Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kipparin testi ”Pulpettiveneet suurvertailussa”

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Hytti / Kipparin testi ”Pulpettiveneet suurvertailussa”

  • Tomi

    Olen tähän asti ollut vannoitunut Buster käyttäjä, nyt testitulos näyttää ihan muuta. Olen tutustunut Faster 460:seen ja Buster L:ään ja edelleen on vaikea uskoa, että Faster olisi niin paljon parempi. Faster on karu ja muovipenkit ainakin näyttävät siltä etteivät kestä kovin pitkään, onko jollain käytännön kokemusta?

    Testissä oleva Fasterin etukaide on lisävaruste. Busterin kohdalla vakiovarusteita ei ole mainittu ensimmäistäkään, miksi??? Fasterissa on käsittääkseni käsikäyttöinen pilssi (muovokahvalla, miten kestävyys) ja Busterissa taas sähkökäyttöinen vakivarusteena.

    Kumpi on siis oikeasti pitkäikäisempi vene, kun ajatellaan käyttöä vaikka 15 vuoden ajan. Onko Fasterin muovipenkit haljenneet tai haurastuneet rikki?

    Busterin äänitasoa moitittiin ja Fasterin kehuttiin, mihin se perustuu? 5500r/min molemmissa äänitaso on 89db ja vastaavasti esim. 3500r/min äänitasossa on kahden desibelin etu Fasterille, onko muutamalla desibelillä oikeasti merkitystä.

    Ostanko siis Fasterin vai Busterin?

    jareta

    Ensin voin sanoa, että kestää ne muovipenkit. Itsellä oli faster 6 vuotta ja hyvin kesti.

    Kyllä jos oikeasti menet katsomaan veneitä vierekkäin, niin näet kumpi ontehty kestämään Fasterissa on alumiini turkki rotaatiovaletut muoviosat, ei ylimääräistä maalia tukevat kaiteet jne.

    Esim Busterin turkki on vesifaneria joka ajan mittaan pehmenee ja saumat rupeavat vuotamaan vettä, mistä voi johtua, että siihen on laitettu sähköinen pilssipumppu. Toisaalta käsikäyttöinen pilssipumppu on aina toimintavarmempi kuin sähköinen. Katsastussäännöissäkin puhutaan aina käsikäyttöisen pilssipumpun pakollisuudesta ei sähköisen.

    Äänitaso on hyvin paljon muutakin kuin moottorin äänet. Se syntyy aaltojeniskuista runkoon, kolinoista ja helinöistä jne. Niihin sitten vaikuttaa pohjan muodot rungon rakenne, tukevuus erilaiset sovitukset yms. Ymmärrät varmaan jos verrataan halvan auton oven sulkemiseta syntyvää uunipeltimäistä soundia kalliin auton oven jymähdykseen.

    En silti sano, että Faster olisi kaikille paras. Se oli minulle paras kalastukseen ja ajamiseen, mutta buster voi olla perheveneenä parempi, tosin L-busteri on niin vanhanaikainen ja koska siitä on tulossa uusi malli sitä ei kannata ostaa nyt.

    Bustereissa on esim kuomujen käyttö säilytystilat ja useamman hengen suojaisa matkustaminen ihan omalla tasollaan verratuna fasteriin.

    Hontamiäs

    jos luet ensin Pekka Pirin kirjan, Saagojen Kutsu 🙂

    Kolossi

    Kaverilla on reilu 5m Faster (pari vuotta vanha) ja itellä ikivanha Buster RS. Ensivierailulla kaverin Fasteriin sai (tietenkin) vaikutelman ”kuin eri maailmasta” vanhus-RS:ään verrattuna mm. upeine alumiiniturkkeineen.

    Yksi selkeä lapsus Fasterissa näytti olevan (ja tuntuu olevan edelleen, kun Faster-kuvia katselee): Ratti on käsittämättöman alhaalla – näyttää koomiselta (ja tuntuu vaivalloiselta), kun tällainen >190cm kolossi änkeytyy ohjaajan paikalle…. Jalat ei mahdu vapaasti liikkumaan pulpetin alla, vaan ratin alareuna tökkii vastaan.

    Pyörivä kapteenituoli on sinänsä näppärän oloinen, mutta saisi olla hieman vauraamman kokoinen ja jykevämmän oloinen….

    Kaikkea veneissäkin jo alkaa olemaan, mutta – pliis – edes muutama vaihtoehto myös ratin korkeudelle!

    Pyöreä ja himmennetty ”tuulilasi” näytti olevan käytännössä kelvoton heti, kun pärskeitä/sadepisroita alkoi sihen kertymään – uudemmissa Fastereissa tuulilasi näyttäiskin olevan jo suora – toivottavasti myös kirkas…..

You must be logged in to reply to this topic.

X