Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Tsunami bella 700

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

Home / Forums / Hytti / Tsunami bella 700

  • yamarin

    toi malli pitäs kieltää…aalto generaattori häiriköi muita veneilijöitä…nyt kehukaa mallin hyviä puolia ja kuinka siitä saa parhaimmat aallot…

    Esuli

    Niin pitäis, hyvänä puolena mainittakoon, että on helppo myydä eteenpäin? Onko muita?

    pella

    riippuu tietty vauhdista…itelläki Bella ja en ole ainakaan vielä ketään kaatanu peräaallolla, tosin tuolla jaappanin merellä keväällä urku auki ajeltuani kuulin että rannikolla olisi jotain pientä sattunu…

    purkkarilaivuri

    Tuli tuossa Paraisille menevässä suntissa muutama epämukava tilanne, kun isohko moottorivene vetäisi pitkäkölisen alukseni vierestä ohi ja aallot olivat melkoiset, astiat lentelivät ja vähän muutakin. Pitää muistaa että vaaran aiheuttamista tulee vältää jo merilainkin puitteissa ja vahingon aiheuttaja maksaa. Jos siis ajat täysillä vierestä ohi, varaa riittävästi euroja, sillä satamassa tai raastuvassa nähdään.

    Toinen ongelma on siinä, kun monta alusta on vierekkäin, eikä aaltoja pysty ottamaan perästä tai keulasta suuntaa muuttamalla. Toki ymmärrän myös, että jotkut veneet tekevät jopa isomman aallon hiljemmassa vauhdissa, mutta silloin on hyvä miettiä uudet ajolinjat kohtaamistilanteessa.

    sandaali

    Ongelmaa myös aiheuttaa se, jos isompi nopea vene tulee takaa ja aloittaa ohittamisen eli kiihdyttämisen liuku nopeuteen. Yleensä se aallon muodostus on kovaa juuri ennen liukuun nousua koska perä kuitenkin kyntää. Ei se välttämättä tahallista ole tai piittaamattomuutta vaan kyseisen veneen ominaisuus. Mutta aina on uppoumarunkoisten omistajat liukuvia vastaa ja toisinpäin ainakin silloin kun tulee pari isompaa aaltoa tai joku hidastelee edessä vähän aikaa… 🙂

    Kyllä me kaikki sinne mahdutaan.

    Vallu

    Joo. Tuo bella malli on tullut huomattua. Ihme juttu, että noilla on niin kiire aina rajoitusalueilla muiden ohi. Esim. ”purkkarilaivurin” mainitsemassa paikassa Paraisilla.
    Peräaalto pystyssä on varmaan kiva ohitttaa muita metrin päästä. Sitten kun ohitettu lähtee liukuun ehkä hieman vetolaitteiden trimmikulmat ylhäällä ja menee samalta etäisyydeltä ohitse näkyy rullaavan Bella korkin kapteenin heiluva kansainvälinen kommunikaatiomerkki hetken ylhäällä.
    En tiedä mikä fetissi noiden kuskeilla (ei kaikki) on yrittää vetää Airistoa perässä joka ikisen sataman tai rajoitusalueen kohdalla. Muualla ton Bellan laineet ei haittaa kun vesilintujen parittelua. 🙂

    ajja

    Kiva ikuisuusaihe. Kertokaapa sitten minkä korkuinen aalto on sallittu.
    Se, että tietää veneensä taipumuksen keinua sivuaallokossa eikä ota sitä huomioon tavaroita pakatessaan menee omaan piikkiin koska kukaan ei voi tietää tai muistaa kaikkien veneiden ominaisuuksia ja sovittaa nopeutta tai aaltoa siihen. Asioiden putoaminen ei kuulu siihen vaaran aiheuttamiseen mitä laissa tarkoitetaan.

    Savolaisen soutuveneen varalaita on juhannuksena 2 senttiä, siinä saa vesilintukin olla varovainen 🙂

    Voisi ajatella, että jos vene on sille luokitetulla vesialueella, niin se kestää alueelle luokitellun kelin ilman, että on vaaraa. Siihenhän nämä luokitukset on tarkoitettu.

    volvia

    Onneksi juhannuksena 2 sentin varalaidallakin pääsee turvallisesti perille. En usko, että minkään veneen peräaalto on liian suuri 9km/h nopeudella.
    Kuten aikaisempi kirjoittaja totesi, on kummaa että näillä alueilla noilla aaltosukkuloilla on pakko mennä ohi ja useasti aivan vierestä. Tuohan on aivan tahallista kiusantekoa. Toivottavasti tuossa Bellamallissa on hyvä pentteri ja astiat hyvin suojassa.
    Yleensä sitä saa mitä tilaa. Ikävää toimintaa. Itse koitan liukuvalla moottoriveneellä aina mahdollisuuksien mukaan väistää meriläisveneitä ja purjeveneitä kauempaa, jotta en häiritsisi niiden matkantekoa. Hyvällä mielellä ja muita huomioiden on paljon kivampaa veneillä.

    ajja

    Kohtuullinen täytyy olla, mutta kohtuullisuuskin tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Vaikka maa on pieni, niin kulttuureissakin on eroa. Se, mikä Helsingissä on riittävä välimatka, voi Turussa olla reviirille tulemista. Tämä pelkästään siksi, että Helsingissä väyliä on vähemmän ja veneitä paljon. Ei ole mahdollista olla kovinkaukana muista ahtailla vesillä.

    Olisi kuitenkin ihan mielekästä määritellä minkä kokoista aaltoa veneen tulisi sietää ja jonka mukaan venekin tulisi pakata. Ohjenuorana voisi käyttää vaikka veneiden luokituksia eri vesialueille.

    aragorn

    Tässähän ei ole kyse minkä kokoisia aaltoja vene sietää, sietorajaa koetellaan vasta kun aalto kaatuu veneen päälle ja tätähän toinen vene ei saa aikaiseksi.
    Kyse on toisten huomioon ottaminen.
    Mielestäni sallittu aalto ei kohtuuttomasti haittaa rannan asukkaita tai kanssaveneilijöitä. Tuollaisen 15 metrisen kannella ei joudu kokemaan toisten aiheuttamien aaltojen vaikutusta.
    Turun seudun tai pääkaupunkiseudun väylien määrästä en tiedä, mutta siellä väylät ovat ahtaammat. Pääkaupunkiseudulla Espoon puutarhaväylä on kait ainoa ahdas väylä ja sinnehän ei vähänkään isommalla veneellä tarvitse koskaan mennä. Kyseisellä väylällä voi tosin etsiä rajoja aallon kokoon. Ajele siellä ees taas, kyllä poliisi pian tulee kertomaan oletko ylittänyt rajan aallon koossa.

    Ajja

    Ei taida poliisi tulla tarkastelemaan, en ole ikinä kuullut niin kenellekään käyneen.
    Mielipiteesi ei auta tässä yhtään koska esitit sen, minkä kaikki muutkin: aalto ei saa olla liian iso. Mikä se sitten on se liian iso aalto?

    Jos siitä sakot jonain päivänä kirjoitetaan, niin jotenkin se pitää pystyä mittaamaan ja osoittamaan, että juuri se on liian iso – ja kuinka paljon liian iso se on.

    Ihan lain perusperiaatteen mukaan tekijän pitää pystyä jotenkin mittaamaan tekonsa tuomittavuus. Ei ole mahdollista edellyttää, että kukaan joutuu arvaamaan mitä joku toinen voi pitää häiriönä. Se kun riippuu sekä henkilöstä ja hänen mielentilastaan.

    On myös mahdotonta, että veneilijän pitäisi tietää toisen veneen herkkyys aallokkoon saatika sitten sitä, kuinka hyvin vene on pakattu.

    Vaaran aiheuttaminen on melko yksinkertainen asia koska sen voi osoittaa vakkapa sillä, että liikutaan saaristossa (merellä , avomerellä jne) ja veneilijä voi olettaa, että muutkin liikkujat ovat varautuneet alueen oloihin. Aallontekokieltoalueella noudatetaan tietenkin suurempaa varovaisuutta, vaikka siinäkin on yhtä tulkinnanvarasita paljonko on paljon.

    Vallu

    Joo. Akateemisesti sanottuna on yks v***n maku mikä on aallon korkeus. Jos noudatetaan niitä kylteissä määritettyjä nopeuksia, kaikissa veneissä on mukava olla.
    15m veneenomistaja (Princess jne.) ei nykyyän ole se ns. trouble maker. Ne, jolla on niillä varaa ajaa, osaavat kokemukseni mukaan käyttäytyä mallikelpoisesti. Saaristomerellä ei ole niin kapeaa väylää, etteikö siitä pääse läpi aiheuttamatta mielipahaa muille. Joustoa kehiin! Nielaiskaa itsekkyytenne, kun olette vesillä!

    Ajja

    Nopeus on yksiselitteinen ja helposti mitattavissa, siinä ei ole ongelmaa. Paljon kiehtovampi on aallontekokielto, koska se on niin epämääräinen.

    Kuten olemme huomanneet, jokainen on asiantuntija siinä, kuinka iso aalto toisille sallitaan, tutuille isompia ja oudoille pienempi ;D
    Lisäksi tietenkin vaikuttaa oma mieliala ja viikonpäivä sekä mahdollisesti se onko vatsa tyhjä vai täynnä.

    Pitää paikkansa etä isojen veneiden aallot eivät yleensä ole ongelma. Harva viitsii mennä ahtaimmille väylille, kun autopilotilla voi merellä ottaa suoran suunnan ja nauttia menosta. Pohjanmaa tai ruotsinlaivat eivät aalloista välitä.

    Ja silloin, kun mennään ahtaammille vesille, matka on yleensä lyhyt ja ajellaaan hissukseen jo siksi, että valmistetaallaan rantautumista ja laitetaan lapsille liivejä päälle, lasketaan fenderit, otetaan köydet esiin, pestään astiat, kerätään roskat ja pedataan sängyt. Ja tietenkin jäähdytellään moottoreita.

    Kalamies

    Onpa hyvä otsikko. Katselin juuri videota, jonka otin kesällä 2011 Dalskärissä.
    Tuollainen Bellan emätinpuikko tuli viipottaen poukamaan. Se hinasi perässään puolta valtamerta. Hauskinta oli se, että se meni kiville oman peräaaltonsa vuoksi. Ilmeisesti perheen äiti sai kuulla kunniansa jne. Mun oli pakko mennä kommentoimaan enon opettama iskulause ”vain mäntit rantautuvat omaan peräaaltoonsa”. Taidan laittaa ko. videon YouTubeen. On se sen verran hauska. Etenkin se huutaminen kiviille menon jälkeen.

You must be logged in to reply to this topic.

X