Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Busteria hommaamassa (mahd. Buster R, mielipiteitä?)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

Home / Forums / Hytti / Busteria hommaamassa (mahd. Buster R, mielipiteitä?)

  • JanneL

    Olen ensimmäistä venettä tässä ostamassa.
    Busterin haluaisin mahdollisimman uudella 4-tahti koneella ja hintaa pitäisi olla tuolla max. 5000 eurossa.
    Käyttö tulee olemaan järvellä kalastuksessa ja huviveneilyssä.

    Nyt on tullut vastaan vuoden -85 Buster R.
    – Livenä en ole vielä nähnyt, mutta kuvista päätellen ja myyjän puheista päätellen sisältä perus siisti. Pohjaan laitettu vanerit ja keskipenkki uusittu muutama vuosi sitten.
    – Pohjan niitit eivät kuulemma vuoda. Mikäli tuollaiset busterissa löystyvät ja alkavat vuotamaan niin kuinka ne korjataan?
    – Pohjassa ollut kuulemma aikaisemmalla omistajalla(ollut meressä) myrkkymaali mikä oli mennyt liitumaiseksi ja lähtenyt melkein harjaamalla pois. Tämän takia pohjaan oli vedetty tälle myrkkymaalatulle alueelle Teknoksella musta normaali kiiltävä maali. Nykyisellä omistajalla ollut ajossa ainoastaan järvessä.
    – Pressu ja pressun kaaret löytyy. Pressu tosin niin huonossa kunnossa että ei ole käytössä. Mistä tällaisen pressun saa uuden ja mihin hintaan? Vai kannattaako itse askarrella kaariin kiinni jonninmoinen pressu?
    – Vene ei ole itsetyhjentyvä, mutta pilssipumppu löytyy.
    – Moottori on 20hv Yamaha vuodelta 2010, ajettu noin 5h.
    – Moottori on lyhyt rikinen; Mikä ero on lyhyt rikisellä ja pitkä rikisellä?
    – Moottorissa on myös sähkökippi. Eikös tämä kippi ole kuin trimmi mutta ei vaan jaksa täydessä vauhdissa nostaa moottoria?
    – Mukana tulee perus kaiku.

    Löytyykö kommentteja Bustereihin ylipäätänsä ja tähän yllä olevaan yksilöön?

    ARAGORN

    Löystyneet niitit hitsataan kiinni, tähän vaaditaan alumiini hitsari. Miksi pohja on maalattu, ei kai vain vanha myrkkymaali ole ollut kuparipohjainen, ja maalattu ilman praimeri pohjustusta ja nyt vauriot on peitetty uudelleen maalaamalla, ole tarkkana.

    Veneilijä

    Ensin kysymys, miksi Buster ja erityisesti mallia R jotka ovat ajettavuudeltaa melko kehnoja ja käytännössä kaikki alkavat vuotaa ennemmin tai myöhemmin niittisaumojen takia? Busterilla on olevinaan hyvä maine mutta mutta, perustuu pitkälti siihen kun naapurilla on Buster, niin pitää itsellekin ostaa. Ja hinnat ovat aivan tolkuttomia käytetyissä. Täten kannattaa pyytää tarjouksia uusista veneistä, pahaa pelkään että kyseinen Ärrä lähes uudella perämoottorilla ei paljoa halvempi ole kuin vastaava uusi liikkeessä!

    Esim. Kippari-lehdessä parisen vuotta sitten vertailutestissä oli Buster L, edellistä sukupolvea. Tuli vertailun viimeiseksi, mitää positiivista veneestä ei löytynyt kuin säilytystilat.

    Jormas

    Itsellä käytössä Buster R vuodelta -83. Niittejä hitsailtu useampaan otteeseen, mutta ei siltikään uskalla pitää pidempään laiturissa ilman valvontaa. Saattaa kiulu upota. Koneena 20hv 4-tahti Honda. Koneesta toivoisi löytyvän lisää tehoa ja reilusti vähemmän painoa. Käytännössä sillä ajellaan joko aivan hissunkissun tai plaanissa. Muilla nopeuksilla keula on kohti taivaita. Pohjan profiili on erittäin loiva ja köliä ei ole. Kalastuskäytössä raivostuttava vene. Pienikin tuulenvire, ja buster on kuin lastu lainehilla. Uistelukäytössä vaatii anopin siskoineen keulaan, muuten ei passaa käsiä ratista juuri päästää. 10sek. ja suunta muuttuu sen sata astetta.

    Toisaalta yhteys- ja retkiveneenä ihan soiva kampe. Kunhan etäisyyden eivät ihan mahdottomia ole. Huoletonta tuolla ainakin on rantautumisten kanssa, ei paljoa sääliä kaipaa. Ja tämä meikäläisen yksilö on niin piestyn näköinen ettei varkaitakaan juuri kiinnosta.

    Huomio
    Alkuperäinen kirjoittaja: Veneilijä
    Ensin kysymys, miksi Buster ja erityisesti mallia R jotka ovat ajettavuudeltaa melko kehnoja ja käytännössä kaikki alkavat vuotaa ennemmin tai myöhemmin niittisaumojen takia? Busterilla on olevinaan hyvä maine mutta mutta, perustuu pitkälti siihen kun naapurilla on Buster, niin pitää itsellekin ostaa. Ja hinnat ovat aivan tolkuttomia käytetyissä. Täten kannattaa pyytää tarjouksia uusista veneistä, pahaa pelkään että kyseinen Ärrä lähes uudella perämoottorilla ei paljoa halvempi ole kuin vastaava uusi liikkeessä!

    Esim. Kippari-lehdessä parisen vuotta sitten vertailutestissä oli Buster L, edellistä sukupolvea. Tuli vertailun viimeiseksi, mitää positiivista veneestä ei löytynyt kuin säilytystilat.

    Vaikkakaan en Bustereita omista, enkä niitä lobbaa, niin on todettava monia Bustereita ajaneena että tuo edellisen sukupolven L oli todella epäonnistunut vene verrattuna muihin Bustereihin eli ei kannata sen perusteella vetää johtopäätöksiä koko mallistosta.

    Jareta

    ”edellisen sukupolven L oli todella epäonnistunut vene verrattuna muihin Bustereihin”

    Se riippuu mihin vertaa. Jos vertaa nykyveneisiin, niin olet oikeassa, mutta jos verrataan esim tuohion Buster R maksalaatikkorasiaan, on L ihan toiselta planeetalta ja siis positiiviseen suuntaan

    Huomio
    Alkuperäinen kirjoittaja: Jareta
    ”edellisen sukupolven L oli todella epäonnistunut vene verrattuna muihin Bustereihin”

    Se riippuu mihin vertaa. Jos vertaa nykyveneisiin, niin olet oikeassa, mutta jos verrataan esim tuohion Buster R maksalaatikkorasiaan, on L ihan toiselta planeetalta ja siis positiiviseen suuntaan

    Juu totta, mutta vertasin lähinnä ”saman aikakauden” muihin Buster malleihin. Esim. tuon ajan XL oli erittäin loistava vene

    mökkiläinen

    Mökkiveneenä oli 9 vuotta ko. malli. Vähän mehi niitit, mutta kun pidimme rahilla ei siitä ollut haittaa… Vene oli siis pelkkä Buster. Ensimmäinen mallisarja bustereita vuodelta 80..

    Koneena aluksi 40hv 2t jammu -90. Hienosti pelasi, mutta oli aika janoinen…
    Myöhemmin koneena 99 25hv 2t jammu. Hyvä kone tuohon, vesisuksiakin vedimme.
    Vielä myöhemmin 20hv 4t yamaha olikohan 2007, kuitenkin ”uusi pikkumalli”.. Huono, ei riitä teho millään.

    Vene oli aika epämukava, mutta ei sillä kelissä tarvitse pelätä jos on vaan voimaa moottorissa, jotta pysty vielä ajamaan eikä ole kaikki suoraan pelissä. Suht jyrkän pohjan, ja pitkän vesilinjan ansiosta hyvä ja vakaa vetouistelussa..

    Hinnat tosiaan aika taivaissa noissa, mutta onhan ne ikuisia kestämään…

    BLi-67

    Kolmen, anteeksi neljän busterin kokemuksella voin sanoa että varmasti vuotaa. Ensimmäinen oli minibuster(15 hp mariner), alle kuukausi ja perälauta ratkesi. No takuuseen uusi ja kaksi vuotta ja oli kuin suihkulähde ajaessa. Saatiin hyvä hyvitys vaihdossa L busteriin(20 hp Yammu) taas kaksi vuotta ja vuoti kuin seula. Appiukolla R buster (40 hp Yammu) kolmas kesä ja vuotaa… nämä 80 lukulaisia. Venekauppojen yhteydessä tuli Sun buster (20 hp merc.) taas muutama kesä ja suihkulähde oli valmis. Joten en suosittele mitään venettä jossa on pohjaan tehty valmiiksi reikiä ja ne sitten tilkitty niiteillä. Ollut myös Starcraft 190 (135 hp merc.) ja Linder 400 sportman kaikki ne vuotaa. Kaikkissa omistamissani lasikuituveneissä (yht.8 kpl) ei koskaan vuotoja.

    Jolla,jolla olla

    Miksiköhän näitä sitte on kehuttu?? Tämän perusteella en tule varmasti koskaan hankkimaan niitattua aluvenettä. Kaverilla oli jostain 90 luvulta Tracker joka sekin vuosi niin paljon ettei sitä voinu jättää reissun jälkeen ollenkaan veteen,vaan aina kiskoa trailerille ”kuivumaan”.Luulin että se oli vaan kyseisen veneen ongelma,mutta että ominaisuus…

    Matti

    Eikö Linder ole valssattu ja liitetty vain kölin kohdalta. Siitäkö se BLi-67:n vene vuotaa ?

You must be logged in to reply to this topic.

X