Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kokemuksia/Tristan 870

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

Home / Forums / Hytti / Kokemuksia/Tristan 870

  • Virtaset

    Olemme ostamassa matkavenettä Tristan 870, vuosimallia 1986, mutta alkaneet nyt epäröimään hankintaa kuultuamme paljon negatiivista palautetta BMW -moottorista, teho 165 Hv. Käyttötunteja on jo lähelle 2000 h.

    Minkälaisia kokemuksia Tristan 870 omistajilla on? Miten paljon ongelmia
    ko. moottorin kanssa noilla käyttötunneilla on odotettavissa, kannattaako unohtaa koko hankinta? Hintapyynti on kuitenkin aika melkoinen.

    Marino man

    vene on hyvä, mutta välttele Bemarin konetta, Samanlaisia löytyy myös volvon koneella
    kuitenkin tuohon vehkeeseen min. 200 hv

    Seilori

    Bemari on kehno valinta, etsiskele rauhassa 200 hv Volvolla varustettu. Muutama 871-mallinen on myös myynnissä, hieman kalliimpia tosin. Yleisesti tuon ikäisissä veneissä saattaa jo olla osmoosia (lasikuituruttoa) pohjassa, remontti on aikaa vievä ja melko kallis teettää. Muutenhan nuo iäkkäämmät Tristanit ovat kelpo veneitä, kun ovat vielä Korhosen ajoilta.

    HH

    Tässä yksi mahdollinen vaihtoehto
    http://www.nettivene.com/moottorivene/tristan/391595

    veneiliä

    volvo yli arvostetu kone ei toimi eikä valtuutettu huolto itsellänin tristan 870 ja BMV 20 kymmenes vuosi lähti menemään en vaihtaisi volvoon

    veneiliä

    volvo yli arvostetu kone ei toimi eikä valtuutettu huolto itsellänin tristan 870 ja BMV 20 kymmenes vuosi lähti menemään en vaihtaisi volvoon

    veneiliä

    volvo yli arvostetu kone ei toimi eikä valtuutettu huolto itsellänin tristan 870 ja BMV 20 kymmenes vuosi lähti menemään en vaihtaisi volvoon

    HH

    Tässä edelleen yksi mahdollinen hyvä vaihtoehto
    http://www.nettivene.com/moottorivene/tristan/391595

    Ajja

    Meidän oloissamme moottorin tunnit eivät tuhoa konetta vaan seisominen talvella. Se tekee pahaa laakereille, tiivisteille ja turbolle. Jos venettä on säilytetty ulkona, siinnä on vielä mausteena kaikki jatkuvan jäätymisen ja sulamisen vaikutukset.

    2000 tuntia ajettu hupimoottori on loppu. Se on ollut sitä jo 500 tuntia. Markkinoilla on edullisia veneitä, joiden koneella on ajettu 200-300 tuntia ja koneet ovat vieläpä sellaista merkkiä, joille löytyy huolto joka satamassa ja neuvojia riesaksi asti.

    Toisaalta, jos olet valmis koneen vaihtioon, joka ei ole ihan mahdoton juttu, niin voithan sen veneen ottaa, jos sinulle tarpeeksi maksetaan.

    Autoteknikko
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ajja
    Meidän oloissamme moottorin tunnit eivät tuhoa konetta vaan seisominen talvella. Se tekee pahaa laakereille, tiivisteille ja turbolle. Jos venettä on säilytetty ulkona, siinnä on vielä mausteena kaikki jatkuvan jäätymisen ja sulamisen vaikutukset.

    2000 tuntia ajettu hupimoottori on loppu. Se on ollut sitä jo 500 tuntia. Markkinoilla on edullisia veneitä, joiden koneella on ajettu 200-300 tuntia ja koneet ovat vieläpä sellaista merkkiä, joille löytyy huolto joka satamassa ja neuvojia riesaksi asti.

    Toisaalta, jos olet valmis koneen vaihtioon, joka ei ole ihan mahdoton juttu, niin voithan sen veneen ottaa, jos sinulle tarpeeksi maksetaan.

    Et taida ymmärtää moottoreista mitään.
    Esim. mikä siinä moottorissa muu jääty kuin vesi?
    Paljon kovemmalle auton moottori talvella olosuhteiden takia joutuu kuin veneen moottori talvisäilytyksessä. Kun taas ajossa veneen moottori on koko ajan kovassa rasituksessa – kuin autolla ajettaisiin koko ajan jyrkään ylämäkeen.

    Ajja

    Kun lämpötila menee ylsö ja alas kosteus kondensoituu joka paikkaan. Sitä on myös öljyn seassa. Auton moottoria rassaa kylmäkäynnistyksen, mutta samaalla ne ajetaan lämpimiksi ja vesi haihtuu, myös oljystä. Tankkaamiset vaihtaa polttioaineen myös tankissa.

    Laakereihin ja pinnoille tulee pistesyöpymiä epäpuhtauksista ja kosteudesta. Epäpuhtauksia on öljyssä vaikka sen olisikin vaihtanut ennen telakointia.

    Vesi voi jäätyä myös moottorin sisällä, jos sitä ei ole hyvin suojattu aj tehty glykoliajoa. Meill opetettiin Otaniemessä, että vesi laajenee jäätyessään ja voi rikkoa paikkoja – jopa metallia.

    Sitten on tietenkin sähkölaitteet, jotka hapettuvat, jos niitä ei suojata.

    Autoteknikko

    Väitän edelleen, että auton moottorin kylmäkäynnistys on kuluttavampaa kuin veneen mottorin talvi(kylmä)säilytys.
    Kylmän auton moottorin käynnistys (VTT:n tutkimuksen mukaan) -20 asteessa vastaa n.500 km:n ajoa, lämpimämmässä vähän vähemmän ja kylmemmässä vähän enemmän. – Tästä jokainen voi laskea kuinka paljon se vähentää auton moottorin ”käyttötunteja”.

    Joopa joo, katkoohan se pakkanen joskus jopa junakiskojakin. – Meille opetettiin jo kansa(perus)koulussa, että vesi laajenee jäätyessään.
    Käyttötunnit voi olla vaikka nolla jos jättää vedet lohkoon aivan uudessakin moottorissa mutta sehän johtuu pelkästä huolimattomuudesta, joten sillä ei ole mitään tekemistä kun puhutaan käyttötunneista ja kestävyydestä.

    Näillä mainituilla pistesyöpymisillä ym. voi olla jonkinlainen vaikutus, mutta sen enempää näitä teorioita kommentoimatta voin (vuosikymmeniä venemoottoreiden parissa työskenneelenä) todeta, että puoli- ja plaanaavien veneitten moottoreiden käyttötunnit ovat paljon alhaisimpia kuin uppoumarunkoisten veneitten moottoreiden. – Johtuen suurelta osin siitä, että plaanarien moottorit joutuvat toimimaan paljon suuremman rasituksen alaisena (kuin ylämäkeen koko ajan ajaisi) kuin hidaskulkuisten uppoumaveneiden moottorit, jotka käyvät suunnilleen samanlaisissa olosuhteissa kuin auton moottorit normaali ajossa.

    Sähkölaitteiden hapettumat, suuttimien ruostumiset, yms. ovat veneissä isompi ”riesa” kuin autoissa mutta ne eivät suoranaisesti vaikuta itse moottorin käyttötunteihin, – ja nekin pystyy suurelta osin eliminoimaan huolellisella ja oikealla talvisäilytyshuollolla, kuten myös lisäämään moottorin käyttöikää . – Mutta se onki sitten toinen juttu.

You must be logged in to reply to this topic.

X