Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Pienvenelehti?

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

Home / Forums / Laituri / Pienvenelehti?

  • kyykyssä

    Perustaisipa joku Suomeen uuden venelehden, joka keskittyisi pienveneisiin. Yli 60 hevosvoiman veneet olisi lehdessä ehdottomasti kiellettyjä ja 50 – 60 hevosvoiman veneitäkin saisi olla vain tietty osuus sisällöstä. Pääpaino olisi pienissä veneissä joko moottorilla tai ilman.

    Ajja

    Otsikko kertookin jo asian ytimen.
    Vaikka suuri osa veneistä onkin määrittelemiäsi pienveneitä, niin on vaikea uskoa, että kovin moni soutuveneen omistaja vaivaituisi lehteä ostamaan. Erikoislehtien, mihin veneilykin kuuluu, ostajat tuppaavat olemaan jonkin verran hifistelijöitä.

    Voisin kuvitella, että lehtien juttuvalikoimassa pyritään mahdollisimman kattavaan levikkiin, johon vaikuttaa harrastuneisuus ja myös ostovoima. En usko, että markkinoilla on tilaa erilliselle pienvene ja isovenelehdille, mutta voin olla väärässä.

    lyy

    Miksi pitäisi olla erillinen lehti,nykyisissä on kuitenkin paljon juttuja myös pienveneistä. Uutuudet ovat sillä puolella sen verran harvassa,että lehdestä voisi tulla ohuehko. Ja onhan se hyvä avartaa maailmankuvaa lukemalla muistakin,kuin itseä lähellä olevista asioista. Itsekin olen tilannut Tieteen Kuvalehteä jo vuosikymmenet enkä kuitenkaan tieteestä mitään ymmärrä =)

    vieras
    Alkuperäinen kirjoittaja: lyy
    Miksi pitäisi olla erillinen lehti,nykyisissä on kuitenkin paljon juttuja myös pienveneistä. Uutuudet ovat sillä puolella sen verran harvassa,että lehdestä voisi tulla ohuehko. Ja onhan se hyvä avartaa maailmankuvaa lukemalla muistakin,kuin itseä lähellä olevista asioista. Itsekin olen tilannut Tieteen Kuvalehteä jo vuosikymmenet enkä kuitenkaan tieteestä mitään ymmärrä =)

    Nykyisissä lehdissä ei ole paljoakaan testejä pienveneistä. Lainasin kirjastosta pari vuosikertaa Kippari- ja Vene-lehteä ja äkkiä oli selattu kaikki lehdet läpi etsien pienvenetestejä.

    Tässä 3. viimeisen Kippari-lehden venetestit (numerot 4, 5 ja 6 2013):

    Buster SuperMagnum
    Linssen GS 30.9 AC

    XO 270 RS Cabin
    Flipper 760 DC

    Riva Iseo
    Zodiac Pro Open 650, Capelli Tempest 630 Finn, Brig Eagle 650, Valiant DR 620

    Lieneekö suurveneiden testaaminen edullisempaa kuin pienveneiden? Valmistajat järjestävät veneet edullisesti testiin?

    näin on

    Pienet veneet on köyhille ja luusereille. Ei kukaan lehden tilaaja halua, että häntä pidetään köyhätä. Ei. Tilaaja haluaa, että hänelle esitellään usean sadan tuhannen euron veneitä.

    Ajja

    Jep, asiakas päättää, mutta harva kai ostaa lehteä, jota ei halua lukea. Pieneiä veneitä myydään lukumäärällisesti eniten, mutta esimerkiksi tätini, jolla on soutuvene, ei lue venelehtiä vaikka vesillä oloa harrastaakin.

    juuu

    Selailin viimeisen 7 vuoden vuosikerrat Kipparia ja 5 vuoden vuosikerrat Vene-lehteä. Yllättävän vähän löytyi mielenkiintoista lukemista. Pienien veneiden testejä löytyi todella vähän. Yllättäen Vene-lehdestä löytyi Kipparia enemmän mielenkiintoisia testejä pienistä veneistä, mutta testien määrä oli melko vähäinen.

    Höyry

    Minusta idea pienvenelehden perustamisesta on hyvä. Esim. Vene ja Kippari tuntuu olevan vähän isomman rahan porukoille suunnattu kuin esim. mökkiyhteysvene ja pienveneharrastajat. Ei minulle tulisi mieleenkään ostaa 50000€ venettä, mikä tuntuu olevan ko. lehdissä arvosteltujen veneiden keskihinta. Mieluummin näkisin artikkeleita veneenhuollosta, moottoreista, jne. Onhan niitä ollut, ja jopa viimeisessä lahjatilausnumerossa Kipparista oli Terhi 400-arvostelu, mutta yleisesti on tuntunut vähän tyyriimmän luokan lehdeltä, joten en tilannut itse kumpaakaan lehteä.

    vieras

    Taitaa yli 100 000 euron paatin testaaminen/esittely olla houkuttelevampaa kuin 2 000 euron veneen. Herra Testaajan ei tarvitse kuin kävellä ökyveneeseen ja testaajalta kysytään haluaako tämä teetä vai kahvia. Ökyveneen edustaja hoitaa kaiken.

    audi

    Ja ajaavat Audeilla kotiin kovaa vauhtia!

    Ari Inkinen (Vene)

    Mielenkiintoinen avaus, tuo pienvenelehden perustaminen. Mielestäni kuitenkin turha, sillä kyllä nykyisetkin alan lehdet pienistä veneistä kirjoittavat sitä mukaa, kun uusia veneitä tulee. Uutuuksia ei nimittäin vuosittain ole moniakaan.
    Voin vain puhua Vene-lehden puolesta, mutta kyllä me pyrimme monipuolisuuteen. Esittelemme niin pieniä kuin suuriakin veneitä, halpoja ja kalliita, yleisiä ja harvinaisia. Suomalaiset uutuudet tahtovat keskittyä 20 000 – 50 000 euron haarukkaan.

    Mitä tulee Herra Testaajan astumiseen ökyveneeseen, niin eivät nuo Busterit ja Silverit ehkä aivan sitä luokkaa ole, vaikka toisinaan kahvia tarjotaankin. Ja kotiinhan jokainen ajaa ihan sillä autolla, jonka omistaa, kuten lukijatkin. Minä esimerkiksi Fordilla.

    Mutta olisi mielenkiintoista kuulla asiallista palautetta siitä, mistä veneistä te testejä haluatte. Onko Vene-lehdestä jäänyt joku veneryhmä esittelemättä/testaamatta. Lupaan suhtautua vakaviin kommentteihin vakavasti.

    Ari Inkinen
    pt, Vene

    Jareta

    Kyllä minusta noita pieniä veneitäkin testataan, Viime venelehdessä taisi olla esim Faster 460. Erityisesti Kippari on minun mielestäni ollut enemmän ”pieniin päin”ja tuonne TSI väen suuntaan ehkä vastatakseen kilpailussa Venemestarille

    Minusta mielenkiintoisia ovat olleet nuo vanhojen veneiden uudelleen testaukset, joita Kippari on ajoittain tehnyt. Ne tarjoavat hyvää tietoa ihmisille, joilla ei ole varaa / halua ostaa uusia veneitä. Tietysti vanhojakin testausartikkeleja saa arkistosta, mutta testaajat ovat vaihtuneet ja kun samoja veneitä verrataan nykyisen mittapuun mukaan, ovat arvostukset voineet muuttua.

    Tekniikanmaailmahan kun testaa uuden auton, ottaa myös auton edellisen mallin mukaan vertailun vuoksi. Jos otetaan esimerkiksi tuo Fasterin 460 testi, olisi ollut hienoa kun olisi voitu koeajaa samalla esim Faster 445. Itse olen omistanut joskus tuon 445:n ja olisi mielenkiintoista tietää miten sen ominaisuudet peilautuvat uutuusveneeseen. Samalla myös voitaisiin ehkä arvioida miten aika ja käyttö tuntuvat veneessä.

    Vanhojen veneiden kohdallahan vaihtelu voi olla suurtakin, käytön mukaan, mutta kuitenkin…

    Koska aktiivisesti vedän traileria autollani, olisi mukava saada jonkin median toimesta enemmän tietoa noista autojen ominaisuuksista traileri perässä ja erityisesti rampilla. Arvelisin, että lukijat kiitollisuudella ottaisivat vastaan testin, jossa suosituimmat ns. citymaasturit laitettaisiin rinnakkain vetohommissa. Tai vaikkapa selvitettäisiin mikä (neli)vetotapa on paras rampilla.

    Toimittajan ei kannata välittää katkerista kommenteista. Kateellisia ihmisiä on netti väärällään. Mutta monen ihmisen unelma-ammatissa työskentelet, olipa palkka pieni tai suuri 🙂

You must be logged in to reply to this topic.

X