Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

C-Tech ”älylaturi”

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Hytti / C-Tech ”älylaturi”

  • Idunn

    Veneeseen on tulossa ns. erillinen maasähköjärjestelmä josta saisi esim yhden pistorasian 230v jokaiseen kajuuttaan, eli kolme kpl. Lisäksi ajattelin tyyliin C-Techin ”älylaturia” jonka voisi pitää kytkettynä käyttöakkuihin kokoajan siten että kytkiessä maasähkön veneeseen tämä laturi pitäisi jännitteen yllä akuissa nimenomaan jääkaappia ajatellen.
    Käyttö siis vähäistä mutta joskus tarpeellista…

    Onko jollain kokemusta C-Techin tms älylaturista jonka pitäisi tunnistaa kaikki tapahtumat akuissa. Toimiiko se oikeasti ja onko sen arvoinen?
    Entä osaako joku vastata miten 12v järjestelmä ottaa lataussähkön vastaan kun älylaturi puskee virtaa sisään ja esim jääkaappi samalla kuluttaa omansa.

    Ajja

    Jos valitset oikean laturin, niin homma toimii niin kuin pitääkin.

    C-tek on hyvä, mutta on muitakin. Käytä kuitenkin sen verran aikaa, että varmistat laturin sopivan sekä lataamiseen että virran syöttämiseen, pelkkä lataamiseen tarkoitettu ei vältämättä toimi odotetulla tavalla. Laturin tehon tulee vastata akun kapasiteettia ja virrantarvetta – ota huomioon, että ylläpitolataus ei ole sama kuin lataus ja viransyöttö.

    Katso mihin tilaan laturin saa sijoittaa kuten ilmanvaihto ja kosteus – myös pistorasian osalta. Kannattaa laittaa laturi sellaiselle paikalle, että sen näkee muutenkin kuin luukkuja erikseen avaamalla.

    Drunkensailor

    Itselläni on oliko se C-TEC M300, marinemalli kuiten. Antaa tarvittaessa 25 Ampeeria, joka ei ole yhtään liikaa, jos akut on päässeet tyhjenemään.
    Paketissa oli myös starttiakulle ylläpitolaturi, jota en asentanut, kun moottori lataa aina sen ensin ja ei pääse tyhjenemään käytön aikana.

    Onhan noita tietysti muitakin. Veneen mukana tuli Mastervoltin laturi, mutten oikein enää luottanut, kun latausvaloista paloi kaikki kolme: tyhjä, vajaa ja täysi.

    Niin ja C-TEC:issä on akun eheytystoimintokin. En ole kokeillut toimiiko. Kertokaa jos jollain kokemusta.

    Kohta pitänee nostaa vene ylös 🙁

    lyy

    Ei ole kylläkään veneessä kokemusta C-Tecistä,mutta autossa kyllä.On se tavallisen turvallinen tapa ladata akkua,tietää jos napaisuus on väärin ja osaa itse valita sopivan lataustehon. Ilmoittaa myös,jos akku on täysin entinen. Uskaltaisin suositella,kannattaa kylläkin ostaa tarpeeksi iso malli. Niissä ilmoitetaan sopiva tehoalue ja jos akut ovat ihan ylärajalla ei teho riitä,vaikka niin väitettäisiinkin. Toki ero mun auton akkujen latauksessa on siinä,että niitä ladataan usein kylmässä,veneessä harvemmin…

You must be logged in to reply to this topic.

X