Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Sumu

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

Home / Forums / Laituri / Sumu

  •  aragorn

    Tänään tullessani puoleltapäivin Sipoon selällä länteenpäin kovassa sumussa tutkassa näkyi vastaantulija hieman minusta vasemmalla. Päätin kuitenkin antaa hieman enemmän tilaa meille ja muutin kurssiani 10 astetta oikealle, hetken kuluttua vastaantulija oli taas melkein edessä, muutin edelleen 10 astetta oikealle. Hetken kuluttua keulani ohi loivassa kulmassa vastaantulija sivuutti minut, hänelläkin oli tutka.
    Epäilyni, hän väisti minua vasemmalle, tai tutka ei toiminut, tai hän ei ymmärtänyt tutkan kuvaa. Tiedän, että veneeni näkyy tutkassa.
    Elikä, mielestäni, jos sumussa toinen on tulossa vastaan pitää aina väistää oikealle.
    Mielipiteitä:

     Luistarin kalmisto

    Kyllähän tuo väistäminen ymmärtääkseni on tarkoitus tehdä aina oikealle… Toki hyvän näkyvyyden vallitessa voi joustaa,mutta sumun kohdatessa oikealle. Olet mielestäni täysin oikeassa ja oletettavasti vastaantulija ei osannut tulkita tutkaa eikä myöskään tiennyt väistämissääntöjä…Saattoi olla myöskin elektroniikkafriikki, jolla on kaikki härpäkkeet ja loppu onkin täyttä hepreaa.

     Sophie

    Lauantaina keskipäivän aikaan tultiin aurinkoiselta Seurasaarenselältä kohti etelää ulos merelle. Moottoritiesillan jälkeen alkaa näkyä outoa pilveä merensuunnassa ja sitten Lauttasaarensillan jälkeen todetaan, että Pihlajasaarta ei näy. Se on sankan sumuverhon takana. No, ei kun jatketaan lähestymistä. Puolessa välissä selkää sitten tuuli hieman hälventää näkyvyyttä ja edessä havaittaan hetken aikaa profiilina kerrostalonkokoinen Tallinkin lautta. Sellaisen kyydissä olleena tiedän, että ne saattavat tehdä siinä sataman suulla 180 asteen käännöksen azipodeja täysillä veivaten. Tuon alle en halua mennä, joten otin nopeutta alas ja suuntaa länteen, jotta ei ihan heti törmätä. Perässäni oli jonona kolme muuta venettä. En tiedä, huomasivatko ne lauttaa. Niitä en ennätä enää seurata. Miehistön ainoa jäsen kapinoi ja vaatii, että nyt on käännytävä takaisin. Tarkoituksena oli mennä Porvooseen saakka ja tiesin että, jos Helsingin ympäri päästään, voidaan sitten mennä aivan rannikkoa pitkin loppumatka ja välttää merisumu. Näkyvyys oli noin 25-50 metriä. Rantoja ei näy, mutta jatkuvasti muita pikkuveneitä. Pihlajasaaren eteläpuolelta menee vilkas reitti. Matkaa jatketaan varovasti ja yhtenä hetkenä nähdään Tallinkin hahmon menevä sisälle satamaan. Samalla havaitsen perässäni olleet veneet etupuolellani eli ne olivat jatkaneet suoraan. GPS:stä nähdään paikka eli tiedetään missä ollaan ja saadaan hernesaaren rantapenkka näkyviin. Sitä seuratan päästään Kaivopuiston edustalle, jossa taas ollaan taas paksussa sumussa. Nyt pitäisi vielä päästä eteläsataman ohi ja toivoa, että ruotsinlaivat pysyvät juuri nyt satamassa. Veneliikenne kulkee onneksi hitaasti ja osin jonona. Muutaman jännittävän minuutin jälkeen sumu hälvenee, kun ollaan Katajanokan edustalla. Tässä päätetään, että enää ei yritetä Hevossalmen kautta vaan mennään Korkeasaaren takaa Laajasalon pohjoispuolelta. Olipa seikkailu aloittelijalle! Hieman matka-aika piteni, mutta Porvooseen päästiin. Helsingin edusta sumussa ei ole niitä kivoimpia paikkoja vilkkaan laivaliikenteen vuoksi.

     jukka

    Hu hu

    Karvat nousi pystyyn, ei vihasta, vaan asenteestasi. Jos sinulla oli vain gps, tai siihen liittyvä karttaohjelma, eikä tutkaa tai karttaohjelmaan liitettyä ais näyttöä, niin Helsingin edustalla ainoa viisas teko on hakeutua sivuun muusta liikenteestä ja odotella sään paranemista, esim. Hsk, Pihlis, Kaivari, mm.

    Turvallista kesän jatkoa.

     Sophie

    Aragorn on omalla tavallaan oikeassa, varovaisuus on viisautta.

    Mutta, nyt on kuitenkin kysymys kesäviikonlopusta, yhdestä Suomen vilkkaimmasta venereitistä ja noin 1-2 km ongelmallisesta matkasta. Minä katsoisin, että tällaisessa tilanteessa viranomaiset ovat vastuussa siitä, että veneilijät pääsevät sumuseinämästä turvallisesti ohi. He voisivat kerätä pienveneet ryhmiksi ja ohjata ne turvallisesti tuosta ohi. Väittäisin, että suurin osa pienveneistä on ilman tutkaa tai AIS näyttöä ja sellaisen vaatiminen on elitismia, köyhimpien pudottamista pois veneilijöiden joukosta.

    Minä en nähnyt yhtään sellaista vihreätä kumivenettä, joita kauniilla ilmalla hortoilee paljonkin vesillä. Todennäköisesti autolauttojen kapteenit ymmärtävät tilanteen ja soittavat torviaan liikkuessaan.

     jukka

    Et voi olla tosissas.
    Tutkaa, eikä AIS,ää ei varmaa ole kuin häviävän pienessä osassa veneistä.
    Viranomaiset ei varmaan ole sen tähden, että kädestä pitäen veisivät sinut tuollaisessa tilanteessa kotiisi, kun voit turvallisesti odotella sumun hälvenemistä.

     Raum

    Vai on joku veneilijä sitä mieltä, että viranomaisten homma on
    ”taluttaa” veneilijä sumun läpi koti laituriin.
    Tämä selvittää aika paljon nyky veneilyn tilasta.

     Tapani Mylly

    Eipä kai tuo käytännössä ole edes mahdollistakaan. Vai miten Sophie ajattelit, että tuollaisen voisi hoitaa?

    Me hakeudutaan tiheässä sumussa rantaan tai rannan läheisyyteen, erityisesti, jos on riskiä isoista lautoista tai laivoista. Onneksi ei ole kovin pahaan tilanteeseen koskaan jouduttu.

     Sophie

    Mistä me niille kumiveneellä ympäriinsä ajeleville oikeastaan maksetaan, jos ne eivät pysty pienessä ongelmatilanteessa auttamaan venelijöitä? Maantieliikenteessäkin poliisi silloin tällöin ohjaa poikkeustilanteissa liikennetä, miksei sitten vesillä?

    Ohjaaminen tässä tapauksessa olisi tarkoittanut sitä, että poliisin/rajavartioston/tullin vene olisi ajannut edestakaisin Katajanokalta Lauttasaareen, jolloin halukkaat olisivat voineet liittyä matkaan. Aika yksinkertaista.

    En tiedä kuinka pitkään sumu kaivopuistossa kesti, mutta Tallinnassa oli samana päivänä jatkunut sumu koko päivän.

    Helsinki jakaa Suomenlahden kahteen osaan ja muodostaa jonkinlaisen tulpan. Tarvitseeko näin olla? Ehkä pitäisi rakentaa se joskus suunniteltu kanava Hesperianpuiston kautta Töölönlahdelle, niin pikkuveneet pääsisivät sitä kautta laivaväylien ohi.

    Sitäpaitsi, miksi viinarallin pitäisi haitata meidän veneilyharrastusta?

     Sophie

    Hyvin paikallista sumua kaivopuistossa oli vielä viime viikolla. Vuosia aikaisemmin olin kerran joutunut autolla Tapiolan auringon paisteesta Lauttasaaren hernerokkasumuun ja päässyt sitten Lapinlahden sillalla taas aurinkoon. Ilmeisesti tämä paikallinen sumu Vironniemen kärjessä ei ole ihan harvinainen ilmiö, mutta en tiedä esiintyykö näitä vuosittain.

    Tuon AIS-järjestelmän puutteen voi hoitaa netin kautta eli AIS-järjestelmän seuranta . Täytyy lisätä tämä iPadin etusivulle.

    Silti olen sitä mieltä, että viranomaisilla on jonkinlainen vastuu myös pienveneiden suhteen Helsingin ohituksessa paikallisessa sumutilanteessa.

     kakoskin

    [quote=Sophie;120783]
    Tuon AIS-järjestelmän puutteen voi hoitaa netin kautta eli AIS-järjestelmän seuranta . Täytyy lisätä tämä
    iPadin etusivulle.

    Tässä on tullut seurattua AIS:ia tarkkaan etenkin sumussa.
    Onko niin ettei merivartioston veneet lähetä AIS tietoja ?
    En myöskään ole nähnyt Espoon saaristoveneiden lähettävän, esim. Ilves, Aurora.
    Hieman outoa tai sitten AIS-systeemissäni on vikaa.

     lyy

    Näin meillä,eli siis merivartioston pitäisi olla juuri tietyllä kellonlyömällä oikeassa paikassa ohjaamassa sumuun joutuneita ? Tää vetää aika hiljaiseksi,viranomaisten resurssit tuntien ja muutenkin. Ei siinä mitään,hernerokkasumuun joutuminen ilman apuvälineitä on kinkkinen paikka ja välineiden kanssakin hankala,jollei ole täysin sinut niiden kanssa.Mutta kyllä vesille lähtiessä täytyy sekin vaihtoehto ottaa huomioon,että sumuun voi joutua. Eikun sivuun odottelemaan ja jollei sumu millään hälvene luuri esille ja soitto, vhf on tietysti hyvä tässä kohti. Soitolla viranomaiset sitten saa hakemaan,kunhan nyt malttaa ensin vähän aikaa odottaa… Olettaen,että on sen verran pysynyt kartalla jotta osaa kertoa olinpaikkansa edes suunnilleen. Plotterista sen kyllä yleensä näkee,ellei sitä ole ja on kartaltakin hukassa,sitten onkin hankalampaa.Aika vähän näitä sumuun eksyneitä loppujen lopuksi on lopullisesti hävinnyt.
    Nuorena miehenä olimme kalassa Hangö Västralla yhdellä saarella ja sumu ”yllätti”,siis SUMU. Olimme pikku avoveneellä,ja olin jostain lukenut,että täytyy vain pitää vanavesi samassa kulmassa aallonväreisiin nähden,niin pystyy ajamaan suoraan. Loogistahan tämä on,muttei olisi tullut mieleen ilman lukemaani,kompassia ei tietenkään ollut.. Teimme kuten opetettu ,tiesimme suunnilleen missä päin Hangonkylä on ja lähdimme ajelemaan oppimallamme tavalla. Oli se outoa,kun edes pikkuveneen keulaa ei kunnolla nähnyt ja aikamme ajettuamme vastaan tuli pari reimaria. Olimme aika kuutamolla,mutta jatkoimme ja yllättävää sinänsä osuimme sataman korville niin,että pystyimme jo hieman hälvenneessä sumussa tajuamaan missä olimme. Sen pituinen se.

You must be logged in to reply to this topic.

X