Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Sipoossa uponnut Yamarin

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Hytti / Sipoossa uponnut Yamarin

  • vene900

    Onkos siitä Sipoonselällä uponneesta Yamarinista kuulunut mitään miksi vene upposi?
    Tuollaisia 650Big Catch:s veneitä on kuitenkin paljon liikkellä niin olisi hyvä tietää mikä upotti. Pahat kielet kertovat Keskon ostaneen omistajat hiljaiseksi mutta en haluaisi uskoa siihen.

    Video

    En ole kuullut tapauksesta mitään. Jimin uudessa sarjassa Pelastushelikopteri oli kuvaa tapauksesta, mutta ei siitä sen enempää selvää saanut. Alussa vene kellu aika hyvin.

    http://www.jimtv.fi/ohjelmat/pelastushelikopteri/etusivu/video/pelastushelikopteri-kausi-1-jakso-14

    JiGe
    Alkuperäinen kirjoittaja: vene900
    Onkos siitä Sipoonselällä uponneesta Yamarinista kuulunut mitään miksi vene upposi?
    Tuollaisia 650Big Catch:s veneitä on kuitenkin paljon liikkellä niin olisi hyvä tietää mikä upotti. Pahat kielet kertovat Keskon ostaneen omistajat hiljaiseksi mutta en haluaisi uskoa siihen.

    Veneellä ajettiin kovassa kelissä ja puikoissa ollut kippari ei hallinnut tilannetta. Avonainen keula täyttyi vedellä ja painopisteen siirtyessä keulaan yhtä enemmän ja enemmän vene lopulta upposi.

    Ei veneessä varsinaisesti mitään vika ole mutta sen ominaisuudet täytyy tuntea kovaan keliin lähdettäessä.

    anteeksi

    Vastasin vahingossa väärään viestiketjuun. Tähän ketjuun piti alunperin kirjoittaa seuraava vastaus.

    Tutkintaraportti D6/2010M on julkaistu viime kuussa.
    http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Vesiliikenne/Vesiliikenne2010/13026729 84992

    Yamarin 650 -venettä kuvaillaan seuraavasti:

    ”Onnettumuuden tekninen syy oli vallinneeseen allokkoon nähden veneen riittämätön merikelposuus (vaikka vene täytti suuremmankin aallokon sallivan suunnitteluluokan vaatimuksen), alamittainen avotilan tyhjennysputkisto ja veneen rintalaipion epätiivis rakenne.”

    ”CE-suunnitteluluokan C vene on tarkoitettu toimivan turvallisesti aallokossa, jonka merkitsevä aallonkorkeus on einintään kaksi metriä. Onnettomuushetkellä merkitsevä aallonkorkeus oli puoli metriä. Vene ei kuitenkaan selviytynyt tästä aallokosta sen jälkeen, kun vauhtia oli hiljennetty alle liukukynnyksen.”

    Tutkinnan aikana toteutetuista toimenpiteistä mainitaan, että työryhmä valmistelee ISO 12217 -vakavuustandardin vaatimusten kiristämistä.

    Masa

    Videosta päätellen moottori oli käynnissä ja vaihde eteen vaikka keula oli jo uponnut. Reilusti pakittamalla tilanne olisi ehkä ollut vielä hoidettavissa.

    Saduli

    …juttua tuosta onnettomuudesta tutkijan kommenteilla lisättynä.

    en löytänyt

    Kipparin jutussakin mainittiin, että perustuu onnettomuustutkinta raporttiin ja on täydennetty tutkijan kommenteilla.

    En itse huomannut mitään tutkijan kommentteja.

    Olisi edes pohdittu suunnittelukategorioiden järkevyytta tai kerrottu enenmmän tutkimusraportissakin mainituista mahdollisista tiukennuksista vakavuusstandardin vaatimuksiin.

    ps:
    Kuinka paljon turvallisemmaksi esim. normaali avovene muuttuisi tuollaisissa tilanteissa, jos sadevesityhjennysputken halkaisinjan esim. kolminkertaistaisi? Mikä estää tekemästä reiluja poistoaukkoja laidan yli tuleville aalloille?

    Zetorii

    Itse luin Kipparista tänään tuon Yamarinin surkean kohtalon. Itse jäin ainakin kaipaamaan Keskon kommenttia kyseiseen tapaukseen, venettähän ei oltu mitenkään muutettu valmistamisensa jälkeen. Olisi mielenkiintoista tietää miten noin onnettomat poistoreiät voivat saada CE-hyväksynnän avokeulaisessa veneessä, miten laipioissa voi olla tuollainen ”vuoto” mahdollisuus CE-hyväksynnän jälkeen? HobbyHallistako nämä isot valmistajat noita kylttejä tilaavat?

    Jos itse yrität tuoda maahan esim. USA:sta huomattavasti turvallisemman laatuveneen ( uppoamaton, todella isot poistoreiät jne. esim Boston Whaler) niin sehän ei helpolla onnistu kun CE-hyväksyntä uupuu. Mutta nyt voi hyvin kysellä maalaisjärjen perään kun pelkkä CE-kyltti ei näköjään riitä hengenpitimiksi edes saaristoolosuhteissa. Toki ymmärrän tuon CE-hyväksynnän vaatimisen olevan pelkkää kauppapolitiikkaa, USA:sta saisi muuten hienon veneen liian helpolla/edullisesti.

    Mutta missä tuo maalaisjärki???

You must be logged in to reply to this topic.

X