Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Sopiva purjevene yksinpurjehtijalle sisävesille

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

Home / Forums / Masto / Sopiva purjevene yksinpurjehtijalle sisävesille

• Ankkuri67

Hei!

Etsin edullista purjevenettä aloittaakseni uudelleen purjehdustouhut…25-vuoden tauon jälkeen:)

Guy 22, Finn Express, Scanper, H-vene… Joku muu?

Rauhallinen, helposti yksin purjehdittava, päiväpurjehduksille ja satunnaiseen retkeilyyn.

Olisin todella kiitollinen vinkeistä ja neuvoista. Myös ”projektivene” voi olla mahdollinen siirtymä veneilyn pariin. Oppisin tuntemaan veneen kunnostusvaiheessa mutta ”valmispakettikin” käy.

Kesäisin terveisin , Ankkuri =)

Kippari Hatsa

Kaikki luettelemasi veneet soveltuvat yksinpurjehdukseen. Kysymys on, paljonko haluat laittaa rahaa kiinni. Minulla on FE 83 seitsemän kesää Espoossa. Siitä on vain hyviä muistoja ja Päijänteelle sekin päätyi. Matala köli, itsejalustava fokka, ei korkea masto, varsin käytännölliset sisätilat. Samanlaisia veneitä on muitakin. Avance 24, Sunwind 27, jne. Nyt minulla on 37 jalkainen ja silläkin purjehdin yksin. Välissä oli Inferno 31. Kyllä monenlaisten ja kokoisten veneitten kanssa pärjää, kun pääsee irti rannasta. Isot genoat ovat työläitä vendassa. Mielestäni fokka on paras purje eteen yksinpurjehtijalle. Tästä seuraa, että toppirikiveneet eivät ole hauskimpia yksinseilaamiseen, koska ne perustuvat isoon keulapurjeeseen. Isohko isopurje ja fokka on hyvä yhdistelmä, osatakilat. En tarkoituksella kehu itsejaustavaa, koska siinä annetaan vauhtia pois liikaa. Maston ja purjeen väli on liiaksi auki ja kapea, korkea purje pussittaa helposti ylhäältä kallistaen turhaan, mutta ei potki paattia kumminkaan eteenpäin. Sisämoottori on paras takuu onnistumisesta rantautuessa. Ankkurit , poijukoukut, kiinnittymisköydet, ja lepparit hyvissä ajoin valmiuteen ja toimivat systeemit ovat rantautuessa tärkeää. H-vene olisi varsin hyvä vaihtoehto. Siinä on kuitenkin perämoottori. Koska vene on painoltaan aika pieni, sen kassa on helppoa tulla rantaakin purjeilla.

Tom Björndahl
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ankkuri67
    Hei!

Etsin edullista purjevenettä aloittaakseni uudelleen purjehdustouhut…25-vuoden tauon jälkeen:)

Rauhallinen, helposti yksin purjehdittava, päiväpurjehduksille ja satunnaiseen retkeilyyn.

Olisin todella kiitollinen vinkeistä ja neuvoista. Myös ”projektivene” voi olla mahdollinen siirtymä veneilyn pariin. Oppisin tuntemaan veneen kunnostusvaiheessa mutta ”valmispakettikin” käy.

Minulta löytyy Hai-2000 vene. Erittäin sopiva sinulle!

Arska Päijänteeltä

Minulla on ollut kyseinen siipikölivene Päijänteellä. Kokemukset ovat todella hyviä.
    Pääsen mökin laituriin 52 cm syväyksellä mukavasti , samoin moniin luonnonlaguuneihin.
    Mielestäni vene on vakaa ja suosin mielummin itse kiintokölisiä veneitä- ovat selkeästi jämäkämmän oloisia kuin nostoköliveneet , ainakin verattuna niihin joita minulla on ollut(2 kpl) Purjehdusominaisuudet ovat ihan hyvät. Päitsissä olen käynyt pari kertaa omassa luokassa ollen noin puolen välin paikkeilla Lys 1.00. Sisätilat ovat retkikäyttöön ja parin yön yöpymiseen sopivat. Purjehdus on helppoa yksinkin- samoin rantautuminen.

Valve J. Runnari

Sinulle olisi varmasti sopiva myynnissä oleva veneeni, ranskalainen Jouet Golif 21. Vilkaisepa nettiveneen sivulta!
    NYT EDULLINEN SYYSTARJOUSKIN SINULLE

Sailandgo
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ankkuri67
    Hei!

Hei
    Jos vielä olet kiinnostunut veneestä, niin minulla on myynnissä aikaisemmin mainittu Sun Way 21 vuodelta 1991. . Täyttää kaikki mainitsemasi ominaisuudet.
    Terveisin Pekka

Matti Lappalainen

Ne neuvot veneen merkistä taisivat jo tulla. Ei mielestäni purjehtimisessa merellä ja järvillä oli paljonkaan eroa. Veden päällä sitä kummassakin liikutaan ja kareja löytyy molemmista. Säätä täytyy merellä seurata vähän huolellisemmin. Katso lisää purjehdusmatkailusta http://www.snoopy.fi

V1755

Albin Vegalla kulkee melkein minne tahansa. Pieni syväys (117cm) ja tumppi masto (10,5m). Tilaa on ja vene on helposti yksin hallittavissa.

Guy 822

Täältä löytyisi otsikon kattava suomalainen designvene. Rakennettu kylläkin Tanskassa, vuosimallia 90, masto uusittu 2009, purjeet (iso+rullagenoa), 2011, moottori erittäin hyväkuntoinen (1220 h), lähes käyttämätön genaakkeri, käytännöllinen pinnapilotti, gps, avotilasta nappipainalluksella toimiva huippujärkevä ja iskunkestävä taittoköli (max 1,95, min 1,35, lyijy+rosteri), vesiveski, painevesi, radio+cd, patjat uusittu, avotilan istuimet ja uimataso tiikkipinnoitteella jne, jne… Seilannut Hamina-Kotka -vesillä, Näsijärvellä, nyt Ukissa kahdeksatta kautta.
    Masto saranoitu, voi kallistaa näpsäkästi barduunoilla, ajettu 11 m siltojen ali (Kauttu, Nässy).
    Itse olen seilannut Nässyllä ja nyttemmin kaikkialla Turun- ja Ahvenanmaan saaristossa.
    Viime kaudella kuukauden yksinpurjehtien! Yksilö parhaiten sisustettu, mitä olen suomen vesillä nähnyt tältä valmistumisvuodelta.
    Olemme hankkimassa isompaa, joten hinta-laatu -suhde paras mahdollinen.
    Ketä kiinnostaa tai jos tiedätte Guy-faneja, naputelkaa niin lähetän linkin.

You must be logged in to reply to this topic.

X