Minulla oli Bella 561 HT vm. 2005 90 hv nelitahtimoottorilla. Käsittääkseni tuo 560 HT on käytännössä sama vene – erona vain hieman erilaiset pulpettijärjestelyt. Matkustelimme tuolla veneellä runsaasti mm. Helsinki – Hanko välillä, kiertelimme saaristomerellä, kävimme pariin otteeseen Kotkassa ja kerran Ahvenanmaallakin. Pisimpään olimme veneessä reilun viikon ajan.
Ajo-ominaisuudet ovat hyvä kompromissi suorituskyvyn, mukavuuden ja taloudellisuuden sekä veneen vakauden suhteen. Venellä on syytä liikkua paljon ja monissa keleissä, jotta oppii miten sillä pärjää vaikeammissakin olosuhteissa. Kyseessähän ei ole avomerelle eikä kovaan keliin tehty vene. Käytännössä rajana voikin pitää noin10 ms tuulta, että venellä voi vaikeuksitta merellä liikkua – mukavuusraja on toki alempana. Tallinnaan uskaltaisin lähteä, jos olisi ehdottoman varmat ennusteet siitä, että meri on tyyni koko matkan ajan ja jos olisin selvittänyt, että esimerkiksi konerikon sattuessa saan apua matkalla. (Viimeksi mainittu haaste liittyy tietysti isompiinkin veneisiin, tosin pienellä veneellä kelluminenkin voi olla vaarallista, jos keli muuttuu kovemmaksi). Käytännössä tällaisia kelejä, että Tallinnaan kannattaisi lähteä, on aika harvoin.
Tilat riittävät hyvin kahden hengen yöpymiseen ja retkeilykäyttöön. Lämmitin on suositeltava hankkia. Itsellämme oli tavallinen puhallinlämmitin, joka on ehdottoman riittävä. Kiinteään keitinjärjestelmään en panostaisi suuria summia, koska varsinaiset kokkailutilat ovat kuitenkin vähän rajalliset. Veneen säilytystilat muuten ovat poikkeuksellisen suuret. Bella 561 HT:n tilat ovat erilaisen pulpettiratkaisun ansioista vielä paremmat kuin 560 -mallin, minkä vuoksi ostaisinkin mieluummin edellä mainitun.
Voin suositella lämpimästi venettä meren rannikoille, kunhan hyväksyy veneen koon asettamat rajat.
Mainitsemasi moottorit ovat varmasti molemmat oikein hyviä vaihtoehtoja veneeseen. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Suositusmaksimi nostettiin mallimuutoksen yhteydessä 115 hevosvoimaan. 115 on kuitenkin ehdottomasti liikaa – veneellä ei voi ajaa yli 40 solmua meriolosuhteissa, ja isompi kone tuo vain peräpainoisuutta, jota mm. matkustajat tuovat tuohon veneeseen muutenkin. Suosittelisin juuri väliltä 75 – 90, niin tehoreserviäkin jää ja merellä pärjää.
Terveisin
Antti