Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Väistämissäännöt unohtuneet tai ei kiinnosta, osa 2

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)

Home / Forums / Laituri / Väistämissäännöt unohtuneet tai ei kiinnosta, osa 2

  • lyy

    Moro taas !

    Tämäkään ei nyt suoraan liity tähän aaltokeskusteluun,jota käydään. Mutta taannoin,kun armeijan paatit olivat vielä Paatteja,olimme optimistijollalla liikkeellä. Haimme aina isoja aaltoja,ja isoimmat tulivat silloisista armeijan paateista. Kivaahan se oli siihen asti,kunnes aalto osui kohdalle,mutta sen jälkeen se olikin menoa…Olimme yleensä siinä Hangon ja Russarön puolivälissa,se oli ”varma paikka” etsiä aaltoa. Ja kun se osui kohdalle,sanoisin näin jälkikäteen ettei metri aina riittänyt aallon kooksi.Kyllä olivat niin pojat kuin paatitkin märkiä ja ei ollut kaukana että paatitkin olisivat olleet nurin. Mutta se oli sitä aikaa,kun ei ollut tietokonepelejä,”kiksit” haettiin luonnosta. Muistaakseni Nuoli-paattien aallot olivat ne messevimmät,kyllä tosin pari sen aikaista rahtilaivaakin aika hyvät aallot heitti,taisivat olla Walleniuksen autonkuljetusjättiläisiä.Eivätkä näiden paattien potkuripyörteetkään kylmäksi jättäneet. Mutta tämä taas tällaisena muistona,ei muuta.

    pikkuveve

    Nyt alkaa veneilykausi pikkuhiljaa taas päättyä. Tänä viikon loppuna ( elokuun loppu) on vielä kaikki liikkeellä keillä mahdollisuus
    .Kokemäenjoki on viehättävä veneilyyn jos nopeus vain olisi maltillinen.Ison veneen yläkannella ei paljoa nopeusrajoituksista välitetä. Vai eikö ymmärrys riitä siihen että peräaalto voi kaataa pikkuveneen,ainakin se kastelee vaatteet vyörytessään keulasta sisään.
    Kerran kesässä vaatteet märkinä.Saa väkisinkin miettimään onko isonveneen kuljettajalla tarvittavat taidot pikkuveneen kohtaamiseen, vai ihanko lystikseen kiusaa tekee?
    Autoliikenteessä Bemari ja Audi kuskit rikkovat eniten sääntöjä liekö samat tyypit kun ajelee isoilla veneillä!

    lyy

    Aallot ovat ikuisuuskysymys. Tiistaina ollessani merellä tuuli oli yltynyt ja aallot keskinkertaisia Airistolla eli aaltoja oli omastakin takaa. Huomasin,että jahti menee vähän matkan päässä,ja varauduin aaltoihin. Mutta sitten hokasin,että takaa tulee armeijan maihinnousupaatti,oisko ollut K410,eli ei uisko vaan oikein maihinnousupaatti. Ohitti noin 10 metrin päästä ja teki aika nasevat aallot. Vaan eipä tullut mieleenkään moittia,kysehän oli ammattiveneestä. Vaan jos ne jahdin aallot olisivat olleet vastaavat,olisin varmaan kironnut. Eli huomaan itsessänikin hivenen asenteellisuutta ns. ökypaatteja kohtaan. Tunnustaako tämän joku muu ? Jahdin aallot tulivat myöhemmin,eivätkä ne nyt niin kummoiset olleet tähän armeijan paattiin verrattuna…

    Jope

    Ihan sama.Mitäs pyörit siellä jaloissa!

    aragorn

    Intin veneet ja veneilijät eivät ole ammattiveneilijöita.

    insulabella

    Liikenneturvallisuuden vaarantaminen on kiellettyä niin maalla kuin vesillä. Jos maantiellä aiheuttaisi toiselle samanlaista vaaraa kuin jotkin isot peräaallot joillekin pienille veneille, ajokortti otettaisiin pois, törkeimmissä tapauksissa päätyisi linnaan lukemaan aallonpäitä…

    Veneily ei säily vapaana, jos vapautta käytetään liikaa hyväksi.

    Mielestäni liikenneturvalisuuden vaarantuessa pitää ottaa veneen rekisteritiedot tai edes tuntomerkit ja paikannustiedot ylös, ja tehdä viranomaiselle tutkintapyyntö, jossa voi rastittaa kohdan ”vaadin tutkintaa” ja oman motivaation mukaan rasti ruutuun ”vaadin rangaistusta”. Eiköhän parin vuoden kuluessa muuttuisi veneilykulttuuri Suomessakin… hyvien merimiestaitojen mukaiseksi… !

    Vesillä sikailijoita on yksinkertaisesti liikaa.

    lyy

    Kyllä ne intin veneet ihan ammattiveneiksi pitää laskea, Aragorn. Niissä ei nykyisin juuri varusmiehiä puikoissa ole ja vaikka olisikin niin kapiaiset kertoo mihin ja miten mennään. Tosin määrärahojen vähyyden vuoksi armypaatit eivät ihan jokapäiväisiä näkyjä ole…

You must be logged in to reply to this topic.

X