneen pituinen. Jos olet menossa kahden hengen miehistöllä niin HR 36 on aika sopiva, mutta kallis. Lisää veneestä ja purjehdusmatkailusta löydät http://www.snoopy.fi

    notreal

    Olisikohan tästä aihioksi?
    NettiVene-Id: 411448

    Jareta

    Varmasti tuosta on.

    Et puhunut mitään hinta/kokoluokasta mikä on tähtäiimessä.
    En noihin pitkäkölisiin jumiutuisi.
    Jos itse olisin venettä hakemassa, niin hakisin kyllä noita ikäänkuin klassisempia veneitä, pyöreämpipohjaisia, painavampia, rauhallisia liikkeiltään jne. Avotilan suojaisuus kuten tuossa H & R: ssä on jossain tilanteissa mukava.

    Katselisin varmaan näitä perinteisiä pohjoismaisia merkkejä kuten H & R, Najad, Fingulg Sirena,
    Maestro, X-Yahts, Dufour, Comfortina…

    notreal

    Hintaluokka on vielä hakusessa, enempi riippuu tarjonasta. Olettaisin että runko olisi kuitenkin sopiva löytyä alle 100,000 euron. Kokoluokka jota haen olisi alle 12m,
    koska kuulemma se on rajana satamaksuille maailmalla. Toki veneen tulisi olla yksin purjehdittavakin joten siinä omat kokoluokitukset…
    Tuossa edeltävässä mallissa paino ei tosiaan ollut ihan toiveiden mukainen, mutta kun tarjonta tosi vähäistä.

    real not home alone

    Alle satkun runko ?
    Toinen satku takilaan ja muihin välttämättömyyksiin ?

    Uutta et saa, mutta katsele 20 vuotiaita homeviljelmiä.

    ” Toki veneen tulisi olla yksin purjehdittavakin joten siinä omat kokoluokitukset…”

    Huh huh …. ?

    Mitkäköhän luokitukset ?

    soso

    Äläpäs Notareal huutele, nortti on tosiveneilijä, toisin kuin eräät.

    notreal

    Tähänkö tämä nyt sitten tyssäsi?
    Mielipiteitä ja ehdotuksia odottaisin mielellään asiasta tai asian vierestä….

    s/y Sarema

    Veneistä julkaistaan tunnuslukuja, joiden perusteella sopivuutta voi arvioida: Uppuma/pituus 150 (Kilpavene), 250 (cruiser), 350 (offshore)
    Painolastisuhde on perinteiseti ollut offshore veneessä 30-40%, riippuen tietysti missä painolasti on. Jotkut tarkastelevat tätä ”half laden” painoon nähden, n. 1300 kg lastia nimellispainoon.
    Purjeala/uppouma 18-24, joita 24 alkaa olla jo kisapaatti. Offshore voisi olla 17-20 luokkaa.
    AVS, kulma jonka jälkeen vakavuus muuttuu negatiiviseksi pitäisi olla vähintään 120 astetta. Hyvä lähtökohta on, että Fastnet Race edellyyttää vähintään 130.
    STIX (stability index). A categoriassa sen pitäisi olla vähintään 36, mutta yleisenä sääntönä pidetään, että sen pitäisi olla suurempi kuin veneen pituus jalkoina.
    Muitakin tunnuslukuja on, mutta näillä saa hyvän kuvan veneen sopivuudesta. Tärkeä asia avomerellä on, että vene menee piihin, jota nykyiset lyhytköliset eivät halua tehdä. Jos piihin pano ei onnistu, veneessä ei ole jarruja.
    Näillä pääsee ainakin alkuun.

    notreal

    Hei.
    Kestää hieman pureskella ( opiskella ) tuo edellä olevan sisältö, mutta oppia ikä kaikki.
    Kysymys:
    Onko minkä tahansa veneen tunnusluvut laskettavissa kunhan riittävät ”mittatiedot” ovat selvillä.?

    s/y Sarema

    Perusasiat voi helposti laskea, mutta AVS:n tekee yleensä suunnittelija. Laksentakaavoja on esim Dashew Offsore Cruising Encyclopediassa, tosin en ole tarkistanut, ovatko suositukseni sen mukaisia, epäilen.
    Veneen ilmoitettu paino ei yleensä sisällä matkavarustusta, kuten purjeita, varapurjeita, ankkuria ketjuinee ja vinsseineen, jollaa, perämoottoria, polttoainetta, vettä, ruokaa, kirjastoa ym…..Englantilaiset lisäävät coastal 3000 lb, offshore 5000 lb esitepainoon. Kun vertaat esitepaino/lastattu paino, huomaat, että mitä kevyempi venen sen huonommiksi tunnusluvut muuttuvat lastattuna.
    En tarkoittanut kommenttiani otettavaksi liian vakavasti, vain avartaakseni näkemystäsi. On huomioitava, että nämä ovat vain mileipiteitä. Ei purjehduksen tulisi olla matematiikkaa vaan hauskaa, sehän on huviveneilyä.

    notreal

    Löysin yhden ehdokkaan nettiveneestä joka runkomallin, massan ja pituuden puolesta osuisi kohdilleen. Mitä sanoo ”asiantuntijat?
    Nettivene: Vene-Id: 408126

    motorman

    Tukevan näköinen alus, ja jos sillä on pallokierretty, niin miksei se menis viel toisenki kierroksen..

    Jareta

    Yleensä kehotan kiertämään betonkiveneet kaukaa. En siksi, että se olisi jotenkin huono materiaali vaan siksi, että ne ovat TSI miesten maailmanlopun virityksiä. Tämä yksilö näyttää kuitenkin erittäin asialliselta ja sisätilan puutyö suorastaan upealta.

    Ehkä hiukan ajatusta kannattaa uhrata purjehdusominaisuuksille. Tuntemattomassa merkissä pitäisi päästä vähän kokeilemaan miten vene liikkuu. Ajatuksena saattaa olla, että valtamerellä ei ole kiire mihinkään (eikä olekaan), mutta vanha totuus on, että kaksi purjevenettä ei vain kulje samaa kurssia vaan aina on käynnissä pieni kisa.

    Toinen mitä kannattaa miettiä on jälleenmyyntiarvo. Betonivene on vähän niin kuin tasakattoinen talo myytäessä. Suurimmalle osalle ostajista se on ehdoton nou nou. Joten sitä silmälläpitäen kannattaa tarkkaan miettiä mitä on valmis itse veneestä maksamaan.

    Mites Nanni-Kubotan varaosien saanti. Perustuikos se johonkin Hiacen koneeseen. Kannattaa ottaa selvää, mitä osia voi käyttää jos Nanni-kubotan original osia ei saa.

    notreal

    Olen ”jonkin verran” jo aikaisemmin perehtynyt ferro-veneisiin jonka syystä -uskallan- harkita sitäkin vaihtoehtoa. Kuten Jareta mainitsikin, epäkohdat useinmiten löytyvät itsetekeleiden tieto/taidon puutteista.
    Tuohon purjehdusominaisuuksiin liittyvästä kisaamisesta sanoisin, että en ole tässä vaiheessa / kokemuksella valmis ottamaan kantaa muutein kuin että alla olevalla kalustolla kisataan… Ja sateen sattuessa ajetaan sateessa.
    Jälleenmyyntiarvoa en laske nyt mukaan, koska jos saan esim. tämän kpl:een hankittua
    ja pidettyä sen kasassa, ei sen jälleenmyynti ole edes näköpiirissä…
    Koneen varaosapuoli on oleellinen asia, tosin noin pienen koneen voi pahan vaurion sattuessa heittää ”mäkeen” jos siltä tuntuu, moottoriveneilijänä olen kyllä tottunut koneongelmiin ja siihen, miten niistä selvitään.

    Kiitos Jaretalle asiallisesta kommentista.

    P.S: motorman. Juuri tuo veneellä jo aikaisemmin tehty pallonkierto sai epäilemään että vene olisi soveltuva, taitaa siitä reissusta olla tehtynä oikein kirjakin…

You must be logged in to reply to this topic.

X