STERNA 600 HT

Etusivu Keskustelu Hytti STERNA 600 HT

Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kippari22 5 päivää, 2 tuntia sitten.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija

PAVE
    Jäsen

Olen ostamassa ko. venettä. Se mielytti meitä sisä-ja ulkotilojen puolesta, siinä on mielestäni riittävät sisä-ja säilytystilat ym. En vain löydä oikeastaan mitään tietoja ko. veneestä, testejä, teknisiä tietoja ym. Onko siitä missään jotain testejä. Tai olisiko jollain itsellään kokemusta hyvistä ja huonoista puolista? Vene on varustettu 130 hv OMC cobran sisäperä moottorilla.

#4721 Ilmoita asiaton viesti

Tilda
    Jäsen

Heippa

Minulla oli semmoinen kolme kesää.Siinä oli Mercruiser 180 hk nelonen ja alpha one.Trimmit pitää olla.Oikein trimmattu vene oli kyllä hyvää ajaa,ainoa oli että otti vettä tuulilasiin aika nopeasti.Minä suosittelen kyllä enemmän kun 130 hv
    mottori.Olimme aina 3 kolme henkilöa reisussa ja se käy pari päivää.

#4722 Ilmoita asiaton viesti

skyde
    Jäsen

Meillä oli Sterna (vm -83) pari kesää käytössä kymmenkunta vuotta sitten. Kone oli seuraavaan ylikokoon jyrsitty Volvo 146 hv (mitä lie ollut oikeasti), se piisasi meidän silloiseen tarpeeseen (2+1) passelisti. Kulutus nätissä kelissä oli n. 20l/h marssivauhdilla 20-22 solmua. Trimmilevyt ovat ehdottomat, muuten kääntää sivutuuleen aika rajusti. Vetolaitteessakin saisi olla, meidän vehje oli siltä osin puutteellinen, oli vain kippi. Ajo-ominaisuuksien osalta kaiken kaikkiaan mielestäni jouheva peli ja ainakin minulle jäi veneestä jämäkkä mielikuva.

#4723 Ilmoita asiaton viesti

Veneiliä
    Jäsen

Vene on mielestäni hyvä ja merikelpoinen tosin pyyhkiöitä tarvitaan, parenpaa 6 metristä venettä saa hakea. Itse omistin sternan joka oli samalla tekniikalla varustettu kun tuo mistä kerroit, ainoa miinus tuossa on tekniikka ja merivesikone. Omastani meni lonko puhki 2vko:n ajon jälkeen. Myyjä asensi toisen vanhan mootorin joka kesti yhden kesän sitten paukahti kansi ja vedet pyttyihin. Sitten päätin että nyt loppui leikkiminen ja ostin mercruiserin ”ihme dieselin” joka on kuin tehty tähän veneeseen. Uskomaton suorituskyky 10:n imisen kuormalla länti vielä liukuun ja huiput silloinkin vielä 27 solmua ja kulutus olematon 0,75/nm noin 16L/h. Jos tulee tällainen yksilö vastaan kannataa ostaa ehdottomasti.

#4724 Ilmoita asiaton viesti

mercruiser
    Jäsen

Trimmit ehottomat, muuten hakkaa kyljelle melko kevyessäkin tuulessa. Rungossa voi olla hieman pussipohjaa. Huiput jää vähän alle 50 kn. loppuu trimmausvara ja meno lähes ”holtitonta”. Ihan kiva vene vielä 35kn:n vauhdissa ja kulutuskin jää lähelle litraa/nm. Alhasin jotain 0.7l/nm. Koneena 5,7 ja vetarina alpha one. Aina on noussu liukuun vaikka joskus melko reipas kuorma (6 aikusta ja viikonlopun mökkitarpeet)

#4725 Ilmoita asiaton viesti

Jussi
    Jäsen

Meillä oli sterna 600-vene vm. -84 kolme vuotta ja kokemukset erittäin hyvät. Kone oli 205 hv. OMC. Vaikka konetta on pidetty epäluotettavana, se toimi moitteettomasti. Alunperin siihen oli asennettu vesipainetrimmit, jotka eivät toimineet kunnolla, joten asennutimme hydrauliset ja lisäksi vielä teräspotkurin. Vääntö oli liikaa perävetolaitteelle, joka hajosi atomeiksi. Tilalle isompi, V8:n perävetolaite, joka luonnollisesti toimi hyvin. Huiput oli 39 kn., mutta vene nousi niin ylös, että tuulenpuuskat sivusta teki ohjauksesta epävakaan. Marssivauhdilla (25-28 kn) vene hyvin käsiteltävissä ja ominaisuudet riittivät hyvin kovallakin tuulella. Peimarilla ja Gulgronan aukoilla etelätuulessa selvittiin hyvin metrisessä aallokossa plaanissa ja Jurmo-Nötö-välillä 2,5 metrisessäkin, mutta ei tietenkään plaanissa.
    Kokoonsa nähden Sterna on tilava vene ja ennenkaikkea merikelpoinen, suosittelen!

#4726 Ilmoita asiaton viesti

maraV
    Jäsen

Mulla kahdella tuttavalla ollut ja pelkästään ainakin itse näin ja kuulin hyvää. Niitä tuppas olemaan tyrkyllä vielä pari vuotta sitten enemmän, minne lie kadonneet kaikki markkinoita.

#4727 Ilmoita asiaton viesti

Kippari
    Jäsen

Olen omistanut Sterna 600 veneen ja täytyy sanoa ,että se on sen kokoiseksi veneeksi harvinaisen hyvin suunniteltu se on kahdelle ihmiselle sopiva retkivene!
    Ainoa miinus siinä on tuulilasin kastuminen jo suhteellisen pienessä aallokossa muuten siinä on ajo ominaisuudet kohillaan! Mutta älä osta semmosta venettä missä on OMC :n kone ja vetolaite tai ylipäätään joku yli 10 vuotta vanha merivesi kone koska niissä ei ole kun murheita! Paras vaihtoehto on Makea vesi jäähdytyksellä oleva diesel Mercruicer tai Volvon tekniikalla!

#120586 Ilmoita asiaton viesti

kippari777
    Osallistuja (Participant)

Vaikka onkin kulunut aikaa siitä kun keskustelua on viimeksi käyty, haastaisin kuitenkin Sternan omistajia osallistumaan nyt. Ostin Sterna 600 -82 Mercuiser 3.0 koneella ja olen kunnostanut/entisöinyt sen ajokuntoon. Valitsin tämän yksilön katsottuani 8 muuta – 2300 km ympäri Suomea. Tuloksena on varsin hyvillä ominaisuuksilla varustettu ja päivitetty retrovene hintaan 12000€. Myin pois saman kokoisen Quicksilverin samalla koneella, näin sain halvemmalla paremmin suunnitellun retroveneen.
    Olisiko yleistä halukkuutta kokoontua ensi kesänä Turkuun Sterna-tapaamiseen?

#122353 Ilmoita asiaton viesti

Kippari22
    Osallistuja (Participant)

Olemme melko tyytyväisiä Sterna 600:lla retkeilijöitä. Vene ostettiin 2007, suurin pirtein samalla hinnalla, mitä nyt pyydetään. Vene kulkee trailerilla Saimaalta tarvittaessa Kasnäsiin, eikä suuria murheita ole ollut VolvoPenta 145A:n kanssa. Tämä kesä oli kuomulle rankka, ja epäilen vettä päässeen läpi. Olisiko kellään veneeseen sellaisia piirustuksia, joista voisi etsiä lattialle tankin ympärille päässeen sadeveden nykyistä sijaintia? Sterna-tapaaminen Turussa voisi olla kiinnostava idea. Onko ollut vastaavia ennen?

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.