Venesuunnittelijat, veistämöt ja kauppa ovat siinä uskossa, että moottoriveneiden pitää kulkea kovaa vauhtia. Esittelyajoissakin on huippunopeudet huomioitu tärkeänä seikkana. Mitä isompi vene mitä kovemmassa plaanivauhdissa, sitä parempi venemies olet. Esimerkeinä ja ihailun kohteina räikköset ja selänteet. Mielestäni kaahaaminen isoilla plaaniveneillä on jotenkin nousukasmaista ja herkkään saaristoluontoon sopimatonta mihin helkuttiin siellä vesillä pitää olla kiire? Avomerellä on tilaa kaahottajille.
Tämän palstan kannanotot ovat tuntuneet niitä lukiessa omiltani. Olen harrastanut retki- ja matka veneilyä vuosikymmenet. Veneeni ovat olleet pienehköjä, pisin 9 m. Uppouma-, plaani ja purjeveneitä. Viimeisellä matkaveneellä ajelin vaimon kanssa peräti 16 kesää. Sitten lopetimme koko puuhan ja aloimme harrastamaan aivan muuta kesän viettoa.
Kuinkas kävikään? Vesille oli ikävä. Nyt on jo menossa neljäs paatti tässä”jälkiveneilyssä”. Pieni purjevene on ihan kiva mutta haluaisin vielä vaihtaa uppoumarunkoiseen moottoriveneeseen jossa olisi septitankillinen toaletti ja kunnon kompressorijääkaappi.
Veneen pitäisi olla suunniteltu kahden hengen retkeilyä silmälläpitäen. Pitäisi olla hyvät nukkumapaikat ja tarpeelliset tilat mukana oleville tavaroille. Takakajuuttaa ei tarvita. Avoin peräosa helpottaa ankkurointia ja poijuhaan käsittelyä. Peräosa saisi olla kernaasti itsestään tyhjentyvä (sellaisilla kaadoilla ja viemäreillä, että se todella myös toimisi). Takaosan reunoilla pitäisi olla istuinpenkit joiden sisällä olisi kuivaa säilytystilaa. Mukava lisä olisi peräsinakselin päähän sopiva irroitettava pinna (varaohjausjärjestelmä) josta voisi tyyräillä venettä kauniilla säällä.
Jos avotila olisi kohtuullisen tilava penkkeineen, hyvällä ilmalla voisi viedä ystäväperheitäkin päiväretkille. Ehkä sen takaosan katteeksi pitäisi olla sadekatos (aurinkopaneli?) tai kuomu joista on kyllä kirjan verran kokemuksia.
Syrjäsuon veljekset tekivät 1990-luvulla vastaavalla konseptilla yhtä venetyyppiä mutta ajatus ei tainnut ainakaan silloin saada kannatusta?
Tällaisella veneellä riittäisi 7 8 solmun matkavauhti joten voimanlähteeksi tarvittaisiin vain 35 50 hv diesel. Paremmin varustettu versio voisi olla hybridi. Akut ja sähkömoottorit kehittyvät huimaa vauhtia. Koneen äänieristykseen pitäisi paneutua tosissaan sillä mitä hiljaisempi ääni, sitä parempi.
En tekisi itsemurhaa, jos haaveeni veneessä olsi myös kaadettava masto joka kantaisi slöörissä ja myötäleessä käytettävää kahvelipurjetta, perhespinnua tai peräti dzonkkirikiä. Mikäs sen mukavampaa kuin lasketella purjeella sopivalla tuulella?
En ehkä ole ainoa, joka haaveilee tällaisesta veneestä? Mutta niitä ei suunnitella eikä valmisteta.