Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Uppoumarunkoisten matkaveneiden esittely ja testi.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

Home / Forums / Hytti / Uppoumarunkoisten matkaveneiden esittely ja testi.

  • Roope

    Mistä johtuu että veneilyä käsittelevät julkaisut esittelee ja testaa yksinomaan liukuva- ja puoliliukuvarunkoisia moottoriveneitä? Sisävesillä, päijänteellä, saimaalla ja ym, on kuitenkin satoja uppouma-alusten kannattajia, jotka viettävät lomansa ja muut kesäiset vapaa-aikansa veneillen nauttien suomen luonnosta ja maisemista, eli asuvat veneissään, eivätkä vain siirry pisteestä a pisteeseen b ”sata lasissa”.
    Näitä ”uivia kesämökkejä” valmistetaan sekä kotimaassa että ulkomailla. Teräsvalmisteisien ykkösmaa on Hollanti, josta tuodaan suomeenkin sekä uusia että käytettyjä. Lisäksi järvillämme liikkuu lukematon määrä ns. tee se itse aluksia.

    täsä

    a) Uppoamarunkoisia matkaveneitä ei hirveästi valmisteta – Veneiden valmistajat olettavat että näillä ei ole kysyntää
    C) Uppoamarunkoisten valmistus ei edistä moottorien euromääräistä kauppaa

    make

    olen vannoutunut uppoumaveneilijä, laiturista kun irtoaa niin on jo perillä 🙂

    entisen norjalaisen myin aikanaan, olen miettinyt vuosien tauon jälkeen uutta mutta pienempää.

    minulle riittäisi nyt oikein hyvin simppu-tyylinen ja kokoinen, kunhan vaan olisi ht-tyyppinen kate kaulassa. ruotsista ja norjasta löytyy paljon tällaisia snipa/snekke-tyylisiä.

    hollannissa tosiaan teräsveneet ovat järjestään uppoumarunkoisia mutta turhan isoja minulle.

    Rami

    Itse pyörin saman ongelman kanssa tuossa jokin aika sitten. Olen innokas veneilijä mutta haluan vesillä mennä rauhassa ja nautiskellen, niinkuin kaikki uppoumarunkoisten veneiden omistajat. Tutkin nettiä ja alan lehtiä, ja löysin Pieksämäkeläisen venealanfirman (www.pinjayacht.fi). He valmistavat omaa Pinja-venemallia, mutta pystyvät myös tekemään veneen rakennusprojektin alusta loppuun myös asiakkaan toiveiden mukaan. Mielestäni tuo joustavuus oli loistava asia veneenvalmistuksessa, kuitenkin haetaan ns. kesämökin korviketta. Yritys tarjoaa myös kaiken mitä tarvitsee myös veneen valmistumisen jälkeen, kuten huollot, telakoinnin jne. Heillä oli myös tarjota pienempiä malleja 12 m ”standardin rinnalle”
    Vertailin kilpailijoita ja päädyin Pinjaan.. Suosittelen mikäli etsitte uppoumarunkoista teräsvenettä.

    Uppotukki

    Meinaan toi Pinja juttu, mutta ei se mitään. Vähän vaan veikkaan, että kun alan räätälöidä tarpeeksi omannäköistä venettä niin hinta on aivan tapissa. Perinteiset Seiskari ja Bella sektorin puoliliukuvat, joilla yleensä ajataan uppoumanopeutta ovat hinnaltaan kysytyimmästä päästä, mutta tuotekehittely näissä tuntuu hieman jämähtäneen.

    Veneilymies

    Uppoumaveneen ystävä täälläkin, ihmeellistä ettei ekoajattelu ole vielä tullut veneilyyn vaan edelleen tehdään ja myydään ja mielikuvia luodaan nopeilla veneillä joiden perässä vauhtia antaa 250 heppanen ”taloudellinen” kone.

    Olisi todella kiva lukea vaikka ihan Vene lehdestä artikkeli uppoumaveneistä, mistä niitä nykyisin saa ja muutenkin, mikä kiire muka vesillä on?

    Hiljaa hyvä tulee

    Samaa mieltä. Kun laiturista irtoaa niin on jo perillä! Ja vähissä ovat tosiaankin olleet uppoumarunkoisia retkiveneitä käsittelevät jutut veneilylehdissä. Mielenkiintoista olisi lukea, mistä niitä saa ja kuka niitä vielä nykyään tekee?

    Vähiin alkavat käydä sopivat veneetkin markkinoilla. Pari vuotta sitten alkoi venekuume nousta ja haussa oli alle 10000 budjetilla mahdollisimman yksinkertainen ja helppohoitoinen (ja -käyttöinen) keskimoottorivene, jossa pari ihmistä mahtuu nukkumaankin – eli 5-7 metrin lasikuitu- tai lujitemuovirunko ja simppeli, hyväkuntoinen kone.

    Eipä tullut parin vuoden aikana kovin montaa sopivaa paattia myyntiin, vaikka pari iltaa viikossa meni netin myyntipalstoja selaillen – ja parhaat menivät nenän edestä kaupaksi jopa parissa viikossa. Eli näyttäisi sitä kysyntääkin olevan…

    Nyt on laiturissa lähes 30 vuotta vanha, 5,5 metrinen putputin ht-katteella ja VIREen moottorilla. Vaikka hyväkuntoisen löysinkin, niin aika paljon on vielä kaupunkilaispojalla opeteltavaa, että saa kaikki pikkuviat korjattua ja oppii paattia huoltamaan ja käyttämään. Jos joku toisi markkinoille uuden ”aloittelijan” uppoumarunkoisen venepaketin n. 10hv koneella järkihintaan, niin kaupat tulisi heti.

    Kaislikkolaivuri

    Venesuunnittelijat, veistämöt ja kauppa ovat siinä uskossa, että moottoriveneiden pitää kulkea kovaa vauhtia. Esittelyajoissakin on huippunopeudet huomioitu tärkeänä seikkana. Mitä isompi vene mitä kovemmassa plaanivauhdissa, sitä parempi venemies olet. Esimerkeinä ja ihailun kohteina räikköset ja selänteet. Mielestäni kaahaaminen isoilla plaaniveneillä on jotenkin nousukasmaista ja herkkään saaristoluontoon sopimatonta – mihin helkuttiin siellä vesillä pitää olla kiire? Avomerellä on tilaa kaahottajille.

    Tämän palstan kannanotot ovat tuntuneet niitä lukiessa omiltani. Olen harrastanut retki- ja matka veneilyä vuosikymmenet. Veneeni ovat olleet pienehköjä, pisin 9 m. Uppouma-, plaani ja purjeveneitä. Viimeisellä matkaveneellä ajelin vaimon kanssa peräti 16 kesää. Sitten lopetimme koko puuhan ja aloimme harrastamaan aivan muuta kesän viettoa.

    Kuinkas kävikään? Vesille oli ikävä. Nyt on jo menossa neljäs paatti tässä”jälkiveneilyssä”. Pieni purjevene on ihan kiva mutta haluaisin vielä vaihtaa uppoumarunkoiseen moottoriveneeseen jossa olisi septitankillinen toaletti ja kunnon kompressorijääkaappi.

    Veneen pitäisi olla suunniteltu kahden hengen retkeilyä silmälläpitäen. Pitäisi olla hyvät nukkumapaikat ja tarpeelliset tilat mukana oleville tavaroille. Takakajuuttaa ei tarvita. Avoin peräosa helpottaa ankkurointia ja poijuhaan käsittelyä. Peräosa saisi olla kernaasti itsestään tyhjentyvä (sellaisilla kaadoilla ja viemäreillä, että se todella myös toimisi). Takaosan reunoilla pitäisi olla istuinpenkit joiden sisällä olisi kuivaa säilytystilaa. Mukava lisä olisi peräsinakselin päähän sopiva irroitettava pinna (varaohjausjärjestelmä) josta voisi tyyräillä venettä kauniilla säällä.

    Jos avotila olisi kohtuullisen tilava penkkeineen, hyvällä ilmalla voisi viedä ystäväperheitäkin päiväretkille. Ehkä sen takaosan katteeksi pitäisi olla sadekatos (aurinkopaneli?) tai kuomu joista on kyllä kirjan verran kokemuksia.

    Syrjäsuon veljekset tekivät 1990-luvulla vastaavalla konseptilla yhtä venetyyppiä mutta ajatus ei tainnut ainakaan silloin saada kannatusta?

    Tällaisella veneellä riittäisi 7 – 8 solmun matkavauhti joten voimanlähteeksi tarvittaisiin vain 35 – 50 hv diesel. Paremmin varustettu versio voisi olla hybridi. Akut ja sähkömoottorit kehittyvät huimaa vauhtia. Koneen äänieristykseen pitäisi paneutua tosissaan sillä mitä hiljaisempi ääni, sitä parempi.

    En tekisi itsemurhaa, jos haaveeni veneessä olsi myös kaadettava masto joka kantaisi slöörissä ja myötäleessä käytettävää kahvelipurjetta, perhespinnua tai peräti dzonkkirikiä. Mikäs sen mukavampaa kuin lasketella purjeella sopivalla tuulella?

    En ehkä ole ainoa, joka haaveilee tällaisesta veneestä? Mutta niitä ei suunnitella eikä valmisteta.

    tjärs

    Jos ei markkinoilta löydy kunnon paattia, tehkää tai teettäkää itse. Jos vaikka viisikin samanhenkistä laittaa hynttyyt yhteen niin suunnittelu- ja sertifiointikustannukset ei enää päätä huimaa.

    kippis

    Hienolta kuulosti tuo mitä kaislikosta suhisi, listasta voisi toki jotain poistaa tai toisaalta lisätä – omien tarpeiden mukaan. Edellisen kerran kun tällaista venettä (ok, vähän suurempaa..) tehtiin, se alkoi sillä että kaveri osti jostain pohjanmeren suunnasta kuiturungon ja rakensi sen päälle mahongista 3 kajuuttaisen veneen. Koneena n. 100 hv naku ja keulakannella lyhyt masto apupurjeen ripustamiseksi.
    Se vene herätti ympäristössä ihailua ja suorastaan vaatimuksia että sälli tekisi mulle sulle ja naapurillekin sellaiset. Venhoja tehtiin , ystävälläni on viimeinen sarjavene ja sen jälkeen niitä on tehtuy vielä muutamia erikoistulauksesta. Family Cruiser. http://venenetti.fi/jutut/family-cruiser
    Itselle se edustaa nostalgiaa ja samalla toimivaa retkiveneilyä. Silmää hivelevän nätti vene. Jos FC:n nyt tilaisin, perinteinen tilojen sijoittelu keulakannen alla saisi kyytiä, ohjaamo ja peräkajuutta sensijaan tuntuvat toimivilta edelleen.. siis ainakin kaverin paatissa koettuina. Vanhat FC:t maksaa edelleen mansikoita ja uuden tilaaminen edellyttäisi varmaan koko mansikkamaan ryöstöä 🙂

    Veneitä myydään & markkinoidaan massalle joka haaveilee veneilystä ja siihen massaan uppoaa illuusio nopeudesta, vaivattomuudesta ja hmm…. kertakäyttöisyydestä.
    Ne jotka vesillä ovat oikeasti olleet muutoinkin kuin pikana tuttujen saareen veteleen kännit ja nopeesti kotiin, arvostavat ajatonta rauhaa & luontoa aivan toisella tapaa.
    Siihen ei markkinamiesten vetämä kiireinen nonstop-yhteiskunta oikein sovellu, pitäisi pystyä vetämään piuha irti ihan kokonaan ja mitenkäs sitten käy jos mun kännykkä ei olekaan päällä??? Kuolema ei hekä tulekaan mutta jotta uskaltaisi koettaa, pitäisi huomata että aikaa on. Käytätkö sen kiirehtimällä +30 kn vauhtia johonkin jossa aikaa ei sitten olekaan vai kuten edellä suunnilleen mainittiin; perillä heti kun keulaköysi irtoaa.
    Ja tällaista markkinointia saati venesuunnittelua & valmistusta ei kotimaisilla pienvenemarkkinoilla taideta tajuta.. vieläkään 😀
    Sillä kyllä joku varakkaampikin voi ajatella näin ja haluta valita sen mukaisesti mökin, matkailuauton/vaunun ja veneen väliltä – vai?

    Realisti

    On vielä muutama veneentekijä jotka uppoumarunkoisia valmistaa ja niiden kapasiteetti riittää hyvin kattamaan todellisen kysynnän ja jos kysyntä kovasti lisääntyy niin valmistajia kyllä ilmaantuu. Vielä muutama vuosikymmen sitten tarjonta oli laajaa, mutta ostajien vähenemisen myötä myös valmistajat vähenivät.

    Kapteenikoukku

    Huomasin tällasen konseptin joka tuloillaan
    http://www.aaltomarin.com

    Realisti

    Tuo ei juurikaan poikkea Bellan vastaavasta… paitsi kalliimpi ja huonompi valmistusmateriaali… Idea teillä on sinäänsä hyvä, mutta kannattaisi hieman kehitellä tuotetta ja valmistaa vaikka yksi koekappale ennen markkinointia, meinaan että koeajot ja venessä oleminen on kuitenkin hieman toista kuin tavaroiden sijoittelu tietokonekuvien perusteella..

    Kapteenikulju

    Millä tavalla alumiini on huonompi esim rungossa? Miksi kesko teki yamarinista alumiinisen jos alumiini on huonompi, kai joku perustelu olisi tarpeen?

    vierailija.

You must be logged in to reply to this topic.

X