Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

ROD VANTIT

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Laituri / ROD VANTIT

  • ARAGORN

    Tämä tarina ei koske kovinkaan monia meistä. Itseäni asia on vaivannut sen jälkeen, kun keskustelin erään mastomaakarin kanssa rodien kestävyydestä. Hänen mielestään rodien päätteet pitäisi uusia viiden vuoden välein. Miksi? pääte saattaa murtua?
    Jääräpäänä, olette varmaan huomanneet, en heti uskonut tähän juttuun ja aloin ”kaivella” asioita.
    Itselläni veneessä on 2 saalinkinen riki, 8 mm päävantit joiden murtolujuus on 6,2 tonnia ja alemmat välivantit 7mm joiden murtolujuus on 4,75 tonnia. Nämä vantit ovat veneessä kaikista kovimmilla, jos päätteet on tehty huolella pääte kestää vähintään saman kuin tanko. Veneeni punnittu runkopaino on 4,2 tonnia. Etustaakin pituus on noin 11.7 m ja ison p- mitta 11.9 m.
    6- 7 metrin tuulessa päävanteihin kohdistuu vajaan 2 tonnin kuorma ja alempiin välivantteihin noin 2 tonnin kuorma kryssillä BoatBase simulaattorin mukaan. Ollaan aika kaukana murtolujuuksista. Oletukseni on, että jos rod ei ole pettänyt 3- 4 vuodessa päätteen ”rymppäys” on onnistunut.
    Tiedän, että karibialla vuokraveneiden vakuuttajat vaatuvat rodien vaihdon 7 vuoden välein. Tänne suhteuttena 7 vuotta voisi olla noin 20 vuotta. Olen kuullut, että täällä olisi suomalaisia huippulaadukkaita veneitä joissa olisi jopa 40 vuotta vanhat rodit. Eli onko turvallisuuden vai tulojen maksimoimisesta kyse.
    Huomioikaa, jos rodissa on taipuma tai hiertymä, niin ainoa tapa on vaihtaa uusi rodi.

    Ajja

    En ota kantaa siihen, kuinka usein osat pitää vaihtaa, siinä on varmaan myyjällä ja ostajalla omat lehmänsä ojassa.
    Kuormaan sen sijaan voin ottaa kantaa. Staattinen kuorma ei ole kovin edustava mittari murtolujuuden laskemiseen. Ideaalitapauksessa se voi olla melko lähellä, mikäli kuormitus jakautuu tasaisesti eikä liitoksissa ole väljää.

    Veneissä tuulen aiheuttama kuorma on kuitenkin nykivää puuskien, vaijerien löysyyden, aallokon ja rungon joustamisen takia. Lämpötilamuutokset myöskin aiheuttavat mittamuutoksia ja kuormituksen vaihteluita, vaikka kaikki olisi tehty pilkulleen oikein. Lämpötilan vaihtelukin voi kuormittaa vaijerin säiettä niin, että yksittäisen säikeen kyky kantaa kuormaa pienenee. Kun niitä on tarpeeksi, tapahtuu murtuminen.

    Näitä olosuhteiden vaihtelun aiheuttamia vaikeasti laskettavissa tai mallinnettavissa olevia asioita kompensoidaan varmuuskertoimilla. Ketjukuljettimessa kerroin on 6 ja lentokoneessa joissain paikoissa vain 1. Kertoimia ei tarvittaisi, jos voitaisiin tietää etukäteen, mikä tulee olemaan maksimikuorma, mutta niinhän ei koskaan ole.

You must be logged in to reply to this topic.

X