Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Bella 530 Ht

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 44 total)

Home / Forums / Hytti / Bella 530 Ht

  • Esuli

    Kannattaisko tohon bellaan laittaa kiinteät lisä trimmitasot?

    Veneilijä

    Omaan kokemukseeni perustuen tässä veneessä ei näistä ole juuri hyötyä. Mikäli ne laittaa asentoon, jossa pyritään saamaan keulaa alas, vene tuntuu melkein sukeltavan. Pohjan jatkeena vaikuttavat melko samantekeviltä. En tiedä olisiko sitten niistä itsestään säätyvistä trimmitasoista iloa tämän tyyppisessä veneessä.

    saarelainen

    Itselläni on Bellassa kavitaatiolevyyn kiinnnnitetyt ”siivet ” trimmikoneessa. Ovat kuorman kanssa ajaessa hyödylliset jos matkustajat istuvat avotilassa. Kyllä Bellalla pärjää kovassakin kelissä kunhan malttaa pudottaa vauhtia . Uistelureissuilla Kasuunin seuduilla ei ole ongalmia kunhan ei ihan mihin hyvänsä keliin mene .40 hv on passeli teho jos ei ihan yksin ajele.

    TaKaPu

    Itse ostin 530:n viime keväänä 40hv Jammulla ja kaipailisin kokemuksia edullisista säädettävistä trimmeistä ko. veneeseen. Jos jolla kulla on kokemuksia esim. Bilteman sarjasta sekä erilaisista hydrauliohjaussysteemeistä. Lähinnä olisi tarvetta uistelu käytössä tolla hyd.ohjauksella kun yksin uistelee ja trimmeillä taas useamman uistellessa tai kun ajelee just tota 25-30 km/h.

    Toni

    Viikonloppuna asentelin Bellaan kavitaatiolevyyn ”siivet”. Kirjoittelen sitten kun pääsee testailee miltä ne ajoon vaikuttaa. Bella kun on vielä kuivalla maalla odottain uutta kuomua.

    Ihmettelijä

    Onkohan mulle miehessä, veneessä vai koneessa vikaa kun mielestäni tuo 530ht ei ole erityisen pieniruokainen(voi johtua myös köyhyydestä). Tavallisessa siirtymäajossa tuhraantuu helposti noin 1l/nm. Oikeastaan en nopeutta ole juurikaan suhteuttanut tuohon, mutta nyrkkisääntönä pidän tuota. Nyt kun tulee juhannusreissu, kuormalla ja matkustajina 4 ihmistä ja koira, niin täytyy testata tuota 25-30 km/h vauhtia (eli 13,5 / 16 solmua) että jos se vaikuttaisi kulutukseen.

    Kokemusta mulla on tuosta veneestä 5 vuoden ajalta. Tarkkaan en ole mitannut mitään saati tehnyt huomioita. Olen laiska.

    Ihmettelijä
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ihmettelijä
    Onkohan mulle miehessä, veneessä vai koneessa vikaa kun mielestäni tuo 530ht ei ole erityisen pieniruokainen(voi johtua myös köyhyydestä). Tavallisessa siirtymäajossa tuhraantuu helposti noin 1l/nm. Oikeastaan en nopeutta ole juurikaan suhteuttanut tuohon, mutta nyrkkisääntönä pidän tuota. Nyt kun tulee juhannusreissu, kuormalla ja matkustajina 4 ihmistä ja koira, niin täytyy testata tuota 25-30 km/h vauhtia (eli 13,5 / 16 solmua) että jos se vaikuttaisi kulutukseen.

    Kokemusta mulla on tuosta veneestä 5 vuoden ajalta. Tarkkaan en ole mitannut mitään saati tehnyt huomioita. Olen laiska.

    Ja koneena mulla on evinrude 2-tahti 50 hp vm. 82.

    amme

    AMME

    Ville

    Tyypit joilla ei ole varaa edes kumiankkaan, mollaavat helposti bella 530 stä.
    Huippuvene sanon minä.

    Lauri

    Minulla on ollut useita veneitä; pikaliipparista tracker-uisteluveneeseen. Nykyisestä Bella 530 ht:stä on tiedot tämän keskustelun aloituksessa 15.2.08. Nyt, kahden ja puolen kesän kokemuksella: olen ollut veneeseeni tyytyväinen. Kulutus 3-4 l h/n. 4200 kierr./12-13 sol. nopeudella. Nopeus on minulle riittänyt ja ehtii katsella maisemiakin, eikä vain keskittyä ajamaan. Vauhdin hurmasta nautin muulla kuin veneellä. Minulla ei ole kokemuksia kuin 2 hengen kuormalla. Ominaisuudet ja kulutus muuttuvat varmasti isommalla kuormalla.

    Toni
    Alkuperäinen kirjoittaja: Toni
    Viikonloppuna asentelin Bellaan kavitaatiolevyyn ”siivet”. Kirjoittelen sitten kun pääsee testailee miltä ne ajoon vaikuttaa. Bella kun on vielä kuivalla maalla odottain uutta kuomua.

    Nyt ajeltu jo hyvän matkaa Bellalla ja voin ilokseni kertoa että ”siivet” ovat mahtavat. Ei mennä enää nokka pystyssä vaikka kyytiläisiä istuu avotilassa. Hyvää veneilykesän jatkoja kaikkille bellisteille!!!

    ihmettelijä

    olen ajellu jo junnuna Bellalla 40 hv. Marinerin kanssa. Hyvin nätisti kulki vaikka ”urku” auki kelissäkin. Vene oli kyllä -70 luvun puolivälin vehkeitä, onkohan ”tyrnempi” kuin noi uudet? Pari kertaa kunnon syysmyrskyssä ei mitään ongelmia kun pitää järjen mukana.

    TaKaPu

    Minkähän merkkiset ne ”siivet” on? Olis ainakin halvempi ratkaisu kuin trimmilevyt eikä uusimmassa Kipparissa niitä kysymys palstalla suositeltukkaan Bellaan vaan suositeltiin kuomauksella säätämään veneen ajoasentoa ,ikä ei valitettavasti ole aina mahdollista…

    Juha K

    Ostin käytetyn Bella HT:n kolme vuotta sitten. Tein veneellä ”täysremontin” puhdistaen ja maalaten sen kauttaaltaan. Samalla poistin kaikki vanhat vaneri/keinonahka sisusteet ja tein tilalle uudet mahongista. Painoa tuli jonkunverran lisää, mutta sitä Bella kestää. Bellani on vielä sitä Käyrän työsiirtolan tuotetta, jossa ei ainevahvuudesta pihistelty. Asentaessani kaikuanturia mittasin pohjan vahvuudeksi 13mm. Koneena minulla on 30hv. Marineri, jolla vene kulkee yhdellä henkilöllä 22 solmua, mutta paras matkavauhti tuntuu olevan noin 14 solmua. Bella soveltuu parhaiten 2 henkilön retkeilykäyttöön ja on siinä käytössö helposti siirrettävissä trailerilla henkilöauton perässä vesistöstä toisee. Pääasiallisesti olen veneillyt merellä, muistaen, ettei huviveneilijän ole koskaan pakko lähteä kovaan keliin, ja aina tulee nopeus sovitta kelin mukaan. Veneilykokemusta minulla on runsaat 50 vuotta ja veneitä nyt kaikkiaan 6kpl, joista suurin Kreikassa. Kyllä Bella Ht on hyvä ja edullinen retkivene ja polttoainekustannukset ovat vain osa veneilykustannyksista, eikä useinkaan edes suurin kuluerä.

    toni
    Alkuperäinen kirjoittaja: TaKaPu
    Minkähän merkkiset ne ”siivet” on? Olis ainakin halvempi ratkaisu kuin trimmilevyt eikä uusimmassa Kipparissa niitä kysymys palstalla suositeltukkaan Bellaan vaan suositeltiin kuomauksella säätämään veneen ajoasentoa ,ikä ei valitettavasti ole aina mahdollista…

    Motonet myy niitä Hydrofoil nimikkeellä.
    http://www.motonet.fi/web/guest/muut

You must be logged in to reply to this topic.

X