Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Bella Falcon 26 Fantino

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

Home / Forums / Hytti / Bella Falcon 26 Fantino

• limppu

Kuulisin mielelläni kokemuksia Falconista 4 hengen perheveneenä. Kommenteja sopivimmasta moottorista, harkinnassa 220hp Mercruiser.

Veneilijä

Itselläni on viiden vuoden kokemus Falconista. Mainio perhevene. Eteen mahtuu hyvin nukkumaan kolme aikuistakin. Lisäksi takana on yhdelle aikuisen kokoiselle pistopunkka. Pöydästä saisi vielä viidennelle paikan, mutta korkeuden takia en sinne laittaisi ainakaan pikkulasta. Mercruiserin moottoria en tunne, mutta vaikka bensakoneet ovat halpoja ehdottomasti diesel. Vaikka sekä bensa- että Diesel polttoaineet ovat nykyään erittäin kalliita kuluttaa Diesel kallista litkua neljänneksen vähemmän. Myös helposti kaasuuntuva bensiini on veneen moottoritilassa melkoinen palovaara. Kannattaa muuten katsoa että lämmitin sekä liesi ovat Dieselkäyttöisiä, ettei tarvitse kaappeja täyttää ylimääräisillä petrooliastioilla. 200 – 220 hp kone on sopiva.

moottori

Lisäys vielä tuohon moottoriasiaan. Olen veneilijän kanssa samaa mieltä, kalliin polttoaineen aikana dieselin pienempi ominaiskulutus on merkittävä valintaperuste. Bensasisämoottorit ovat halvempia koska ne yleensä pohjautuvat auton moottoreihin. Itse arvostan kunnon perus dieseleitä, esim. Merikäyttöön suunniteltu Volvo AD41P, jossa ei ole turhaa vikaherkkää elektroniikkaa. Venemoottorilla ajetaan jatkuvasti yli 80% teholla, toisin kuin autolla. Moottorin tukevuus ilmenee myös painossa, mutta se sisältää paljon enemmän ajotunteja.

vierailija

Kokemusta Falconista 4 hengen perheellä on nyt yhdeltä kesältä. Meillä aikuiset edessä, toinen lapsista pistopunkassa ja toinen töydän tilalle sijattavalla vuotella. Eihän tilaa liiaksi ole mutta sovussa mahdutaan.

Veneessämme Mercruiserin 200 hv diesel ja dieselkäyttöiset lämmitin ja liesi. Yhdistelmä toimii kyllä hyvin samasta diesel säiliöstä. Kone on teholtaan riittävä ja toiminut myös 8 matkustajan kanssa paikasta toiseen siirryttäessä.

Septitankki on melkoisen pieni (muistaakseni 45l) ja vesitankkikin voisi olla suurempi (70 l). Retkeiltäesä pitää siis varautua niiden kanssa tyhjennys/täydennys töihin. Varusteina lämmittimen ajastin, keulaikkunan peite, pressu ja keulapotkuri ovat olleet ehdottomia. Suosittelen.

xx

Kyllähän Dieseleistäkin löytyy auton moottoriin perustuvia, kuten Volvon D3 ja volkkarin uutuus venediesel jne. Sitten on alunperin merimoottoriksi suunniteltuja, esim. tuo Volvon AD41P tai uudempi D4. Näissä on painoa enempi kuin ”auton moottoreissa”.

Falcon

Olen muuten seurannut että Mercruiserilla varustettu vene on huomattavasti halvempi kuin vastaavalla Volvon Dieselillä. Miksi maksaisi enemmän ?

Osta kunnollinen

Olen seurannut suuressa helsinkiläisessä venekerhossa moottorikeskusteluja. Kyllä mercruiserilla on huomattavan paljon ongelmia, ainakin vetolaitteissa. Itse en ottaisi myöskään autokäyttöön suunniteltua Volvon D3 alumiinimoottoria keveydestään huolimatta. Kone sisältää myös huomattavan paljon tietoliikennetekniikkaa, joten meriolosuhteissa epävarmuutta ja kalliita korjauksia.

Micu

Onko kellään ajatusta kyseisten paattien hinnoista? Tuntuvat vaihtelevan kovinkin paljon.
    Entä riittääkö tuo 170 hv kone miellyttävään ajoon, onko alitehoinen?

Pekka

Itselläni on Falcon ollut yhden kesän aika kovassa käytössä. Hyvä vene, mutta aina parempi, jos on riittävästi tehoa. Itselläni Volkkarin hieno 265 Diesel, joka kevyenä ja suht pienikokoisena kutosena sopii mainiosti moottorikaivoon.
    170 hp on mielestäni ehdottomasti alietehoinen mukavaan matka-ajoon

jomppe

tilat ovat ahtaanpuoleiset ja 190 senttinen ei mahdu istumaan salongin tuoleille ja ”sohville”. pää osuu kattoon. omalta osalta ahtaus ja tilantunteen puute sai kääntymään toiseen merkkiin ja malliin.

vierailia

Itseläni on ollut falkon 4vuotta ei moitteita 4 henkilöä menee hyvin .Mulla on 170hv vp
    ei mitään onkelmia mutta jos 4 henkeä ja 3 istuu takana niin plaaniin nousu on hidas
    ainakin vasta aallokkoon.

Vieras

Moi,

itselläni nyt 3 kesän kokemus ko veneestä. Meillä ns. ”uudempi” malli, jossa kajuutan takaosaa ilmeisesti korotettu. Moottorina Cumminssin 4,2L 320hv diesel. Aivan mahtava moottori. Matkanopeus 3000 rpm 30-32 kts. Syvä v-pohja vaatii n.30 kts vauhdin toimiakseen. Kulutus lähellä 1L/Nm. Huiput 44-45 kts. Pieneen vasta-aallokkoon 25kts nopeudella vene on ”rauhaton”, mutta 30+kts nousee alloon päälle ja menee kuin juna!
    Sisätilat (2 aikuista + 2 teiniä) ihan ok. Sopu sijaa antaa! Lämmitin olis tarkoitus muuttaa diesel käyttöikseksi. Valopetrooli on ihan hanurista! Liettä ei juurikaan käytetä, koska käytämme avotilassa (kuomun alla) erillistä kaasugrilliä (esim Bilteman malli on hyvä!).
    HYVÄ VENE!

juha.srnn@gmail.com

Itselläni ollut 1998 falcon seitsemän vuotta ja ajotunteja on yli 300. 170hp. kad32 toiminut moitteettomasti koko ajan. Kyydissä ollut parhainmillaan 6 henkilöä ja plaaniin on lähdetty ihan hyvin. Potku/ pito on menesti myös potkureista kiinni, itse olen koittanut 5″ ja 6″ lapoja ja pienemmällä nousu on ollut rivakampaa, mutta kulussa 1-2s hitaampaa. Myös veneen ajaminen on taitolaji, moni lähtee kiihdyttämään vakaajat väärässä asennossa, ja sitten sitä kynnetään kunnolla. Huomenna taas veneilemään… Hyvää kesää kaikille.

Vieras

Moi,

minkälaisilla potkureilla Falconinne on toimivin?
    Itsellä vm. 05 Falcon VP Kad32 170hp ja duopropilla.
    Edellinen omistaja vaihtanut potkurit, mutta nyt tuntuu että ei meinaa millään nousta liukuun, jos on vähän enemmän kuormaa. (n. 5-6 hlö)
    Jää kyntämään heti kompressorin lopetettua noin 2600 kierroksen kohdalla, mutta ei siis vielä tällöin ole noussut liukuun.
    1800-2600 Kierros alueella tehoa tuntuu olevan tarpeeksi.
    Sattuuko kukaan tietämään, millä kierrosluku alueella Turbo alkaa toimimaan?

You must be logged in to reply to this topic.

X