Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Uppoumaveneen rullaus, turvarajat

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

Home / Forums / Laituri / Uppoumaveneen rullaus, turvarajat

  • Veneilijä

    Sivutuuleen uppoumavene rullaa, mutta tuli mieleen että missä liikkuvat ne rajat jolloin se on vielä turvallista. Oma vene heilahtelee joskus kallistusmittarin mukaan jopa 20 asteen kallistuksia (mukana on tietty mittarin nopeasta liikkeestä tullut lisä) ja se tuntuu varsin epämiellyttävältä.

    Joskus kuitenkaan ei ole tilaa ajaa vasten aaltoja tai luovia. Mietinkin että millaista kallistusta perinteiset fiskarirunkoiset veneet kestävät koska ovat kuitenkin usein kiikkerän oloisia.

    Ja onko kiikkeryys automaattisesti vaarallisen veneen merkki? Miksi sitten edes sellaisia päästetään myyntiin?

    Kyse on siis uppouma/keskimoottoriveneistä

    JP

    Ennen muinoin ei ollut muita veneitä kuin uppoumarunkoisia, niillä on liikuttu vuosisadat. Isot laivat nekin uppoumarunkoisia. Joten eiköhän ne ihan turvallisia ole.

    veneilijä

    Aivan. Mutta hämmentää kun jo 5m/s tuulessa ja puolen metrin aallokossa vene keinahtaa kallistusmittarin mukaan 20 astetta. Se tuntuu epämiellyttävälle ja mieleen tulee että pysyykö tämä pystyssä.

    Ajja

    Yleensä veneet pysyvät pystyssä ja hörppäävät vettä ennen kuin kaatuvat.
    Onko alkuperäistä runkoa muutettu esimerkiksi laittamalla hyttiä, kattoa tai muuta rakennelmaa?

    veneilijä

    Ei ole. Vene on Sea Bee 27 mikä on tehty entisen luotsiveneen runkomallin mukaan. Vene on tosin hieman korkea ja sen omistajat valittaneet kiikkeryydestä. Paikallaan olleessaan vene niiaa vain vähän aikuisen miehen kävellessä laidalla, mutta tosiaan, herkästi rullaa.

    Rullaaminen on tyyppiominaisuus, mutta mielenrauha siitä ettei vene kuitenkaan kaadu, olisi kiva saada.

    Kalle

    Tuskin nurin menee vaikka kallistuisi rajustikin, siinä lienee kölissä painoa kuitenkin sen verran että oikaisee veneen kyljeltäänkin. Mutta ei toi kovan kelin vene ole mukavuudeltaan, tosin jos siinä on luotsiveneen runko niin keliä pitäisi kestää.

    veneilijä

    Köliin on asetettu valmustusvaiheessa painoa. Jostain muualta luin että tällainen perinteinen fiskarin runko on ns. loppuvakaa eli aluksi kallistaa helpostikin mutta tietyn rajan yli sitä ei saa millään.

    Siihen on luotettava.

    Höyry

    Ei nuo kaadu, keikkuvat vain. Riippuu tietty painon jaostakin. Jos on kovin yläpainoinen ja/tai liian keula/peräpainoinen niin voi olla kiikkerä. Yleensä tosiaan kannattaa ajella isompia aaltoja kohti, ja välttää ajamasta täysin sivuaallokossa. Voi auttaa jos lastaa matkustajat mahdollisimman alas. Itsellä on puoliliukuva, ja kiikkumiseen auttaa kummasti että joku istuu keulassa kun ajaa sivuaallokossa, mutta uppoamarunkoisilla pitäisi olla kyllä se paino niin alhaalla ja tasaisesti, ettei keula nouse turhan korkealle, tai mene turhan alas.

    Lisään vielä että korkeasta uppoumarunkoisesta matkaveneestä on kokemuksia, ja myös oli kiikkerä sivuaallokolla. Ohjaushytti oli todella korkealla koneen päällä, mutta kun olin vielä poikanen, mentiin painolastiksi keulaan tai perään, riippuen aallokon suunnasta. Ei se ikinä kaatunut, tai ainakaan en muista että kannelle olisi tullut vettäkään ikinä, vaikka ulkosaaristossa mentiin.

    lyy

    Tää nyt liippaa taas aika kaukaa,kuten mun jutut yleensäkin. Hauki luokan kelirikkoveneen kallistusmittari ulottui 35 asteeseen ja 25 metrin tuulessa se löi tappiin koko ajan. Osan ajasta joutui seisomaan sivuoven päällä,mutta kaatumisesta ei tietoakaan. Ammattiveneen runko tietysti ja siihenhän kysyjänkin runko perustui. Eli kokemuksen perusteella ei kaadu. Kivelle sen sijaan menee,mutta siitä ehkä toiste…

    Veneilijä

    Syksyn tuulet tulossa ja tarkoitus tehdä viikon reissu lokakuun alussa. Tuuliin on siis varauduttava, täytyy luottaa siihen että vaikka kallistaa, ei kaadu. Tuo vene on kyljestä sen verran pulleakin että luulisi kallistuksen lisääntyessä myös nosteen kasvavan. Ja siis ylipäätään kallistuksen tunteeseen pitää vaan tottua 🙂

    jareta

    See bee on kyllä yksi pahimmista rullaajista minkä minä tiedän. En tiedä onko sama vene kun tuo See bee lady missä itse olen joskus kulkenut. Rullaaminen johtui varmaan korkeasta hyttirakenteesta.

    Alkuperäinen kysymys, että koska kaatuu – en tiedä. Tuskimpa nyt ennen 45 astetta pitäisi olla mitään vaaraa.

    Veneilijä

    Juu, Sea Bee Lady on kyseessä. Kuitenkin esim. venejutuissa joita veneestä on tehty, se esitettiin ”vakaana ja merikelpoisena” veneenä.

    45 astetta ei ole kallistunut, maksimissaan on tainnut heilahtaa noin 25 asteessa, kallistusmittarissa on tosin aina nopeassa liikkeessä sitä heilahduslisää.

    Kala-Kalle

    Joskus olen nähnyt tuon kyseisen paatin muutaman metrin mastolla ja tukipurjeella varustettuna. Auttanee aika lailla. Näitähän on käytetty myös mm. Family Cruiserissa ja Nauticatin Trawlerissa, jotka molemmat rullaavat kanssa aika tavalla suorassa sivuaallokossa. Joskus ajelin pari kesää Kala-Kalle 24 uppiksella, joka sekin rullasi melkoisesti. Kerran ajelin Porkkalan yli 14 metrin tuulessa, ja sen jälkeen kyllä luotin veneeseen täysin. Isoimmat aallot tosin leikkasin hiukan keulalla viistoon.

You must be logged in to reply to this topic.

X