Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Bella 530 Ht

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)

Home / Forums / Hytti / Bella 530 Ht

  • Lauri

    Olen hankkinut Bella 530 Ht Glassic veneen 25 hv Mercury 4-tahti moottorilla. Kun minulla ei ole aikaisempaa kokemusta veneilystä kysyisin: Mikä nopeus olisi edullisinta polttoaineen kulutuksen kannalta? Onko kulutus suurimmillaan ”hana auki” asennossa? Kannattaako ajaa hiljaista nopeutta lainkaan vai onko edullista saada se liukuun. Venehän on puoliliukuva.

    veneilijä

    Veneesi on joka tapauksessa polttoaineen kulutuksen näkökulmasta erittäin taloudellinen veneitä ajatellen. Huippukulutus tunnissa lienee jossain ehkä noin 10 -12l paikkeilla tunnissa täydellä kaasulla. Nopeudella tai konetehon käytöllä ei ole tässä koneteholuokassa kovin radikaalia merkitystä. Kun otat huippukierroksista pois noin 1000 (kierrosluku on tällöin Mercurylla ehkä noin 4500-5000), niin taloudellisuus on matkan tekoa ajatellen aika optimaalinen. Nopeutena tämä on tällä veneellä ehkä arviolta noin 13-15 solmua. Oikeastaan kulutuksen kannalta tässä on olennaista, että venettä ei kynnätä eli aja keula kohollaan, vaikka veneesi onkin puoliplaanari.

    Absoluuttinen kulutus on suurimmillaan täydellä kaasulla. Meripeninkulmaa koden laskettu kulutus lienee parhaillaan tuolla Merculla juuri tuossa 4000-4500rpm/min paikkeilla. Pääasia on, että vältät noin 6-9 solmun nopeuksia tällä ko. veneellä, mikäli tavoitteenasi on optimoida kulutusta ja oikeastaan muutenkin. Muulla ei ehkä ole oikein merkitystä ellei veneilyn tavoitteeksi ota hiusten halkomista kulutuksen suhteen. Olosuhteet, kuorma ja muut asiat käytännössä tulevat olemaan veneesi ajonopeuden ja sen seurauksena kulutuksen kannalta kuitenkin oleellisimpia.

    Lauri

    Kiitos veneilijälle vastauksestasi.

    Ville

    eihän se Bella ole niinkään poliplaanari, vaan heikosti plaanaava liukuva, U-pohjainen paatti. Mutta eiköhän tuo asia ole muuten niin kuin tuo veneilijä tuossa sanoo.

    Sitä paitsi sen veneen ominaisuudet eivät juuri yli 20 solmun yllä, se muuttuu aika yllättäväksi ajettavaksi ja jotkut ovat saaneet sen liian suurella vauhdilla kaatumaankin. Onpahan se ollut itselläkin aika lähellä.

    5 henkeä ja koira

    Menee aika pienellä bensamäärällä kun nostat nopeuden yli 20 km nopeuteen (GPS). Oma veneeni on varustettu 40 kymppisellä ison perheen takia, ajelen sillä lähes aina 20-30 km/h nopeuksilla bensaa säästääkseni ja olenpa siinä mielestäni onnistunut aika kivasti. Miellyttävin matkavauhti omalla koneellani on siinä 25-30 km/h. Alle kahtakymppiä ajettaessa laahaa vettä mukana hieman liikaa ja yli 30 kympin nopeudet eivät oikeastaan kuulu tämän tyyppiselle venholle.

    Tervehdys Lauri
    Veneesi on tila-ja hintasuhteeltaan edullinen ratkaisu, eikä vaadi niin suurta konetta, kuin liukuvat vastaavankokoiset veneet. Mielestäni polttoaineenkulutus ei ole ehkä se olennainen kysymys mainitsemassasi moottorin kokoluokassa. Itse hankin uutena samanlaisen veneen v.-87 ja siihen Jampun 40 hv 2-tahti koneen. Ajeltiin perheen kanssa veneellä 17 kesää suurella sisäjärvellä, jossa myös aallokko on joskus aika rajua. Vene kestää kyllä kovankin aallokon, mutta silloin on maltti valttia. Ajo-ominaisuudet ovat pohjan muodosta johtuen tosi haastavat ( jopa vaaralliset, jos ei tiedä veneen oikkuja ). Itse opin ne ajan kanssa, mutta venettä ei voi suositella edes kokeneen veneilijän ajettavaksi kovassa kelissä, ennenkuin hänelle on opetettu veneen ” ominaisuudet ”. Muuten olin Bellaani tyytyväinen sen tilojen ja hytin vuoksi. Nyt ei ole enää tarvetta hyttiveneelle, koska perheen lapset ovat jo maailmalla ja veneen tarve on etupäässä kalastuksessa, joten vaihdoin avopulpettiveneeseen.

    pete

    tuolla nimellä kaverit aikoinaan mun bellaa kutsuivat.omani oli suzukin 50hv:n moottorilla ja sillä se kulki aivan liian kovaa ajoominaisuuksiin nähden.kovemmassa kelissä piti olla todella tarkkana miten vene tulee alas,kulku oli kaikkea muuta kuin pehmeää jos laineet iski perän tasaiseen osaan,mutta kulkuhan on yleensä kuskista kiinni

    Jukka

    Bella 530 HT:n moorritsuositus on muistaakseni 20-35 hv. Onko kokemuksia, riittääkö moottoriksi 20 hv nelitahti?

    Veneilijä

    20 hv ei riitä kunnolla kuljettamaan tätä venettä, ellei aina ajele yksin ja ilman mitään lastia. Tällöinkin aika tukkoista on. Lukuisat poikkeukset vahvistavat säännön, mutta usein parhaiten veneeseen istuva kone on jossain lähellä suosituksen puoliväliä. Omaan kokemukseeni perustuen ja jälkikäteen ajatellen tähän veneeseen oikeastaan paras kone olisi 30 hv ja ehkä 40 hv, jos ajoa on paljon ja melkein poikkeuksetta isolla kuormalla. Sillä ei mielestäni tämän asian suhteen ole merkitystä onko kone nelitahti vai ei. 20hv on jokatapauksessa hieman liian pieni tähän paattiin ja se ei jaksa kunnolla työntää venettä puoliplaaniin, jos kuormaa on vähänkään enemmän.

    rony

    miten jos laitan bella 530:seen 30hp moottorin ja veneellä matkustaa 3-5 henkilöä jaksaako bella laskea liukuun sillä moottorilla?

    Ziko

    Moi, täällä on kirjoitettu että Bella 530 HT:ssä on vaarallisia ominaisuuksia kovemmassa merenkäynnissä jos nopeutta ei malta pitää alhaalla. Miten ko. ominaisuudet ilmenevät? Venettä on tehty 70-luvulta lähtien, onko runko pysynyt samana näihin päiviin?

    Veneilijä

    Vaikkei tämä toki kaikkea kerrokaan, niin vene on valmistajankin toimesta suunniteltu sisävesikäyttöön (suunnittelukategoria D).

    Kysyt mitä voi tapahtua jos nopeutta ei kovemmassa merenkäynnissä malta pitää alhaisena. Sinänsä tällaista tilannetta on vaikea kuvitella, sillä kovemmassa merenkäynnissä vene alkaa hakkaamaan ja rytisemään niin paljon, että normaalilla itsesuojeluvaistolla ja sisäelimien kestävyydellä varustettu ihminen väkisinkin pudottaa nopeuden.

    Vaarallisuus voi syntyä esimerkiksi seuraavissa tilanteissa. Vene nojaa pahasti sivutuuleen vauhdissa ja sopiva terävähkö aalto saattaa tällöin tehdä tepposet. Käyttäytyminen on muutoinkin hieman arvaamatonta kelissä ja pienikin epätarkkuus tai ajovirhe voi johtaa suuremmassa aallokossa täysin hallitsemattomaan loikkaan. Vene ei muistaakseni ole myöskään itsetyhjentyvä. Päälle sortuvan aallon kanssa voi joutua melkoisiin probleemiin.

    Vene on mielestäni parhaimmillaan sisävesillä tai muutoin suojaisilla vesillä, johon se on suunniteltukin. Merelläkin varmasti toimii kunhan on tarkka sääennusteiden kanssa. Veneellä on paljon hyviä ominaisuuksia (mm. pieni tehontarve ja kulutus, edullisuus, käytettävyys pienimuotoisessa retkeilyssä jne.), mutta ajettavuus tai ominaisuudet merenkäynnissä eivät kokemuksiini perustuen ole näitä.

    Veneen runko on käsittääkseni edelleen sama kuin taannoin.

    Toni

    Itse olen kyseisellä veneellä ajellut kauden verran. Moottorina Suzuki 40hp, joka on ollut hyvä kun paljon kuormaa kyydissä. Jaksaa kuljettaa tälle mallille hyvää kyytiä eli noin 25-30 km/h (gps).”Kovemmassa vauhdissa vene alkaa leijumaan”. Lastia vaan keulaan niin kulku on hyvää. Huonossa kelissä ollut kerran ja ei ollut mitään herkkua. Tarkkana saa olla mutta tarpeeksi hitaasti ajellen pääsee perille ja tietysti sitä malttia vaaditaan. Kiireettömälle kuskille oiva peli ja yllättävän pienellä bensankulutuksella matkaa taittuu.

    Jaakko

    Nyt kun kerrankin löysin monta 530HT omistajaa – onko kukaan vaihtanut vanhempaan malliin uudemman mallista (U-malli) keulakaidetta. Kulku veneeseen, varsinkin pienten lasten kanssa, on pikkuisen konstikasta kun ei ole yhtyneistä keulakaidetta. Mistähän sellaisen saisi ostettu valmiina?

    mikkis

    Omassa 40 mercyry -06 kuluttaa noin 7l-8l / h 12″ potkurilla ,mutta itselläni ei ole trimmiä joten suosittelen lämpimästi jos joku hankkii konetta ettei tarvitse roikkua koneen asentoa muuttamassa takana roikkuen kun paino vaihtelee… On halpaa ajoa kun ottaa huomioon että 4h perhe nukkuu veneessä muutamat käsäretket komeasti. Toki jos on yli 2m pitkä suosittelen telttaa.

You must be logged in to reply to this topic.

X