Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Mitä mieltä sisäperämoottori cruisereista?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

Home / Forums / Hytti / Mitä mieltä sisäperämoottori cruisereista?

  • Hiilari

    Tervehdys Kippari-palstalaiset. Eka viestini täällä.

    Olen venehommien suhteen koko lailla aloittelija. Mökin pihaan päsee autolla, joten merelle on lähdetty vain kauniilla ilmalla, eikä koskaan kauas. No nyt on tuota perhettä sen verran että isompaa, mukavampaa ja turvallisempaa retkivenettä tekee mieli. Veneessä tuskin olisi tarvetta koisata, mutta vähän kuoppaisemmallakin merellä pitää voida liikkua suht mukavasti.

    Käytettynä myytävien veneden tarjonnassa pistää silmään lähinnä nämä sisäperämoottorilliset day cruiser tyyppiset paatit, monet vuosilta 1985-1995. Tuntuu että noin paperilla niissä saa paljon venettä eurollaan. Paljon tilaa, mukavat oltavat (kauniilla ilmalla ainakin) ja ison nelitahtikoneen. Monet ovat jopa epäilyttävän edullisia. Sanokaapa kokeneemmat: miksi näin on? Voisin kuvitella että bensasyöppöjä ovat, ja ehkä vähän epämuodikkaita. Mutta onko muitakin syitä? Huoltokustannukset, luotettavuus tms. ?

    Kiitos jo etukäteen!

    Tosiveneiliä

    Yli 10v vanhaa konetta ei kannata edes ajatella. Mutta jos on makeavesijäähdytys niin sitten ehkä,mutta niitä on harvassa. Itel on kokemuksia noista paskoista ihan tarpeeks en suosittele kenellekkään, ja varsinkaan jos ei ole ite mekaanikko ja halua korjata jatkuvallasyötöllä! Ja bensaa menee enmmän kun lääkärimäärää. Jos sisäperää haet niin diesel on parempi joskin kalliimpi mutta vähemmän murheita enemmän ajoa… Ja vitutus on pienempi ja muija tyytyväisempi.!

    vipu
    Alkuperäinen kirjoittaja: Tosiveneiliä
    Yli 10v vanhaa konetta ei kannata edes ajatella. Mutta jos on makeavesijäähdytys niin sitten ehkä,mutta niitä on harvassa. Itel on kokemuksia noista paskoista ihan tarpeeks en suosittele kenellekkään, ja varsinkaan jos ei ole ite mekaanikko ja halua korjata jatkuvallasyötöllä! Ja bensaa menee enmmän kun lääkärimäärää. Jos sisäperää haet niin diesel on parempi joskin kalliimpi mutta vähemmän murheita enemmän ajoa… Ja vitutus on pienempi ja muija tyytyväisempi.!

    Onko tosiveneilijä juonut vähän liikaa rommia? Mitä helvettiä aloittaja tekee haisevalla diisselillä, jos ajoa on vain kauniina päivinä ja ei edes kovin kauas? Eiköhän koneet hajoa huollon puutteeseen eikä vuosiin.. Tosin voihan pakosarjat alkaa siinä 20v iässä syöpyä rikki! Kulutus jos on joku 20litran pintaan tunnissa, ei ole paljoa?

    Tosiveneilijä

    Mutta yleensä silloin kun on kaunispäivä se vanha merivesikone on rikki/vuotaa merivettä pyttyihin tai kipinä hyppää tulpasta kanteen kunse on vedestä märkänä ja nykii/pätkii…Turvallista matkaa eipä tartte kovinkaukaa hinata rantaan. Onhan meripelastus olemassa!

    HR…

    No en tiedä onko sitten nämä amerikkalaiset merivesijäähdytteiset niin paljon huonompia kuin 40v vanha Volvo-Penta josta nyt syksyllä luovuin. Ainakin ruotsalaisten tekemä merivesijäähdytetty oli vielä toimiva kokonaisuus tuossa iässä, tosin yhden kattavan peruskunnostuksen jäljiltä joka oli tehty vuosituhannen alussa. Merivesijäähdytyksessä kannattaa kuitenkin varautua siihen että pakosarja menee vaihtoon jossakin välissä ja ainakin V-P:ssä n.s. jääproppuja syöpyi puhki. Mielestäni tieto merivesijäähdytyksen toimimattomuudesta ratkaisuna perustuu osittain luuloon.

    Eikös nämä pienet daycruiserit kuluta jotakin 1l/mpk. Sopiva huviajelu maksaa muutaman kympin. Tietenkin jos haluaa taloudellisemman moottorin voi sijoittaa henkilöauton hinnan dieseliin – kannattaako satunnaisen huviajelun vuoksi, tuskin.

    Vieras

    daycruiser on fiksu valinta sinulle.
    Tsekkaat vaan useammasta ja valitset parhaan.

    Suosittelen lämpimästi, nimimerkillä kokemusta on.

    vanha vatori

    Enpäs sanoisi että yli 10v vahat koneet on huonoja. Siinähän ne toimii kun muutkin Itsellä laukesi kyllä mercruiser mutta vm oli 1976.
    Löysin vastaavan vm.1980 jonka nyt keväällä asennan paikalleen. Koekäytin ja toimi niinkuin singerin ompelukone. Takulla ajelen sillä seuraavat väh. 10 – 15 vuotta.

    Eli kyllä noilla daycruisereilla on vielä paljon vuosia jäljellä kunhan vähän hoitaa.

    Bayliner2455

    Kannattaa ihan oikeasti miettiä onko dieselissä mitään järkeä.

    Itsellä tulee tusinan verran ajelupäivä kesässä, tunnin pari ajoa/päivä (n. 20-30 mailia). Tuossa syksyllä laskeskelin veneilyn kokonaiskustannuksia, niin kyllä polttoainekulut on loppujen lopuksi verrattain pieni osa kustannuksia.

    Pienellä käytöllä kannattaa hiukan miettiä jos dieselkoneellinen cruiseri maksaa 5-10 tonnia enemmän. Sillä saa nuppikuorman bensiiniä 🙂

    Eri asia olisi tietysti jos saisi käyttää polttoöljyä. Tai jos tulee paljon maileja vuodessa.

    Vierailija

    Vanhan Beikun ostoon pätee jalkatyö.
    Kannattaa etsiä ja verrata tarjottavaa kalustoa.
    Joukossa on näitä pommeja joskin helmiäkin löytyy.
    Nämähän eivät ole näitä kotoisia pakastearkkuja ”Työveneitä” vaan edellyttävät huoltoa ja pitoa omistajaltaan.

    Hyvän kun löytää on siinä pitkäksi aikaa venettä sopuhintaan.

You must be logged in to reply to this topic.

X