Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Liukuva upporunkoiseksi

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

Home / Forums / Hytti / Liukuva upporunkoiseksi

  • Mosuli

    Ostin juuri vanhan Bella 530 ht:n. Aikani kuluksi olen pohtinut, voisiko siitä tehdä upporunkopaatin. Mallia ”simppu”. Voisiko lisätä jotkut pontoonisysteemit? Peräti takahytin? Niin että toimisi jollain noin 5-10 heppasella koneella? Nopeus liene siinä 4,7-11,8 solmun kiepuroissa.
    Kohtahan bensat on tästä maailmasta turattu taivaan tuuliin. Näitä liukuveneitä on pilvin pimein?
    Millä ajat kun bensa maksaa 5€/litru.

    Venepoika

    hei, oletko miettinyt asiaa loppuun? Mitä järkeä on ostaa vene jos sillä ei voi ajaa siksi, että se maksaa. Ne ketkä ostavat veneen, niillä on myös varaa ostaa bensaa, eikä se tule varmaan pariinkymmeneen vuoteen nousemaan 5€ per litra. Entäs autot? Sitäpaitsi, jos meinaat laittaa takahytin veneeseen mikä on tasapainotettu keski/etuhytilliseksi, tarvitset perään lisää kantavuutta roimasti. Ihan suoraan suomeksi = pääset helpommalla kun myyt Bellan ja ostat jonkun valmiiksi takahytillisen. Esimerkiksi käytetyn Minorin voi saada halvallakin jostakin.

    Ville V

    Minusta tuossa on kyllä ideaa. Kun pensan hinta kallistuu, niin näitä liukuvarunkoisia jää pilvin pimein käyttämättä. Ihan hyvin joku paja voisi haistaa idean ja alkaa jo nyt tekemään muutossarjoja.
    Näin esim joku 300 heppasen tarvitseva nykyvene voisi kulkea jo 10 teholla sopivaa vauhtia.
    Öljyttömässä maailmassahan ei liene kiirettä.

    Ihmettelijä

    Aja sillä 530 mallilla uppoumanopeutta? Ei kai siittä erikseen tarvitse tehdä sellaista, että liukuun ei pääse vaikka haluaisi? Lisäksi jos alat rakentelemaan, on halvempi ostaa suoraan se uppoumarunkoinen.

    Juu juu

    Hullu idea muuttaa valmiiksi liukuvarunkoiseksi rakennettua venettä uppoumarunkoiseksi. Jos on sentit vähissä niin mieti kuitenkin vielä että vesillä matka kannattaa mitata litraa/meripeninkulma. Eli samaantyyliin kuin autossakin litraa/100km. Vaikka sitten rakennat purtilon joka vie sen 2 litraa tunnissa niin se matkantekokin hidastuu samassa suhteessa. Jos nykyisellään kulutuksesi olisi vaikka 0,9 litraa / mpk niin mitä se sitten on uppoumarunkoisella?
    Ja muutostyöstä, eiköhän helpompi ja halvempi ole vaihtaa Bella suoraan uppoumarunkoiseksi?

    Mie

    Eihän toi mikään ratkasuole öljyn loppumiseen?
    Keppiä pystyyn ja murtolevyä sivuun, purjehtia sen täytyy kun sulta kerran on öljy lopahtamassa.
    Ajatteleppa laiturilla kun pääset paukuttelemaan henskeleitä naapurille kun ole onistunesti jiippailut laituriin!
    Vähän toista kun putputella vähillä bensoilla muiden morkattavaksi.

    ei järjen hiventä
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ville V
    Minusta tuossa on kyllä ideaa. Kun pensan hinta kallistuu, niin näitä liukuvarunkoisia jää pilvin pimein käyttämättä. Ihan hyvin joku paja voisi haistaa idean ja alkaa jo nyt tekemään muutossarjoja.
    Näin esim joku 300 heppasen tarvitseva nykyvene voisi kulkea jo 10 teholla sopivaa vauhtia.
    Öljyttömässä maailmassahan ei liene kiirettä.

    En tiedä oletko tosissasi vai vitsinä heitit, mutta kyseisen veneen muuttaminen kysyjän haluamaksi maksaisi tuhansia euroja. Eli säästön puolelle pääsisi ehkä 500v päästä verrattuna siihen että ajaa olevalla koneella eikä tee mitään. Muutenkin 530 on varmaan yksi vähiten kuluttavista ht veneistä, joten jos nyt halutaan leikkiä uppoumavenettä, niin 5hp vaan sinne takalautaan.

    Makea

    Ööö…miksi ihmeessä runkoon pitäisi tehdä ponttoonivirityksiä jos haluaa ajaa hiljaa? Miksi et aja hiljaa nykyisellä koneella tai vaihda se pienempään? Ei vaadi muutoksia veneeseen.

    Slowhand

    Olen tuossa viimeaikoina pohdiskellut, miten tuollainen hieman alle 5m HT-vene toimii ihan liian pienellä moottorilla ”uppoumanopeuksissa”.
    Nyt olisi edullisesti (lahjoituksena) saatavilla HT (trailerilla), jossa 50hp 80-luvun kaksitahti. Kone toimii, mutta ei herätä luottamusta pitemmässä juoksussa. Kakkuakin imee kiitettävästi.
    Jos nyt harrastus mielessä tuollaiseen pulttaa kiinni vaikkapa 10-15hp nelarin, niin pääseekö sillä kotisatamaan takaisin vastatuulessakin?
    Mitenkäs tuo keikkuu aallon nokassa, jos sattuu hieman tuulemaan?
    Rauhallista menoa perheen kanssa hakusessa, ei mitään suorittamista…

    kritiikin esittäjät

    mikä kiire näillä ihmisillä oikeen on itse laitan liukuvan vasta ku alkaa tunti ja matkakulutukset olemaan sitä luokkaa et 600-700mpk pääsee reippaasti tankilla eikä sen 250mpk mitä nykymuskelit taittaa tankilla

    tahvo

    Poraa paattis pohjaan reikä, saat siitä uppoavarunkoisen, eikä ole huolta pensan hinnasta.

    tahvompi XD
    Alkuperäinen kirjoittaja: tahvo
    Poraa paattis pohjaan reikä, saat siitä uppoavarunkoisen, eikä ole huolta pensan hinnasta.

    ei kaikki harrasta välttämättä samaa ku eräät XD

You must be logged in to reply to this topic.

X