Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Yamarin DC 76/68

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)

Home / Forums / Hytti / Yamarin DC 76/68

  • Saraste

    Olen katsellut käyttötarkoitukseen sopivaa venettä nuorelle pariskunnalle, jolle on mahdollisesti jäkikasvuakin lähivuosina tulossa. Venettä käytetään pääasiassa kauniin kesäilman päiväkruiserina retkeilyyn Helsingin lähivesillä, ja siksi avotilojen toimivuus on tärkeää. Kuitenkin, tarkoituksena ja haluna olisi käyttää venettä myös yhteysveneenä viikonloppujen mökkireissuille Helsingistä sekä Hankoon että Kotkaan muutaman kerran kaudessa. Veneessä ei ole tarkoitus yöpyä juuri koskaan, ehkä muutamaa hätätapausta lukuunottamatta. Viikonloppureissujen ja yhteysveneilyn johdosta veneen tulisi siis kestää myös Suomenlahden keliä, ei välttämättä myrskyä, mutta kohtuullista aallokkoa (<2m) ja sadetta. Viikonloppureissulla kun sieltä mökiltä pitää päästä pois, vaikka olisikin hieman heikompi keli.

    Pintapuolisen tarkastelun perusteella houkuttelevimmalta vaihtoehdolta vaikuttaa Yamarinin 76 DC, tai ehkä jopa pykälää pienempi 68 DC. 76:ssa tuntuu olevan hyvintoimivat ja isot avotilat, kattava varustelu ja hinta tuntuu luokassaan houkuttelevalta, jopa lyömättömältä. Lisäksi, mökillä kun joudutaan rantautumaan aika kivikkoisessa rannassa, asettaa tämä haastetta ja tuntuu siten tuo keulapotkuri erittäin järkevältä olla olemassa.

    Mitä mieltä kyseisestä veneestä/veneistä palstalla ollaan? Onko kellään käyttökokemuksia? Suosituksia veneeksi? Minua hieman mietityttää tämän kokoisten day cruiserien kelinsieto-ominaisuudet, kuinka kovassa kelissä niillä pärjää ja kuinka ne todellisuudessa toimivat esim. sateella kuomun kanssa ajettaessa. Tällaista analyysia haluaisin muuten nähdä toimituksen laittavan testeihinsäkin, vaikka ymmärrän että kyse on pääosin juuri hyvän sään paateista. Suomen kesä on kuitenkin konstikas. Vai onko ajatus avomallisesta veneestä ja satunnaisesta yhteyskäytöstä täysin mahdoton jo lähtökohdiltaan?

    Olen erittäin kiitollinen kaikennäköisistä mietteistä ja vastauksista!

    MV

    DC sen on pakko olla vai? Olen nimittäin itse päässyt kerran ajamaan kaverin Silver Condor 730:tä ja voin sanoa että oli todella hyvä ajettava aallokossa. Tehoreserviä löytyy varmasti riittävästi tuolla 300hv veradolla. Vene tosin on alumiinia, ja jos se kelpaa niin kannattaa katsastaa lisää silverin ja brunswick-marinen kotisivuilta. Hintaa tuolla on n.67 000€.

    Saraste

    Kiitos vastauksesta! Ei todellakaan pidä välttämättä olla puhdas DC, vaan kuten sanottua ennen kaikkea toimivat ja hyvät avotilat on edellytyksenä, oli koppiratkaisua mukana tai ei. Tuo Condor vaikuttaa päällisin puolin oikein hyvältä veneeltä, ja on minusta tyylikäskin. Näin nopeasti tarkasteltuna siinä (ja muissa kokonaan avoimissa veneissä) on vain yksi selkeä haittapuoli: ei vessaa. Sen verran tulee lähes aina ajotunteja putkeen että viihtyvyyden kannalta tuo on olennainen varuste.
    Ihan näin mielenkiinnosta, jos tiedät niin kerropa minkälainen kulutus kaverisi Condorilla on tuolla koneella?

    meripoika

    Nyt kun näyttäisi ettei raha ole ongelma,niin miksi räpellät sisävesiveneiden kanssa??? Osta kerralla kunnon vene targa tai minor.Mielellään kuitenkin hyvin suojattu potkuriyksikkö jos vaarana kolhaisu rantautumisessa!!!

    Saraste

    Varmaan erittäin hyviä veneitä kumpainenkin, en vaan koe Targan tai Minorin avotiloja yhtään käytännölliseksi. Nämä ”merten maasturit” kun ovat täysiverisiä offshore-veneitä ja sinällään puhtaaseen yhteysvenekäyttöön sopivia. Minun tapauksessa tuo yhteysveneily kuten edellä mainittua on vähän satunnaisempaa. Siihen pääkäyttötarkoitukseen en koe esim. Targaa sopivaksi. Kiitos kommentista kuitenkin!

    40kn

    Vene on (lähes) aina kompromissi…

    Avotilalla tarkoittanet oleskelutiloja? Targa/Minoreissahan avotilalla tarkoitetaan lastaus-/kuormaustilaa tavaroita varten. Ja kyllähän ne oleskelutilat ovat DC:ssä kiitettävän kokoiset.

    Kannattaa pohtia omaa käyttöä ja miettiä mille asialle laskee painoarvoa. DC:t on kivoja niin kauan kuin keli on aurinkoinen ja lämmin tuuli hellii matkustajia. Mutta kun alfa menee pilveen ja alkaa tuulemaan/ripottelemaan, niin tilanne on jo toinen. Kuomu pelastaa osaltaan, mutta jossain vaiheessa voi kuomusulkeiset alkaa nyppimään. Mainitaan vielä että Kipparissa koeajossa olleen 80DC:n kuomun todettiin kestävän jopa 30solmun ajonopeutta…

    Ajo-ominaisuuksista saanet osviittaa lehtien vertailuista/testeistä ja tietty itse ajamalla ja vertaamalla. Kovassa kelissä massa tuo vakautta, joten sitäkin kannattaa pitää silmällä. Ja sisäperämoottorilla saa painopistettä alemmas…

    Sitten on vaihtoehtona HT,joka tarjoaa ehkä paremman suojan ”kelissä” kuitenkin hyvillä oleskelutiloilla.

    Ja jos hinta ei ole este niin esim Marino APB on muuntautumiskelpoinen vaihtoehto -joskin sen hinnalla saa 2 kpl 76DC:ta 😀

    JR

    Ne ovat tällaisia perusvarmoja veneitä. Ja jos tosiaan suurin osa käytöstä on deikruisailua, ne ovat omiaan siihen. Mitä pidemmän ostat sen parempi se on kelissä. Pitkä vene sallii pidemmän aaltojen välin putoamatta sinne.

    Tosin täytyy sanoa, että kummatkin veneet ovat sitä kokoluokkaa, että kun etelä-lounaistuuli puhaltaa avoimella yli 10 m/s, niin kyllä jo apukippareilta huuto kuuluu.

    Jos taas käyttö on enemmät yhteysveneilyä/tavarankuljetusta, niin ehkäpä joku noista edellisten kirjoittajien koppimopoista sopisi paremmin, kun niissä on avotilaa ja sisätilaa matkustajille.

    Jos rahaa on pistää keulapotkuriin, niin laita sellainen ihmeessä. Kun keula on kevyt, niin sen kanssa saa mukavasti hollattua sitä ahtaaseempaankin paikkaan.

    40kn

    Olen jokseenkin samaa mieltä JR:n kanssa siitä, että Yamarinit ovat perushyviä ja -varmoja veneitä. Ja siinä DC ulkoperägenressä hinta/laatu on kohdillaan eli rahalle saa vastinettakin.

    Muttamutta, jos tilanne on se, että sinne mökille on menty perjantaina ja sitten tulee keli päälle, kun sunnuntaina pitäisi lähteä kotiin, niin kyllä apukipparit huutaa hoosiannaa, jos meinaa reilussa liukuvauhdissa pistellä tulemaan. Eri asia on jos tulee rau-hal-li-sesti (mikä nyt ei ole ihan DC meininkiä).

    Veneen spekseihin riittävästi pituutta ja painoa niin se rauhoittaa menoa. Sitten on vaihtoehtoina jenkki-DC:t (Sea Ray, Chaparral, jne), joissa on sisäperämoottorit ja paremmat tilat. Massaakin taitaa olla hieman enemmän kuin keskolaisissa.

    Ja onhan se veneen valinta myös budjettikysymys…

    MV

    300-veradolla kulutuksia: 5kn/3 l, 25kn/ n.40 l, n. 40kn (matkavauhti)/ n.65 l, 50,4kn / 108 l. (Litramäärät ovat tuntikulutuksia). Konehan on kuitenkin aika pieni iskutilavuudeltaan koska on ahdettu, joten muilla merkeillä/konetehoilla on tietysti heittoa, mutta vain minimaalisia.

    Saraste

    Kiitos erittäin mielenkiintoisista kommenteista ja vastauksista. Näistä on ollut niin apua kuin ovat herättäneet ajatuksia.

    Vene on todentotta kompromissi, tuntuu että omassa tapauksessa erityisesti. Suuremmalla määrällä gillaa tähänkin löydettäisiin täydellisesti tyydyttävä ratkaisu, mutta kun reaalimaailmassa pysytään niin kompromissia ollaan hakemassa ja ratkaisuun tältä palstalta osittaista apua/näkökantaa kyselemässä. Suomen kesän ollessa lyhyt ja omien ajotuntien ikävän rajalliset en näe mitään järkeä (enkä sen koommin rahallista mahdollisuuttakaan) pistää useaa sataa tuhatta kiinni veneeseen, jolla saadaan kaikki tarpeet tyydytettyä, eli vene jossa on toimivat oleskelutilat sekä sisällä että ulkona. Tuollainen 100k on aivan ehdoton yläraja, ja siinäkin tilanteessa pitäisi hieman hammasta purra ja emännälle selittelyn ohella kukkia viedä 😉 Eli todellisuudessa esim. Yamarin 76 hintalappua 50k-75k (käytettynä-uutena) on siellä omaan tilanteeseen suhteutetun siedettävyyden tietämissä. (No, ymmärrätte varmaan että käyttötarkoitus, laatu yms. tekijät otetaan huomioon ostopäätöstä tehtäessä eikä absoluuttisia rajoja voi asettaa. Mutta miksi käyttää 100k, jos 75k:lla saa tarpeen tyydytettyä. Siis syy, miksi lähdin tietoja alunperin kyselemään näistä veneistä).

    Miksi DC? Olen minä muitakin katsellut ja miettinyt, lähinnä HT malleja (etupäässä Flipper 705 HT, myös Aquador 23 HT ja 25Ce) koska ihan täysin katettu ratkaisu ei kiinnosta. DC:iin olen kuitenkin preferenssinä päätynyt, koska avoimet oleskelutilat ovat omimmillaan palvelemaan minun (pää)käyttötarkoitustani. Kuten sanottu, kauniille ilmoille lyhyiden viikonloppu-/päiväretkien muodossa pääasiassa nuo ajotunnit kertyvät, ei tuota hameväkeä liiemmin kiinnosta sade saati myrskysäällä lähteä vesille kastumaan oli paatin katteet millaiset hyvänsä. Paremmalla ilmalla aurinkoa ottamassa ja meri-ilmasta nauttimassa se emäntä sitten viihtyy erinomaisesti veneellä.

    Ja sama se on kieltämättä minullakin, mieluummin sitä huonompana viikonloppuna mökille karauttaa autolla. Tykkään myös ajella avoimemmalla veneellä, sillä tykkään tuntea sen meri-ilman siinä kasvoilla vaikka se toisinaan kauden molemmissa päissä tarkoittaisikin paksumpaa takkia ja jopa pipoa päähän. Se on minulle sitä nautinnollisinta veneilyä ja merillä oloa. Aurinkoiset ja kauniit päivät fiskarin kopissa tuntuvat menevän jotenkin hukkaan, tämän vastapainona sateiset päivät DC:n kuomun alla eivät liiemmin rassaa.

    Jos sääennusteessa luvataan huonoa ilmaa tai myrskyä, meidän vene jää satamaan. Kuitenkin huonompi keli saattaa luonnollisesti yllättää jo reissun päälle kerettyä, eikä silloin haittaa siellä kuomun alla matkustaa. Pääpaino tällaisessa ei siis kuitenkaan ole, eli mitään jatkuvia kuomusulkeisia vai miksi näitä edellä kutsuttiin tuskin tullaan harrastamaan. Luonnollisestihan satunnaisesti ne kuuluvat suomalaiseen veneilyyn, mutten usko sen alkavan sen ihmeellisemmin nyppimään.

    En myöskään koe pakollisena vetää tukka putkella ja kaasu täysillä, stereotypia joka day cruisailuun usein tunnutaan liitettävän. Minusta on usein jopa nautinnollisempaa ajella hieman hissukseen, ja olen aika herkkä himmaamaan tahtia kun merenkäynti käy vaativammaksi. Ylenpalttisesta hakkaamisesta en saa irti kuin ärräpäitä. Vauhti on kivaa, muttei se happea ole. Eli mieluummin kelin vaatiessa lasken liu’usta ja ajelen vaikka kuinka rau-hal-li-ses-ti oli se sitten jonkun mielestä DC-meininkiä tai ei.

    Tulen ajelemaan veneellä erittäin todennäköisesti ilta- ja muita pikkulenkkejä myös yksin hyvin usein, joten keulapotkurin koen siltäkin osin erittäin tarpeelliseksi. Toinen syy oli se, että mökin ranta on suth.koht. ahdas ja kivikkoinen ja venettä joutuu käsittelemään pienessä tilassa. Ja joo joo, kyllä siihen kokenut merikarhu pistää parkkiiin vaikka 15m jahdin mutta minulle keulapootkuri tuo huomattavaa mukavuutta ja helppoutta, etenkin yksin ajellessa. Yamarin 76:ssahan tuo keulapotkuri on vakiona, muissa 7-9 metrin veneissä tuntuu saavan huonosti edes lisävarusteena. Tämä lisää Yamarinin kiinnostavuutta huomattavasti.

    Eli jälleen palataan tähän perustavanlaatuiseen kompromissiasiaan. Pääkäyttötarkoitus on siis hyvän sään kruisailu perheen ja miksei ystävienkin kesken. Kestoltaan päivän parin mittaisia reissuja jotka tapahtuvat Helsingin lähivesillä. Tähän koen Yamarinin sopivan erinomaisesti.

    Toinen käyttötarkoitus on yksin tapahtuva (lyhyempikestoinen) ajelu. Edelleen, vene sopii tähän. Kun mennään tästä isompien veneiden luokkaan (esim. SeaRay 255 jota toden totta olen miettinyt ja tästä isompiin) alkaa tulla hankaluuksia pyöritellä venettä yksin kätevästi. Siksikään en haluaisi liian isoa venettä mutta ennen kaikkea veneessä ei yövytä kuin satunnaisesti ja poikkeuksellisesti, ja siksi 76:sen tilat koen riittäviksi ja tarpeet tyydyttäviksi. Ei siis ole välttämättä tarvetta isommille, mutta hirveän paljon pienempään/epäkäytännöllisempään (esim puuttuvien WC-tilojen osalta) en vastaehtoisesti halua mennä.

    Kolmas, ja se vähiten tärkeä käyttötarkoitus on sitten se muutaman kerran kesässä tapahtuva yhteysveneily Suomenlahdella. Mökeille pääsee kyllä autolla, joten ennusteissa jos povataan surkeaa säätä kumijalka on luonnollinen vaihtoehto, eikä veneellä tavitse väkisin murjoa. Toisaalta, jos hienoa keliä on luvassa niin nautinnollisempaahan sillä veneellä on mennä ja mikäs sen upeampaa! Kaksi muuta käyttötarkoitusta menevät kuitenkin tämän kolmannen edelle, joten siksi en halua mitään täysin katettua venettä. Tämä yhteysveneily ei siis ole pakollista.

    Jos olen ymmärtänyt kommenteista ja lehtien raporteista oikein, Yamarin 76 kuitenkin onnistuisi palvelemaan myös pidempää satunnaista reissua Suomenlahden olosuhteissa ja selviytymään näissä edellyttäen että satunnainen kuomun käyttö ei rassaa ja kipparin kaasukahva on maltillinen. Jos olen tulkinnut väärin ja vene on vain sisävesi/saariston suojiin lähivesille soveltuva, on a) aika unohtaa yhteysveneilyhalut ja pidemmät matkat, ja voi suosiolla hommata pykälää pienemmän ja halvemman veneen ja keskittyä vain auringonpalvomiseen tai b) alkaa miettiä vaihtoehtoisesti isompaa (ja lähes tuplasti kalliimpaa) venettä. En tiedä olenko tähän harrastukseen näin paljon valmis satsaamaan.

    Mitä noista vaihtoehdoista, Sea Ray 255 (ja vastaavat) on huomattavasti kalliimpi investointi. Tämä investointi toisi koon tuomaa vakautta mutta vastaavasti keulapotkuria ei tähän saa edesä lisänä, ja sellaisen hommaaminen ja asennuttaminen jälkikäteen maksaisi varmasti pienen veneen verran. Lisäksi ennen kaikkea, ulkooleskelutiloissa en näe parannusta 76 verrattuna, ja sisäoleskelutiloille lisäinvestoinnin vertaa parannusta. Onhan ne paljon kivemmat, mutta ovatko minun käyttöön tarpeelliset eli turhastako maksan jos en niitä sisätiloja kovinkaan käytä. Sisäperämoottorin vaikutusta verrattuna ulkoperämoottoriin en tullut juurikaan edes ajatelleeksi, tämän otan hyvänä vinkkinä.

    Entäs HT:t? Aquador 25Ce on minusta tyylikäs vene, tosin taas kuinka paljon enemmän sillä +30k€ saa? Aquador 23 HT on minusta hieno kuten Flipper 705 HT, Aquador hieman kalliimpi ja Flipper taas ilman sitä keulapotkurimahdollisuutta. HT:t todentotta toimivat kompromisseina kaikkiin tarpeisiini. Meri-ilmaa haistellakseen kippari voi työntää pään kattoluukusta ja kesästäkin pääsee hieman nauttimaan kun takana on sentään jonkin verran avointa tilaa. Kai sen mitä matkustusmukavuudessa voittaa, nautinnossa taas häviää.

    On tämä vaikeaa:)

    JR

    Kyllä minusta vaikuttaa, että ko vene soveltuisi sinulle mainiosti. Yamarinissa on myös se hyvä puoli, että pääset siitä helposti eroon jos haluat.

    Minusta tuohon käyttötarkoitukseen mihin venettä haet, ei ainakaan isompaa kannata hankkia. Suljettavassa sisätilassa on muitakin käyttötarkoituksia kuin asuminen, sinne on todella mukava laittaa kamat suojaan roiskevesiltä tai kun poikkeaa vaikkapa satamaan pizzalle. Tunnettuahan on, että kun ollaan avoveneellä liikkeellä merellä, tarvitsee pukeutua lähes arktisesti ja rantaterassilla saa istua shortseissa.

    Itse olen ratkaissut vähän vastaavanlaisen ongelman WA veneellä, mutta minun vaatimuslistaani kuuluikin vielä jonkinlainen kalastusmahdollisuus 2-3: lle ihmiselle.

    Yhdyn myös mielipiteeseesi, että veneily on ulkoilmahommaa, ja puen mielelläni päälle talvitakin ja pipon jos sää sitä vaatii. Noista kuomusulkeisista et pääse varsinkaan DC veneellä. Joka kerta kun tulet veneeseen, pitää sinun kuomu ottaa pois ja aina kun jätät veneen , pitää kuomu laittaa paikalleen, tai muuten sade kastelee patjat, lokit paskantaa ja lehdet täyttävät avotilan.

    Keulapotkurin saatavuudesta ei myöskään kannata ottaa suurta stressiä, koska kyllä sellaisen saa jälkiasennuksena lähes veneeseen kuin veneeseen.

    ” Jos olen tulkinnut väärin ja vene on vain sisävesi/saariston suojiin lähivesille soveltuva, on a) aika unohtaa yhteysveneilyhalut ja pidemmät matkat, ja voi suosiolla hommata pykälää pienemmän ja halvemman veneen ja keskittyä vain auringonpalvomiseen tai b) alkaa miettiä vaihtoehtoisesti isompaa (ja lähes tuplasti kalliimpaa) venettä. En tiedä olenko tähän harrastukseen näin paljon valmis satsaamaan”

    En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta omilla aiemmilla kommenteilla tarkoitin lähinnä sitä, että avomerellä reilu aallokko (sellainen jossa on hyvin epämukavaa ajaa vauhdilla) nousee yllättävän hiljaisesta tuulesta. Esim 14 m/s joka maalla ja sisäsaaristossa ei tunnu vielä juuri miltään on avomerellä jo sellainen tuuli, ettei sinne ole oikeastaan millään huviveneellä asiaa (poislukien isot purjeveneet, joilla tuollaisessa kelissä vasta hauskuus alkaa ;-)). Joten sinänsä ei ole suurta väliä, otatko 7 vai 8 m veneen koska säätä täytyy seurata kummallakin.

    Avoimien paikkojen ylitykset voi kuitenkin pahan kelin aikaan tehdä vaikkapa aamuyöllä. Itse tein viime kesänä esim venereissun Espoo-Rosala johon mahtuu pari möykkyisempääkin paikkaa, ja juuri Porkkalanselän yli ajoin aamuyöllä.

    Saraste

    Kiitos JR, kuulosti rehelliseltä ja avoimelta arviolta. Totta turiset sisätilasta, ja onhan 76:ssa kuitenkin sitä jonkin verran. Kahdestaan jos usein mennään niin sitä pisto/matkustamon alla olevaa punkkaa voi hyvin käyttää vaikka säilytystilanavarastona. Eli kyllä mielestäni sisätilaa riittää oikein riittävästi. Tarkoitinkin nimenomaan, että koska sisätilojen asumiskäyttö ei ole kovinkaan ihmeellistä riittänee tuota muuta käyttöä varten nuo 76:n sisätilat.

    WA:ja olen minäkin miettinyt, sillä jonkin käsitykseni mukaan olisivat hieman merikelpoisempia kuin tavalliset DC:t? Olenko aivan väärässä? Tarjontaa noissa ei sitten kovinkaan ole. Aquador 23 WA on suunnilleen saman hintainen kuin Y76, mutta oleskelutiloiltaan hieman pienempi. Aquador 25 WA:n luulen itseasiassa olevan aikalailla täydellinen vene minun makuuni, mutta taas onko se niin paljon parempi vene että se yli 30k€ lisä hintalapussa on oikeutettu? Grandezzan 29 WA Open ei sitten enää olekaan aivan minun makuuni vaikka muuten veistämön paatit hivelevät silmää. Olenko missannut jonkun muun vaihtoehdon?

    Tuosta keulapotkurista. Jos nyt kuitenkin päätyisin esim. Flipper 705 HT veneeseen, johon keulapotkuria ei valmistajalta saa, ja kokisin sen niin tarpeelliseksi että päätyisin sen jälkikäteen asennuttamaan, paljonko luulet kokemuksella/karkealla arviolla tämmöisen operaation kustantavan?

    Ja pressuista, on meidän lapsuusperheessä aikanaan yksi pikku-DC ollut, jolla lapsena ja nuorena faijan kanssa pyörittiin Helsingin vesillä päiväretkiä. Tiedän kyllä millaista askartelua se lähtö- ja satamaantulotilanteissa on mutta loppujen lopuksihan tuo vie sen 5-15 min. Ymmärrän että se jollekulle aiheuttaa ylitsepääsemätöntä v*****sta, mutten itse koe tuota niin ihmeelliseksi asiaksi. Sama homma se olisi WA:lla ja ”hinta” joka siitä avoveneilystä on maksettava.

    Lainaamallasi kohdalla tarkoitin sitä, että jos esim. tällä 76:lla tai saman kokoluokan veneellä ei lähivesiltä kauemmaksi uskalla lähteä ts. vene ei pärjää yhtään isommilla vesillä, kaikki käyttötarpeet kattavaa kompromissia en saa aikaiseksi. Minun täytyy siis takemmin miettiä harrastustani ja mille käytölle sitä selkeästi eniten haluaa painoarvoa.

    Vaihtoehdossa a) totean että mielekkäämpi harrastus on pelkkä päiväristeily, ja mökille ajelen joka kerta kumijalalla. Tällöin minulla ei oikeastaan ole syytä ostaa noinkaan isoa venettä kuin Y76. Silloin jos käyttö jää päiväretkiin lähivesillä, ne onnistuu huomattavasti pienemmällä, noin 6 metrin DC:llä jotka saa huomattavasti halvempaan hintaan.

    Vaihtoehdossa b) totean että kun veneen hommaan niin kyllä sittenkin haluan ehdottomasti karauttaa sillä sinne mökille ja siten käyttää paattia nimenomaan yhteysveneilyyn. Tällöin tarvitsen isomman, merikelpoisemman ja katetumman veneen joka taas ei tee pienestä päiväretkeilystä yhtä nautittavaa eikä varsinkaan helppoa. Tämä vaatii isompaa investointia ja satsausta kun mihin alkuun olin halukas ja valmis.

    JR

    Itse ehkä lähtisin liikkeelle sillä, että ottaisin aluksi tuollaisen pienemmän 6-7m veneen ja jos tuntuu, että se on liian pieni, niin sitten vaihtaa suurempaan. Varsinkin noista pienemmistä pääsee helpommin eroon. Toisaalta ei siitä koostakaan mitään haittaa ole kuin kasvaneina hankinta-, käyttö- ja ylläpitokustannuksina. Tietysti käsittelyn vaikeus voi kasvaa asteella veneen koon kasvaessa, mutta toisaalta keulapotkuri helpottaa esim juuri rantautumisia vähintään kahdella asteella.

    Tässä karkea arvio keulapotkurin asennuksesta. Tarvikkeet alle tonni, työ 10-25 h ja veneliikkeiden veloitustunti 40-70 €. Arvio on varmaan yläkanttiin,

    Vähän noista merkeistä: Voin olla vähän asenteellinen, mutta itselleni ei ole jäänyt kovin hyvää kuvaa noista Aquadoreista. Ne ovat todella nättejä ja tyylikkäitä ja hyviä ajaakin,mutta mutta… niin lehtien testit, tuttavien kokemukset ja laituriparlamentti ovat kertoneet yhdensuuntaista sanomaa, että veneet eivät kestävyydellään vakuuta. Penkit korkkaavat, luukut irtoilevat, ikkunat irtoilevat jne. Flipper on saman tehtaan tuote, joten en tiedä, miten siihen pitäisi suhtautua.

    Se että joku vene on WA tai DC ei vaikuta veneen merikelpoisuuteen. Voi olla, että korkeammalla painopisteellään WA:t ovat vähän herkempiä nojaamaan tuuleen ja kallistumaan kurvissa.

    Minusta WA veneitä löytyy nykyään pilvin pimein, varsinkin tuossa 6-7 m luokassa. Isommissa esim 8 m veneissä tuo määrittely alkaa olla jo vähän vaikeaa, mikä on ns WA ja mikä on vain tavallinen hyttivene jonka ympäri pääsee kävelemään. Rydsiltä löytyy ainakin 23 WA ja kannattaa tsekata myös noiden uusien valmistajien kuten Galia/Galeon, Quick Silver jne veneet.

    Saraste

    Samansuuntaisia ajatuksia tuosta veneen koosta. Eli tuntuu (ja näissä keskusteluissa fiilis vaan vahvistunut) että tuommoinen 7-8 metrinen vene olisi hyvä ja tarpeisiini riittävä. Jossain olen törmännyt väittämään että Suomen merivesillä 7 metrin alaraja olisi hyvä, jos meinaa isommille selille lähteä. Mielipiteitä yhtä kaikki. Mutta olen ollut uskossa että yli 8 metrinen ei ole välttämätön, ja isompi koko hankaloittaa tosiaan sitä yksin reissaamista. Plus lisää tietysti noita kustannuksia, kuten totesit. Näistä käyttö- ja ylläpitokustannuksista en tosin ole älyttömän huolestunut, onhan ne kuitenkin suht pieni osa todellisista kustannuksista etenkin kun en tee mitään pitkiä reissuja. Tosin euroistani tarkkana ja ympäristötietoisena ihmisenä nuo kulutukset toki kiinnostaa.

    Kiitos arviosta. Täytyy sanoa että vaikka olisikin yläkanttiin, on tuolla kaavalla arvioituna korkeinkin hinta huomattavasti vähemmän kuin kuvittelin. Onko käsitykseni sitten jotenkin vanhoja vai mistä lie johtuu, mutta kuvittelin kyseisen investoinnin huomattavasti kalliimmaksi. Tämä kieltämättä tasoittaa eroa valmiiksi keulapotkurillisten ja -potkurittomien välillä. Jos ottaakin ilman keulapotkuria niin siinähän kerkee sitten miettiä investoinnin järkevyyttä kun on paremmin veneeseen tutustunut. Kaikkien meidän lapsuusperheessä olleiden veneiden käyttökokemuksien perusteella tuota keulapotkuria kaipailen, mutta nämä veneet olivat jo silloin sihteellisen vanhoja, ja kai noissa käsiteltävyyksissä on kehitystä tapahtunut ja ne ovat muutenkin venekohtaisia.

    Hassua kyllä, et ole todellakaan yksin Aquadoriin liittyvien asenteinesi kanssa. Olen tosiaan useasta lähteestä kuullut samoja epäilyjä. Tasan yhdellä tuttavalla on Aquadorin vene, ja hän on omaansa tyytyväinen eikä vikoja ole ilmennyt. Kuitenkin niin usein olen saman kannan kuullut kuin sinulla, joten asiassa lienee jotain perääkin… Aquador, Flipper, Bella yms. niin perinteisiä ja tunnettuja merkkejä kuitenkin, ja merkkihuollot lienevät myös helpoiten saatavilla. Siksi valintaan suhtautuu positiivisemmin. Ja veneiden kohdalla sitä aina jotenkin ajattelee että miten hommat pelaa ja veneet toimii on niin paljon käyttäjästäkin kiinni…

    Pitää tutustua ehdottamiisi vaihtoehtoihin. Ainakin tuo Ryds olisi mennyt täysin ohi ilman vinkkiä, kiitos siitä. Mites nuo Galia/Galeonit? Mulla on ollut mielikuva että nämä ovat halpisveneitä samassa sarjassa kuin Dragot? Halvassa hinnassa ei tietenkään mitään vikaa ole, mutta tarkoitan että ne tehdään kelvottomista materiaaleista yms. ja esim tuulilasit ovat muovia ja niin edelleen. Ts. laatu on surkeaa. Näistä syistä en kummemmin ole kyseisiä merkkejä katsellut.

    JR

    Nuo Aquador panettelut, eivät ole pelkästään huhuja, vaan aika monessa vene/kipparilehden testissä niitä on saatu parsia kasaan. No toivottavasti sielläkin on opittu.

    Ryds on ollut joskus kipparin käyttötestiveneenä, ja muistaakseni se sai aika hyvät arvostelut, vaikka Rydsillä sellainen halvemman veneen leima onkin. Rydsien valmistaja on kuitenkin sama joka tekee Nimbukset ja Paragonit.

    Kyllähän noissa mainitsemissani muissa merkeissä on sellainen halpisveneen leima, mutta en tiedä, onko siihen muuta katetta kuin, että hinta on halvempi kuin muissa. Halpa hinta ei tee välttämättä veneestä huonoa. Lisää merkkejä on mm Benetau veneet, Finmasterit…

You must be logged in to reply to this topic.

X