Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Yamarin ensiasennusakku

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

Home / Forums / Hytti / Yamarin ensiasennusakku

  • Pesonen Mauri

    Ostin keväällä 2011 Savonlinnalaisesta venealan liikkeestä Suvi venepaketin.
    Ensimmäinen ongelma tuli vesille laskun yhteydessä.Kone ei käynnistynyt.Epäilin akun olevan tyhjän.Tosin kyseessä oli aivan uusi liikkeessävarusteltu vene.Sain koneen käyntiin Transitin akulla ja käynnistyskaapeleilla.

    Poikani ajellessa kesällä ihmettelimme miksi koneen varoitusvalo hänen ajellessaan syttyy palamaan ,kun omalla kohdalla ei näin käy.Kone on käytetty kahdesti määräaikais huollossa,eli 20 h ja 100h huollossa.
    Viimeisenkin huollon jälkeen sama varoitusvalo alkoi palaa.Valohan ilmoittaa useamman toiminnan häiriöstä.Aloin käydä läpi mahdollista vian aiheuttajaa.Vika löytyi lähes tyhjästä uudesta akusta.
    Aukaistessani akkukotelon ihmettelin kuinka pieni akku on .Huoltokirjan mukaan akun piti olla vähintään 70ah.Veneeseen oli kuitenkin asennettu 55ah akku.
    Sähköistä kippilaitetta käytettäessä akun kapasiteetti ei riitä.Itse kun en viitsi rumpata kippilaitetta,ongelma ei tullut esiin.Poikani on ahkerampi trimmin käyttäjä,joten hänellä akku tyhjeni ,eikä kerennyt latautua uisteluvauhdin kierrosnopeuksilla.

    Tulikin mieleen onko kyseessä huijaus liikkeen taholta.Voi olla että on mukavampi laittaa 55e akku,kuin 150e akku.
    Savonlinnan Saimaa Motorsilta tänä keväänä ostaneiden veneiden omistajien on syytä tarkastaa mitä heidän veneen perästä löytyy.
    Kyse on 40-70 hv Yamaha koneiden akuista.

    linnassa kävijä

    Savonlinnan Saimaa Motorsilta 😕 Missäs tämä liike on? Kun en googlellakaan löytäny, vai tarkoitatko Saimaa LakeMotors Ristiinassa??

    Jussi

    Miten tämä liittyy Yamariniin/Suviin/Yamahaan?

    Olisko asiasta pitänyt olla yhteydessä myyjään jo heti ongelmien ilmetessä?
    Jos uusi vene ei käynnisty niin siinä on vikaa!

    Kyllä sen pitäis 55Ah akullakin toimia, toki tyhjenee nopeammin. Sanoisin että akku on rikki tai surkealaatuinen.

    jukka

    Nyt kannattaa ottaa huomioon, että 100AH.n akku tarvitsee tupla ajan latautuakseen täyteen 50AH.n akuun verattaessa. Moottoriveneellä harvoin ajetaan niin pitkään, että 100 AH.n akku täyttyisi, elikä akku on koko ajan ”puoli tyhjä” verrattuna pienempään akkuun. Trimmi ei tatusti kuluta niin paljoa sähköä ettei kunnossa oleva laturi kerkiäisi kohtuu ajolla pitämään akkua täytenä. En tiedä paljonko trimmimoottori tarvitsee virtaa,mutta tuskin 20 A enempää, elikä yhden tunnin yhtäjaksoinen käyttö kuluttaisi 20 Ah.ta eli puolet 55Ah,n akun kapasiteetista. Todellisuudessa käytät trimmiä ehkä max. 5 sekunttia kerrallaan, tarkoittaa 0,006 Ah.ta.

    jukka

    Tuohon edelliseen vastineeseen pikku korjaus, 0,006 Ah.ta pitää tietenkin kertoa 5 sekunnilla, elikä kulutus tietenkin kasvaa huimaan 0.03 Ah.n. Voin varmasti sanoa sinulle, että kauppiaasi on myynyt veneeseesi oikean kokoisen akun. Vika löytyy ongelmaasi huonoista, hapettuneista, liitoksista tai viallisesta laturista. Ei kun syksyn jatkoa.

    s432io

    Kyllä 100AH:n akun pitäisi pystyä mainiosti latautumaan ajossa ainakin sen verran, että kone käynnistyy. Akku ottaa hyvin vastaan virtaa, joka siitä on hetkeä aikaisemmin otettu. Viimeiset ampeerit ovat vaikeammin pumpattavissa sisään.

    Trimmin käyttö koneen käydessä ei kuluta akkua vaan virta tulee laturilta.

    On mahdolista, etä akku on alun alkaen ollut viallinen tai vioittunut, kun se on mennyt kokonaan tyhjäksi. Ennen akun vaihtoa kannattaa varmistaa, että akkusta ei mene virtaa hukkaan seisomisen aikana, eli välissä on pääkatkaisija joka on ehjä ja jota myös käytetään.

You must be logged in to reply to this topic.

X