Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Buster X vs. Silver Hawk

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

Home / Forums / Hytti / Buster X vs. Silver Hawk

  • Ilkka

    Kumpi vene kannattaa hankkia Nauvoon yhteysveneeksi mökille, yleensä 2 aik + 2 lasta kyydissä + paljon tavaraa. Satunnaista heittokalastusta, enemmän huviajelua.

    Molemmat veneet ja moottorit uusia (vm -10, mutta muoveissa) ja täysin samat varusteet (kuomut, satamapeite) sekä seuraavilla spekseillä:

    Silver Hawk 540 DC, Mercury 80hp + varusteet. Hinta = 19.000 euroa + vaihtovene
    Buster X (504), Yamaha 60hp+ varusteet+ myrkkymaalaus. HInta= 19 500 euroa + vaihtovene

    Silver siis hieman pidempi ja leveämpi ja 20 hp enemmän tehoa. Lisäksi siinä on roiskevesitiiviit säilytystilat ja se sisältää ajotietokoneen.
    Toisaalta Busterin runko kestää paremmin kuin lujitemuovi (onko tästä kokemuksia, miten esim. lujitemuovin säröt korjataan ja tuleeko niitä helposti?)
    Onko Yamaha edelleen maineensa veroinen, Mercuryyn saa 5 v. takuun?
    Entä pitääkö Silver yhtä hyvin arvonsa kuin Buster?

    Silver

    No haukka ennemmin, parempien ajominaisuuksien puolesta + nätimpi silmään, en ymmärrä mitä tarkotit säröillä silveris ulkokuorialua ja jos sitä että tulee sisäpuolelle säröjä niin ite en omassa kuituvenees moista huomannu.

    Jareta

    No Hawkia ainakin kipparin testissä viimeksi kovasti kiiteltiin, tosin sitä testattiin XL:ää vastaan. Itse varmaan ottaisin haukan, lähinnä suuremman koon ja monipuolisempien säilytystilojen takia.

    ”Toisaalta Busterin runko kestää paremmin kuin lujitemuovi (onko tästä kokemuksia, miten esim. lujitemuovin säröt korjataan ja tuleeko niitä helposti?)”

    Busterin sisäkuori on ytimeltään vesivaneria, joka kyllä jossain vaiheessa pehmenee ja esim penkkien ruuvit korkkaa irti. Toisaalta olet luultavasti moneen kertaan ehtinyt myymään veneen ennen sitä. En näkisi lasikuidun säröytymisen olevan ongelma. Tietysti jos jatkuvasti kuljetat tiiliä ja pihalaattoja jannattaa miettiä uudelleen valintaa.

    ”Onko Yamaha edelleen maineensa veroinen, Mercuryyn saa 5 v. takuun?
    Entä pitääkö Silver yhtä hyvin arvonsa kuin Buster?”

    Kyllä Yamaha on edelleen hyvässä maineessa, ja Mercury hiukan huonommassa syystä taikka toisesta. Se näkyy luultavasti moottorien jälleenmyyntiarvossa. 5 v takuu voi tuoda sinulle itsellesi mielenrauhaa, ja kalliimmat huoltolaskut. Pitkät takuut nostavat huollon hintaa niin autoissa kuin veneissäkin.

    Busterin ja Silverin jälleenmyyntiarvoista en osaa sanoa mitään. Luulen, että suomalaiset ovat busterikansaa, ja luottavat siihen enemmän. Itse taas maksaisin ehkä vanhasta Silveristä enemmän, koska luotan enemmän tuohon lasikuituiseen sisäkuoreen.

    Heikki P

    Lujitemuovisisus on fiinimpi, mutta lika näkyy hyvin. Ehkä siinä mielessä Yanmarinin alurunkoisen veneen ikävänharmaa on parempi. Kaveri on roudannut Silverillä useamman vuoden ankkureita ja kaikenmoisia poijunpainoja (kisajärjestelyjä varten) ja sisus alkaa näyttää aika rivolta. Faneeri kestää paremmin käyttöä ja kolhuja. Sen voi myös uusia, jos asia tulee joskus 30 vuoden käytön jälkeen ajankohtaiseksi.

    Pekkarinen

    Riski sisäkuoren kulumiseen riippuu aivan käyttötarkoituksesta. Useimmat käyttäjät eivät kuljeta tiiliä ja pihalaattoja, kuten Jareta totesi.

    lester

    Moro.Oon itsekin miettiny kumman ostais.Ekaks tuli mieleen et kuormalla ehkä ostaisin pykä
    lää isommat koneet kumpaakin.Silverit todella tyylikkäitä ym.mutta mercurin koneen takia en ole uskaltanut sekaantua.Tod.näk. buster x f70 tulee,mikäli moisesta hyvän tarjouksen saa.

    Jareta
    Alkuperäinen kirjoittaja: lester
    .Silverit todella tyylikkäitä ym.mutta mercurin koneen takia en ole uskaltanut sekaantua.Tod.näk. buster x f70 tulee,mikäli moisesta hyvän tarjouksen saa.

    nythän ne tulee hondalla kun Brandt osti Silverin.

    Lester

    joo tiedän et hawk ei enää naimisissa mercurin kanssa.Meinasinkin vain sitä et jos löytäis vähän käytetyn hyvillä varusteilla niin silloin hawk yleensä on mercurin koneella.Vaikka busteristi oonkin niin kävin kattomas HAWK mercurin 80 vm 2010 vähän käytetyn.Oli se kyllä paljon fiksumpi kuin buster x.

    Fobia

    Jos käytettyä on ostamassa, silloinhan tuosta huonommasta jälleenmyyntiarvosta pääsee jo itse hyötymään. Mercury on kuitenkin hyvä kone, kuten kaikki uudet nelitahtiset.

    Jigge

    Lujitemuovia on helppo korjata, itse korjasin juuri viime kesänä karilla käyneen pienen perätuupparin kölin ja tuli ”uutta vastaava”, aiemmin en ollut lasikuitutöitä tehnyt. Jos aluveneessä pohja korkkaa, siinä tarvitaan aluhitsitaitoista kaveria, yleensä ei löydy mökkirannasta.

    Joten ei lujitemuoviveneitä kannata hylkiä, päinvastoin.

    vanhus

    Venemestarin numerossa 4/2013 oli Buster X testissä. Ei vaikuta Buster X olevan nykypäivää. Buster oli testissä selvästi heikoin vene. Moitteita tuli eniten ajo-ominaisuuksista ja ääritilannekäytöksestä. Väistökokeessa Buster X hörppää vettä laidan yli: http://i.imgur.com/GtqzuAO.jpg

You must be logged in to reply to this topic.

X