Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Volvo Penta D6 370 vs 2x D3 220

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)

Home / Forums / Hytti / Volvo Penta D6 370 vs 2x D3 220

• JHO

Todella paljon mieluummin tuo D6 jos vaihtoehtona 2xD3, nuo deekolmoset kun ei toimi venekäytössä, autoissa ne taitaa olla D5 mallinimellä ja voi toimiakkin ihan hyvin. Mutta ei venekäytössä. Tietenki jos saa vaikka kaksi pienempää konetta niin parempi niin. Mutta nuo deekolmoset on itessään yksiä vikoja..

Ajja

Kokemukset kahdesta D3:sta ei ole mairittelevia. Niihin elektroniikkavikoihin onkin jo viitattu aikaisemmin. D6 yksin on parempi kuin kaksi d3:sta. Muista hankkia kuitenkin keulapotkuri, yhdellä koneella ei voi ajaa moottoreita ristiin.

karivih

Kiitoksia kaikille hyvistä ja asiantuntevista vastauksista.
    Päädyin valinnassani yhteen D6:een + keulapotkuri. Tyytyväinen olen tähän ratkaisuun ainakin toistaiseksi.

skönari

Useimmat kaksimoottori asennukset eivät suinkaan ole ”kaksinverroin käyttövarmempia”. Suurin osa niistä on toteutettu niin, että toinen kone pyörittää eri apulaitteita kuin toinen. Kriittisin mielestäni on hydrauliikka. Vene katsastajana olen tavannut monia tällaisia asennuksia joissa ”väärän” koneen pysähtyminen pysäyttää käytännössä koko veneen. Ohjaus on pääsääntöisesti isommissa veneissä hydraulinen eikä se toimi jos painetta ei ole.

Olen nähnyt myös sellaisia tapauksia joissa vain toisessa koneessa on laturi. Se ei haittaa jos ranta on lähellä ja akuissa virtaa mutta pidempää matkaa ei tehdä ilman sähköä.

Toisin sanoen 1+1 ei ole 2.

Mare Nostra

tätä tuli äskettäin pohdittua ja päädyttyä yhteen moottoriin seuraavista syistä:
    – hankintahinta edullisempi ja painoa vähemmän
    – turvallisuuskysymys puhuu kahden moottorin puolesta, mutta kun todennäköisyys moottoririkolle on pieni, on sen todennäköisyys huonoissa olosuhteissa todella pieni
    – kulutusero yhden moottorin hyväksi
    -huoltokustannukset yhteen kertaan
    – veneen vaihtoarvoon 10 vuoden iässä luulisi vaikuttavan moottorien määrän: pitääkö ostaa kaksi uutta dieseliä a’ 50 donaa vai vain yksi.

Kippari

Kyllä kaksi moottoria on :tupla kustannus huolloissa, kulutus suurempi , kaksi vetolaitetta ja niiden murheet, älytön hinta hyötyyn nähden,! Eli lyhyesti sanottuna kaikki murheet x2! Itse olen hyvin pärjännyt yli 10v yhdellä koneella ja vetolaitteella ilman suurempia murheita! Toki remonttia on välillä tehty mutta se on väistämätöntä kun vehkeet on jo yli 20 vuotiaita onneks osaan ja pystyn itse korjaamaan suurimman osan harmeista! Nämä auton koneista muokatut meri moottorit ei ole yhtä hyviä kuin vanhat kunnon malmikasat jotka on tehty suurenpaa rasitusta silmällä pitäen ja vielä vanhalla ja luotettavalla rivipumppu tekniikalla itselläni on Volvon TAMD 41A 200 hv 3000h ajettu kone ja yksi vetolaite on jo loppuun ajettu! Ajan noin 1000NM/kesä kone ei syö öljyä ja siinä on vielä alkuperäinen turbo joten kestävä moottori on ! Dieselin hyytyminen merelle ei yleensä johdu viasta moottorissa vaan polttoaine tankissa olevasta ja sinne pikkuhiljaa kertyvästä sakasta tai bakteerista joka elää vedessä polttoaineen joukossa ja se tukkii suodattimen jolloin polttoaineen pääsy moottoriin estyy! Ja yleensä näin käy silloin kun on kova keli ja polttoainetankissa vellova polttoaine saa sakan liikkeelle ja se joutuu imuputkeen sieltä suodattimeen ja aiheuttaa koneen sammumisen! Joten siinä vaiheessa on melko sama onko veneessä yksi tai kaksi konetta kun polttoaineen saanti estyy! Kahden moottorin helpomman käsiteltävyyden voi korvata tehokkaalla keulapotkurilla ja helkkarin paljon pienemmällä Rahan menolla!

You must be logged in to reply to this topic.

X