Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Drago 540 Ht

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Hytti / Drago 540 Ht

  • lyy

    Moro !
    Tuli hommattua Finnsport 540 feikki eli Drago 540 Ht. Näyttää ihan ookoo vehkeeltä,mutta onko kellään kokemuksia ?

    tuulella turha lähtee yksin vie kun sika limppua tunerin rattaat palaa,kun ei tie miten pyörittäs

    merimies

    Tuo edellinen viesti on varmaan moottoriveneilijältä, joka tarvitsee keulapotkurin tyynelläkin säällä saadakseen pikku paattinsa kotikokoseensa.
    En tunne venettäsi, mutta vaikuttaa aivan tavalliselta ht.ltä.
    Harjoittelulla selviät veneelläsi kelillä, kuin kelillä ainakin rannikkovesillä, kunhan olet varmistanut moottorin ja polttoaine säiliön jokavuotisen huollon.
    Muistaakseni joku on ylittänyt Atlannin kylpyammeella, ilman loistoristeilijän tukea.
    Pysyttele kuitenkin aluksi ihan vain näin lähivesissä.

    Erimies

    Aina löytyy joku, joka kohottaa itseään kertomalla miten huonoja muut ovat. Ihan tarpeetonta porukkaa ;).

    Keulapotkuri tekee laituriin ajamisesta helpompaa riippumatta taidoista. On vaikea kuvitella, että joku kävelisi paljain jaloin vain siksi, että se on mahdollista, kunhan tarpeeksi kasvattaa jalkanahan paksuutta.

    Mitä sitten harjoitteluun tulee, niin ammattilaiset käyttävät aina keulapotkuria ja muita käytössä olevia laitteita koska ne lisäävät turvamarginaalia. Taitavat oll amerimiehen näkemyksen mukaan häntä huonompia…

    lyy
    Tuo on aivan totta,että rannikkovesillä pitää harjoitella,eikä tuolla veneellä paljoa pidemmälle ole asiaakaan. Huolto on nyt vähän kysymysmerkki,koska veneliike laski veteen enkä usko että kummempia on tehty. Tuo tankinpuhdistuskommentti oli mielestäni tosi asiallinen,harvoin kukaan kiinnittää huomiota tankin puhtauteen. Tankin irrotus ja puhdistus on ohjelmassa joko syksyllä tai ensi keväänä. Kuljettajakurssia suorittaessani opettaja painotti jatkuvasti tankin puhtauden tärkeyttä ja siitäkin se on jäänyt mieleeni.
    Saattaa olla että vaikutan täysin noviisilta merenkulun suhteen,mutta se ei ihan pidä paikkaansa. Löytyy saaristo-ja rannikkolaivurin opinnot,armeijan veneenkuljettajan/konemiehenkirja,huviveneenkuljettajankirja sekä vanhana että uutena versiona,vuokraveneenkuljettajakirja,kuljettajakirja ja src-radiotodistus. Mutta totuus on,että papereilla ei ajeta,vaan praktiikalla,ja se multa just viime vuosilta puuttuu. Siinä selitys,miksi ajelen vanhalla ht:llä ja harjoittelen. Tietysti persaukisuuden lisäksi. Kuulun kuitenkin siihen koulukuntaan,joka arvostaa mereltä hankittua kokemusta unohtamatta koulutuksen tuomaa tietoutta merelläliikkumiseen. Varmasti joku toteaa tähän,että jätkä prassailee papereilla,mutta siitä ei ole kyse. Olen aidosti sitä mieltä,että kokemus opettaa,mutta paperitietous on hyvä pohja sille.
    veneenkuljettaja minäkin

    Samoilla linjoilla lyy:n kanssa, se menee just noin. Vaikka olis minkälaiset laput taskussa niin kokemuksen mukaan mennään, meri on armoton. Se ensimmäinen virhe merellä kun saattaa jäädä myös viimeiseksi.

    Ja muista suunnitella aina plan B sen varalle, jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan.

    Ajja

    Kokemus on hyvä, kokemus ja paperit parempi.
    Papereilla en tarkoita tietenkään mitään fyysistä dokumenttia vaan sitä, että on käynyt läpi koulutuksen ja omaksunut siitä niin paljon, että on läpäissyt vaatimukset.

    Koulutus ja kokemus täydentävät toisiaan. Koulutus antaa eväitä toimia tilanteissa, joihin ei ole ennen joutunut. Jos vaikka ajetellaan ensiapukoulutusta. On parempi, että on kirjanoppinut elvyttäjä kuin että olisi ollut useasti elvyttämässä ja kokeillut erilaisia tapoja ja oppinut mikä auttaa. Voi nimittäin tulla paljon ruumiita kokeillessa…

    lyy

    Mukava kuulla,että täällä samaa koulukuntaa edustavia…

You must be logged in to reply to this topic.

X