Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Vasemmanpuoleinen liikenne

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

Home / Forums / Masto / Vasemmanpuoleinen liikenne

  • Peltipurje

    Olen tässä ihmetellyt että miksi iso-osa purjeveneistä kulkee väylillä englantilaiseen tyyliin kulkusuuntaansa nähden vasemmassa reunassa riippumatta siitä mikä on eteenpäin kuljettavan voiman lähde, voisiko joku teistä valistaa meitä peltipurjeella seilaavia?

    pelti/rätti

    Hidaskulkuisilla huviveneillä pyritään lyhentämään matka aikaa ajamalla lyhintä reittiä.
    Lisäksi purjehtijat ovat luoviessaan tottuneet käyttämään kaikkia kulkukelpoisia alueita, joten eivät suhtaudu väylään kuten maantiehen.
    Joillakin ”peltipurjehtijoilla” on turhan ahdasmielinen käsitys merellä kukemisesta, sillä ei oikenpuoleista liikennettä vaadita merellä, kuin ahtaimmissa paikoissa. Ja silloinkin vain kun on muuta liikennettä. Eli jos on niin ahdaasta että täytyy ottaa kanssaveneilijät huomioon, väistetään oikealle ja jos taas tilaa on, ajetaan sieltä mistä mieli tekee 🙂

    notreal

    Perusmoottoriveneilijän ei normaalisti tarvitse poistua merkatulta väylältä ja tästä syystä ei ole tottunut seuraamaan väylän ulkopuolista karttatietoa. Silloin tällöin kuitenkin törmää tilanteeseen jossa vastaan tulee kaksi purkkaria peräkkäin, toinen väylän vasenta ja toinen oikeaa reunaa… Tällöin moottoriveneilijä tavallaan ”pakotetaan” väylän ulkopuolelle suorittaakseen asianmukaisen kohtaamisen purkkareiden välistä kiemurtelemisen sijaan. Tästä seuraa moottoriveneilijälle aavistuksen ahdistava tilanne vaikka kartta / plotteri kertoisikin veden syvyyden olevan riittävä turvalliseen kiertämiseen.
    On sellainen psyykkinen jutska johon moottoriveneilijät tarvitsevat tottuakseen huomattavasti pidemmän ajan kuin purkkari heppulit.
    Niin, olen siis itse moottoriveneilijä, vielä vähän aikaa…

    Matti Lappalainen
    Alkuperäinen kirjoittaja: pelti/rätti
    Hidaskulkuisilla huviveneillä pyritään lyhentämään matka aikaa ajamalla lyhintä reittiä.
    Lisäksi purjehtijat ovat luoviessaan tottuneet käyttämään kaikkia kulkukelpoisia alueita, joten eivät suhtaudu väylään kuten maantiehen.
    Joillakin ”peltipurjehtijoilla” on turhan ahdasmielinen käsitys merellä kukemisesta, sillä ei oikenpuoleista liikennettä vaadita merellä, kuin ahtaimmissa paikoissa. Ja silloinkin vain kun on muuta liikennettä. Eli jos on niin ahdaasta että täytyy ottaa kanssaveneilijät huomioon, väistetään oikealle ja jos taas tilaa on, ajetaan sieltä mistä mieli tekee 🙂

    Vastaan tuli kerran purkkari luovien väylän kapeahkolla kohdalla Porkkalanniemestä Helsinkiin päin. Tuli mieleen, että olisi voinut käynnistää perämoottorinsa ja antaa muillekin tilaa. http://www.snoopy.fi

    s/y Sarema

    Moottorivene väistää purjevenettä vaikka se tulisi vasemmalta. Jos purjevene käyttää konetta, sen pitäisi näyttää kartiota ja silloin tilanne on toinen. Purjeveneellä ei ole etuoikeutta. En ole nähnyt kartiota käytettävän. Lisäksi signaalilipuin voidaan näyttää monia muita navigointirajoituksia. Valitettavan harva tietää niistä. Maailmalla sovitaan VHF:llä ennen kapeikkoon tuloa ”port to port” tai ”stb-stb”. Väistämiseen saattaa kulua muutama sekunti ylimääräistä. Ei sen luulisi olevan kovin vaikeaa.

    s432io

    Väistäminen ei ole yleensä moottoriveneellä ongelma, mutta aina silloin tällöin tulee tilanteita, joissa ei tiedä, minne pitäisi väistää. Olen silloin ottanut vauhdin pois ja antanut purkkarin päättää, mitä kautta menee, mutta sekään ei tietenkään vapauta väistämisvelvolisuudelta. Isoa venettä ei myöskään saa kovin ketterästi pois alta.
    Mitenkä kommunikointia vois parantaa, että vältyttäisiin keskisormilta?

    entinen moottoriveneilijä

    Purjehtijan kannalta erot matkassa ovat usein mitättömät riippuen siitä, mitä väylän reunaa kulkee. Tuulen suunnan kannalta ero voi olla hyvinkin merkittävä, jos väylässä on mutka. Joskus reitinvalinnalla välttää vastakäännöksen, joskus jiipin. Molemmat tarkoittavat muiden kulkijoiden kannalta paljon suoraviivaisempaa kulkua ja turhaa väylän poikki ajelun välttämistä. Lähellä rantaa kulkevalla väylällä ero tuulen ja siten veneen nopeudessa voi olla kaksinkertainen väylän reunasta toiseen rannan puoleisen reunan ollessa katveessa.

    Jostain syystä sivuuttaminen ei koskaan ollut vaikeaa silloinkaan, kun oma purjehduskokemus oli tasolla soutuvene ja äidin lakana, mutta moottorihommat tuttuja.

You must be logged in to reply to this topic.

X