Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Volvo Penta D6 370 vs 2x D3 220

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)

Home / Forums / Hytti / Volvo Penta D6 370 vs 2x D3 220

• karivih

Vaikea kysymys asiasta tietäville.

Kyseessä hankinnassa oleva 30 jalkainen vene.

Kertokaapa asiasta hyvin perillä olevat, kumpi ratkaisu olisi parempi?

1 moottoriratkaisu on edullisempi, mutta 2 puoltaa paikkaansa.
    Onko tämä D3 auton moottoripohjalta tehty luotettava?
    Lisäksi melu?
    Kulutus?
    Nopeus?

ruudinkeksijä

2 on parempi ja se autonmoottoriin pohjautuminen on vaan hyvä varaosien ostossa.

nimimerkkiki

Olen kuullut että olisi ideaa sammuttaa toinen moottoreista matka-ajossa. Kahden moottorin luotettavuus on moninkertainen yhteen verrattuna, määräakais huoltojen kulut jokseenkin kaksinkertaiset.

Fobia

Kaksi on parempi turvallisuuden ja käytettävyyden kannalta.

Yhtä puoltaa ylivoimaisesti edullisemmat kustannukset.

RTL

Sammuttaa toinen matkaajossa? Kuinkas olisi keston, kulun , kulutuksen, käyttömukavuuden (kierrosalue/ääni sisätiloissa)tai toimivuuden suhteen. Mikä on oikeasti säästö jos aina vauhtia hiljennettäessä (kierroksia pudotettaessa) putoaa vene liusta??

Jareta

Juu komppaan RTL:ää.

Jos vene pystyy matkavauhtiinsa toinen moottori sammutettuna, on suunnittelussa mennyt jotain pahasti pieleen. Liukuvenettä kuitenkin voi usein ajaa uppoumanopeuksilla toinen kone sammutettuna.

Veneiliä

2kpl D3 mootoria=tuplamurheet=elekroniikkavikoja…kaiken saa kertoa kahdella. Kaikista varmin moottori on vanha rivipumppu kone jossa ei ole mitään turhia sähköjä.

huuhaa

2 moottoria, 50 % suurempi moottorivian mahdollisuus ja vielä volvo 100 % nen moottorivika

LPR

Ei kai vaan D3:ssa ole kaksoisasennuksessa samanlaista lapsusta kuin Volvon IPS:issä. Siinä jonkun bugin tullessa toiseen koneeseen, se leikkaa toisenkin käymään ”varojärjestelmälle” vain joutokäyntiä. Eli ajele sitten myrskyssä 45-jalkasella avomereltä yhellä koneella joutokäynnillä satamaan, että Volvo huoltaja voi läppärillään kuitata viat pois ja matka jatkua. Ellei myrsky ole jo painanut karille, kun toistakaan konetta ei ole voinut käyttää.

notreal

Tuskin melu kahdesta koneesta lisääntyy merkittävästi ja kulutuskin on
    uskoakseni aika vakio suhteessa nopeus / paino, max. nopeus pitäisi olla
    kahdella koneella hieman suurempi…
    Itse ajelen kahden koneen veneellä ja olen mielissäni sen tuomaan ”lisäturvallisuuteen”.
    Normikäytössä etu tulee esille käsittelyn helppoudessa kun kahden koneen ansiosta veneen saa pyörimään paikallaan… Helpottaa varsinkin ahtaissa laiturimanöövereissä sekä tuulisissa olosuhteissa…

S

Olen itse tilateessa jossa olen löytänyt minulle sopivan veneen ja sen saa joko 350/370 hv volvo pentalla tai kahdella volvo penta Kad300:sella..

Paljonko kaksi konetta lisää kuluja? Polttoainetta kyseinen venemalli (kahdella koneella) kuluttaa n 0,8litraa enemmän merimailia kohden. Sattuuko kenelläkään olemaan tiedossa paljon tuollaisten moottoreiden vuosihuollot maksavat (moottori, vetolaite jne). Ja lisääkö kaksi konetta vakuutusmaksua?
    Paljonko kaksi konetta lisää kuluja vuodessa?

Vaikea valinta sillä vene on suunniteltu kahdelle moottorille vaikka sitä myydään enemmän yhdellä. Tykkään siitä että on turvallisempi olo jos toiselle sattuis jotain ja siitä että se kulkee paremmin kahdella sekä helpompi kesitellä satamissa.. Pystyn elämään polttoainemaksujen kanssa mutta kun siihen lisätään huollot ja korotettu vakuutusmaksu (?) ja tietty se että kahdella koneella suurempi moottorivian mahdollisuus niin se pistää miettimään.

Jareta

1500€/ kpl?

Fairline

Mulla veneessä 2 kpl 775 heppasta D12 Volvoa, ja huolto noin 1800 euroa vuodessa.
    Älä missään tapauksessa ota yhdellä koneella, toi kulu ei voi olla merkittävä.
    Yhteenlasketut kulut (polttoaine, huolto, vakuutukset, korjaukset, säilytykset ym) on kuitenkin helposti vuodessa sen 15-20 000 euroa

Matemaatikko

Aika erikoinen näkemys tuossa yllä, että kahdella koneella olisi suurempi todennäköisyys moottorivikaan. Menee puurot ja vellit sekaisin. Vian todennäköisyys molemmille moottoreille on aivan sama, mutta se, että molemmat vikaantuvat samaan aikaan on tietysti paljon pienempi todennäköisyys.

Yhden moottorin omistaja ajelehtii tuulessa ja huutaa Mayday VHF kanavalla 16 ja kahden moottorin omistaja ajaa mukavasti ja turvallisesti uppouma nopeudella satamaan sillä toisella moottorillaan. Minä en ikinä lähde 500 metriä kauemmas rannasta yksimoottorisella veneellä. Yksi moottoriseen lentokoneeseen en edes astu. Auto on eri asia. Kun moottori sammuu, voi jatkaa kävellen.

Luotettavuusasiantuntija

Matemaatikolle: Kaksoisasennuksessa on moottorivian todennäköisyys todellakin kaksinkertainen. Perille pääsemisen todennäköisyys on taasen kahdella moottorilla lähes taattu sillä vika molemmissa moottoreissa lyhyen ajan sisään on erittäin todennäköinen.

Eli

Yksi moottori – Vähemmän vikoja mutta vian sattuessa ollaan helposti merihädässä
    Kaksi moottoria – Tuplasti vikoja mutta perille pääsy on lähes taattu.

You must be logged in to reply to this topic.

X