Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Sopivin matka nopeus yli 20 metriselle liukuvalle/puoliliukuvalle jahdille

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Hytti / Sopivin matka nopeus yli 20 metriselle liukuvalle/puoliliukuvalle jahdille

  • taloudellisuus ennenkaikkea

    mikä se teidän mielestäne voisi olla 20 vai 17solmua joka on sama nopeus mitä esim Ruotsin ja tallinnan risteilijät käyttää ja mitä arvelette kulutuksen olevan mikäli moottorit antaa yhteensä 800-1200hp?

    Ajja

    Katsele niitä moottorin käyriä ensin. Veikkaan, että makoisin alue on jossain 70% maksimista alueella. Sen yli ei kannata ainakaan mennä, jos vene on liu’ussa. Jos ei ole, mottorit ovat alimitoitetut (oletan, että on diiselit).

    Toinen asia, mikä pitää ottaa huomioon, on moottorin tyyppi. Vaikka paras taloudellisuus saavutettaisiin matalilla kierroksilla, kuoirmittaminen voi tehdä hallaa koneille ja vaikuttaa myös jäähdytykseen. Joissain koneissa kaasujen pitää vaihtua riittävästi tai kone kuumenee liikaa.

    Eli koneet määrää nopeusalueen, jota voi käyttää.

    Omalla veneelläni sopiva nopeusalue on 22-25 kn eli selkeästi liu’ussa. Se on myös mukavin ajon kannalta. Polttoaineen kulutus l/km on tuolla alueella lähes vakio 130 l/h.
    Jos vauhtia nostaa lähelle 30kn, kulutus alkaa kasvaa selvästi. Silloin ollaa ulkona koneiden parhaan väännön alueelta ja tehoa kuluu sisäisiin kitkoihin. Myös veden vastus kasvaa.

    Käytännössä paras nopeus saadaan, kun vene on juuri ylitänyt liukukynnyksen, edellyttäen, että se on moottoreille sopivalla kierrosalueella. Käytännössä on kuitenkin mukavampi ajella sen verran yli, ettei tarvitse koskea kahvoihin aaltojen voimistuessa tai tuulen kääntyessä.

    Kun liikutaan koneiden makoisimmalla alueella, suurin merkitys on sillä, että niitä kuormitetaan tasaisesti. Kierroslukumittari on yleensä aika viitteellinen eikä kerro kuormituksesta. Kokemuksella pystyy kuulemaankin vetääkö koneet tasaisesti, mutta itse ajan turbopainemittareilla hienosäätäen.

    Lopuksi voit nähdä hiukan vaivaa ja ajaa koneita eri kierrosnopeuksilla ja ottaa ylös nopeuden ja piirtää käppyrän. Sen muodosta voi etsiä sopivan vauhdin.

You must be logged in to reply to this topic.

X