Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kudutettuko huono?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Hytti / Kudutettuko huono?

• Antero P.

Olen laittamassa ekaa venettä etselleni.
    Olen pistäny merkille nuo kuidutetut puu/vaneri veneet, tekeekö niillä mitään?
    Miksi muka kuidutetulle veneelle ei saisi vakuutusta?

Olen ajatellut, jos veneen kuiduttaa heti uutena, niin se kestäisi paljon pidenpään ja ei olisi niin nopeasti huolto maalausten ja lakkausten tarpeessa, eli olisi huolettomampi pitää.
    Jälleen myynti arvokin olisi parempi.
    Jos sattuisi kolauttaa hiukan kivelle, niin kuidutettu vaimentaisi iskua ja mahdollinen vaurio olisi pienempi tai ei tulisi juuri mitään vaurioo jotta selviäisi kuidutus korjauksella.
    alkuun en osta kauheen hintaista venettä, korkeintaan 9000€ max, mielummin edullisempi, retkivene ja diesel.

Kertokaa te joilla on kokemusta kuidutetuista veneistä.

miksi

Siis olet hankkimassa käytettyä venettä joka on uutena kuidutettu. Ensinnäkin tiedän useita veneilijöitä jotka ovat ilman ongelmia veneilleet kuidutetulla puuveneellä vuosikymmeniä, joten ratkaisu ei voi olla aivan huono. Olen myös nähnyt paljon tapauksia missä suhteellisen hiljattain kuidutettu vene on osoittautunut pelkäksi kuoreksi jonka sisällä on sananmukaisesti kukkamultaa.

Kuidutusta on aikojen saatossa tehty hyvin erilaisin taidoin ja erilaisista lähtökohdista. Huonosti tehtynä ei veneen elinikä ole pitkä, joskus kuidutusta tehdään jo lahoamaan alkaneen veneen eliniän pidentämiseksi. Jotkin ovat sitä mieltä että terveen puuveneen kuiduttamisessa ei ole järkeä, terve puuvene on kohtuullisen helppohoitoinen ja pitkäikäinen. Puuveneen pitämisestä tekee työlästä yleensä se että vanhassa veneessä on yleensä jotain mätää jossakin ja jotain pitää aina korjata. Virheetön puuvene ei vaadi sen isompaa ylläpitoa kuin erittäin hyvin pidetty lasikuituvene.

Niille pitkäikäisille kuidutetuille on yhteistä se ettei vesi ole päässyt sisälle ja puurakenteisiin tekemään tuhojaan. Usein näissä veneissä on pidetty huolta ylätakenteiden vedenpitävyydestä esim kuiduttamalla myös ylärakenteet.

Kuidutetun veneen hankita on kuitenkin aina iso riski, sanoisin jopa isompi kuiin kuiduttamattoman puuveneen. Jos hauat päästä helpolla käännä katseesi budjettiisi sopivaan lasikuitu- tai teräsveneeseen. Kannattaa myös miettiä miksi vene on oikeasti kuidutettu, uuden puuveneen kuiduttaminen ei ole mitenkään tavallinen ratkaisu, asiaan voi olla koira haurattuna. Sitten on oma lukunsa nämä ensimmäiset lasikuituveneet joissa on ikäänkuin ensin tehty vanerivene muotiksi sisälle, siis lähinnä tanskalainen Coronet. Ne on hyvin tehtyjä veneitä ja jos vesi ei ole päässyt kastelemaan vanerirunkoa on ne rakenteeltaan ok, mutta ainakin yhden tapauksen olen nähnyt missä talvisäilytyksessä vesi oli jäätynyt veneen sisälle ja sellainen yksilö tuskin on enään koskaan hyvä.

Jareta

erittäin hyvä kirjoitus, paitsi, että sanoisin päin vastoin kuin kirjoittaja, että puuvene vaatii AINA enemmän huolenpitoa kuin lasikuituvene.

Ketjun aloiittajalle sanoisin, että unohda kuidutetut, jos olet aloittelija niin kuin ymmärsin. Kuidutetun ostamisessa on aina isompi riski saada huono vene.

novviisi

Itsellä vm-67 kuidutettu fiskari.

kulkee takuulla vielä silloin kun päreveneet on poltettu kokossa jo vuosia sitten.

You must be logged in to reply to this topic.

X