Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kokemuksia Maria 750 fb

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Hytti / Kokemuksia Maria 750 fb

• jamix

Onko kellään kokemuksia ko veneestä. Hyviä ja huonoja puolia. Ainakaan alkuperäisellä 130 hp dieselillä tuskin on mikään raketti.

veneiliä

Omassani ei ole yläohjaamoa, mutta sanoisin että 200hv on minimi teho tuohon veneeseen jos haluaa että saa sen plaaniin vielä isommallakin kuormalla. Itse sanoisin että 250hv olis paras kone. En ole kuullut että 130hv olis koskaan Mariaan laitettu. Yläohjaamo malli kallistelee enemmän korkeamman painopisteen takia joihinkin malleihin on asennettu lisä ponttoonit uimatason alle vakauttamaan venettä. Mielestäni parhaat puolet löytyy asuttavuudesta ja kovassa kelissä ajettaessa. Huonoja puolia on ehdottomasti kuljettajan istuin (heti vaihtoon mikäli vielä alkuperäinen) on oma mielipiteeni, myöskin pohja on mielestäni äänekäs, mutta kyllä itse olen tyytyväinen veneeseen.

Formula

Kyllä niitä 130 muutamaan on laitettu. Kokemuksesta voin kertoa, että 130 oli sen verran kevyempi kone(mikä on volvon vika, sis paino) että lähti nopeammin liukuun, kun vene ei olut täydessä lastissa. Tilanne oli toinen kun on tankit täynnä, neljä henkeä ja matkatavarat. Siinä 130:nen hyytyy. 200 hoitaa liukuun hitaasti, mutta varmasti. Marian asuttavuus oli sellainen, että ei löydy oikein vieläkän edes ysimetrisistä löyy kahta/kolmea nukkumakajuuttaa, täyttä pentteriä ja vessaa suihkulla. Yläohjaamo kruuna kyllä koppiveneen ajon. Aikanaan 12 vuota veneellä ajaneena kaksi kertaa tuli sisältä ajettua, ei pelkästään sen takia että näkyvyys on sisältä heikko, vaan ulkoa tuntuma kaikkeen oli huippua. Kallistelu kuului veneeseen, mutta silti sanoisin että veneen pohja toimi. Harvalla veneellä vedetään 32solmusta duoproppi täysin linkkuun kaasu pohjassa, eikä perä lähde sivuliukuun. Ja kyllä se keliäkin sietää. Siinä kydissä olijoilla kiinni pitämistä. Perämoottorimiesten kannattaa tässä kohtaa olla hiljaa, koska ne ei edes käänny niin paljoa kuin sisäp. ja volvon db.n pito on vertaansa vailla. MAria oli ja on hieno vene ja veistämö veneiden laatu on kiistaton. Harmi, että tekijät olivat hyviä veneentekijöitä, mutta tässäkin tapauksessa olisi pitänyt jonkun mun hoitaa talousasioita. Veistämöllä oli jo historiaa ja tilauksia pariksi vuodeksi, mutta lama ja talous oli heillekin kova!!
    Näissä veneissä ei ole käytetty puutarhaletkuja polttoaineletkuina, kuten toisten pitämissä ”laatuveneissä” tuona aikana oli tapana!!

vierailija

Upea vene. Sisätilat mahtavat, on kuin kesämökissä olisi. Loistava uimatasoratkaisu,
    pystyy istuskelemaan ja vaikka kalastelemaan jalat alemmalla tasolla.
    Viimeistely on taattua laatua. Ja huonommalla ilmalla ajelet mukavasti alakerrassa, isot ikkunat joka suuntaan ja punkat ovat oikeen kokoiset aikuisillekin.

You must be logged in to reply to this topic.

X