Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kevyet keulat testeissä

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Hytti / Kevyet keulat testeissä

  • Vapusta jouluun.

    Olen useasti ihmetellyt, kun venelehtien testeissä on 2-5 tonnia painavien keskihyttiveneiden lastina 200 kg. Sisältää testaajat ja laitteet. Nyt taas joku vene tuomittiin mahdottomaksi ajaa vasta-aallokossa. Plaaniveneissä kevyet tyhjät keulat ?, eihän se voi toimia ilman rytkytystä. Mulla ei ole viiteen vuoteen Nord Star 24:n kanssa ollut mitään ongelmaa syksyn myräköissäkään, kunhan keulaboksissa on ankkuria, kettinkiä jne. Samoin veneen keulapiikissä on muuta painavaa rompetta. Ihme touhua nuo testit, en luota siksi enää muunkaan tyyppisten veneiden arviointeihin. Käytäntö merellä ja testit ovat kuin eri planeetalta.

    ajja

    Veneestä saa mainiosti tasapainoisen kulkijan kuormauksesta riippumatta, mutta silloin tingitään sisätilojen käyttökelpoisuudesta. On totta, että rakenteellista takapainoa voidaan kompensoida laittamalla painoa eteen aivan samalla tavalla kuin takavetoisen auton kulkua parannetaan parilla hiekkasäkillä takaluukussa.

    Ideaalitapauksessa vene kulkee hyvin kuormasta riippumatta. Käytännössä se on kuitenkin, jos ei mahdotonta, niin ainakin vaikea saavuttaa vetolaitteella varustetussa veneessä. Niissä paino tuppaa olemaan aina liian takana johtuen tietenkin moottoreista ja vetolaitteista. Jos polttoainetankitkin on takana, joudutaan menoa kompensoimaan trimmaamalla, joka syö tehoa ja lisää kulutusta verrattuna hyvään balanssiin.

    Hyvä balanssi saavutetaan laittamalla koneet keskelle ha tankit koneiden eteen. Ei onnistu kuin akselivedolla ja silloinkin se syö parasta hyttitilaa.

    Toinen asia on tietenkin rungon malli. Jyrkkä v-pohja ja etenkin keula, jonka pohjakulma on kovera antavat parhaat ominaisuudet aallokkoon. Haittana on suurempi kulutus, pienempi kruisailunopeus ja huippunopeus. Tai käytännössä isompi koneteho, joka nostaa veneen hintaa. Kovera keula vähentää myös hyttitilaa.

    Koska vain harvat lähtevät kovaan keliin veneiden valmistajat satsaavat hintaan ja sisätiloihin. Se on mielestäni täysin perusteltua. Pitää vain tietää, mitä arvostaa.

You must be logged in to reply to this topic.

X