Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Babystaagi

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

Home / Forums / Masto / Babystaagi

• andermat

Minulla on veneessäni Finn 26:ssa babystaagi josta ei tunnu olevan muuta kuin haittaa, joka käännöksessä keulapurje ”jumittuu” staagiin. Mitä olette mieltä, kuinka tärkeä on säilyttää ko. staagi vai voiko sen jättää rannalle?

imx

Moi
    Älä jätä baby staagiasi rannalle. Kun se on siihen suunniteltu niin sitä myös tarvitaan.
    Kun joudut kovempaan keliin mastosi voi alkaa pumppaamaan ja silloin todella tarvitset sitä.

skiglaaja

omasta Finn 26:sta. Älä jätä pois. Minulla oli ollut edellisellä omistajalla pois ja maston etureunan katossa näkyi hämähäkkihalkeamia. Laajentuminen loppui, kun laitoin babystaagin takaisin.

JSo
    Alkuperäinen kirjoittaja: andermat
    Minulla on veneessäni Finn 26:ssa babystaagi josta ei tunnu olevan muuta kuin haittaa, joka käännöksessä keulapurje ”jumittuu” staagiin?

Beibi on kenkkumainen vantti, mutta pidän sitä tärkeänä (maston pumppauksen estäjänä). Itse olen tuuminut virittäväni sen vanttiruuvin tilalle taljan. Itse vanttiin ploki, joka on kumiköydessä kiinni. Se toimii siten, että kun talja löystetään, menee koko beibi mastolle pois tieltä. Kovassa kelissä kiristetään talja taas.
    Heikossa tuulessahan se beibin haitta on kaikkein suurin.

Matti Lappalainen

Jos sarjavalmisteisessa veneessä on babystaagi tai mikä muu rikivaijeri tahansa se kuuluu siihen. Kustannusten säästämiseksi siellä ei yleensä ole yhtään ylimääräistä vaijeria.

kariviitala

Edellisessä veneessäni Finn 26:ssa yritettiin myös erilaisia virityksiä kuten edellä. Lopulta babystay pidettiin kireällä ja paikallaan. Nykyisessä veneessäni C & C 30 E:ssä yrittelin ilman babystaytä siirtokuljetuksessa veneen ylösnostopaikalle; oli hurjaa notkumista. Nyt se on ja pysyy kireällä ja jeenua kiertää sen kauniisti; luoviminen on tosin aika harvinaista nykyään!

You must be logged in to reply to this topic.

X