Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Väistämissäännöt unohtuneet tai ei kiinnosta, osa 2

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)

Home / Forums / Laituri / Väistämissäännöt unohtuneet tai ei kiinnosta, osa 2

  • Jere

    Saavuin 18.8 kello 1500 hernesaaren suunnasta Sirpalesaaren kärkeen pikkaisella yhteysveneellä, kyydissä 3 henkeä ja tavaraa.

    n. 20m ennen nopeusrajoitusmerkkiä paskaökyveneen (nimi…) peräaalto tuli veneen sisään.

    Olipa siinä muitakin veneitä ja taatusti kaikilla sama mielessä mutta olin ainoa jolla oikeasti oli kiire tyhjentää venettä. Toisia vaan silleen kivasti keikutti tämä pikku 2m aaltonen.

    Sinä paskaökyveneen ”kippari”: ajatko saaristossakin yhtä välinpitämättömästi? Oletko suomalainen vai täällä vaan sikailemassa?

    Ajja

    Käsittääkseni tuollakin alueella on 20 km/h rajoitus, se on voimassa kaikilla sisääntuloväylillä Pihlajasaaren pohjoispuolella. Tosin liukuvien veneiden aalto on usein suurimmillaan juuri tuossa 16 solmun nurkilla, jossa runko putoaa liu’usta. Kahden metrin aaltoa en ole koskaan minkään veneen perässä millään vauhdilla nähnyt, 50 cm on jo paljon. Jo metrin aallon tekemiseen tarvitaan niin paljon tehoa, ettei sitä yleensä veneestä löydy.

    Ei tullut ihan selväksi, millä tavalla tämä ökyvene rikkoi väistämissääntöjä. Aallon tekeminen ei liity väistämissääntöihin.

    Kyseisellä alueella liikkuu isoja risteilyaluksia ja merellä on aaltoja. Pikkarainen alus ei ole kovin turvallinen etenkään, jos siihen on laitettu kolme ihmistä ja tavaraa, mutta se olet varmasti itsekin jo huomannut.

    Oletan kuitenkin, että tämä koko juttu on trolli. Jos en ole nähnyt kahden metrin aaltoja veneen perässä, en ole myöskään nänhyt merellä niin pientä ja niin täyteen lastattua pikkuruista venettäkään, että se hörppäisi vettä isostajkaan peräaallosta. Järvellä niitä näkyy silloin tällöin, mutta merellä…

    Pärrrre27

    Trollihan sen täytyy ennen muuta olla kun ei mittanauhaa ole ollut mukana aaltoja mittaamassa. Hekoheko.

    Kyllä peräaallon huomioiminen puolin ja toisin kuuluu merimiestaitoihin. Pelkkä solmujen tuijottelu ei taidoksi riitä. Muutenhan veteen ei mahdu kuin se yksi vihainen veneilijä tai pitäisi rakentaa sulkirännit väylille mitä pitkin pujoteltaisiin.

    Taannoin tallinnanlaivat teki mahtavia maininkeja mutta sitten hiukka säätivät koska kiihdyttävät matkalle.

    Ajja

    Joo ymmärrän hyvin, että aalloista voi olla harmia.

    Kyseisenä päivänä tuohon aikaan merellä oli melkein metriset aallot eli suurimmat olivat tuon kaksi metriä. Ajattelemattomuus ja laiminlyönti on kuitenkin kaksi eri asiaa.

    Tuollainen tilanne olisi varmasti pelottava ja nostattaisi tunteet pintaan. Siinä saattaisi olle perheneuvottelukin paikallaan. Tuntuu kuitenkin siltä, että herraviha tai sitten muu tavallinen kateus sumensi ajattelun ja syyllistä lähdettiin etsimään liian kaukaa.

    Vene ei selvästikään ollut kelvollinen kyseiselle matkalle eikä se ilmeiseti ollut oikein kuormattu. Niitä kaksimetrisiä aaltoja oli samalla vesialueella vaikka siellä olisi ollut yksin.

    aragorn

    Ymmärrän hyvin Jeren ongelman ja viestin teille TOSI moottoriveneilijöille jotka kaivelette vain omaa napaanne.
    Itselläni on keskikokoinen purjevene ja ei ole yksi eikä sadas kerta kun joku uusavuton moottorijahdin kuski on tullut vastaan ja sivuuttetuaan koko kiulun porukka on kääntynyt katsomaan miten purkkari keikkuu keveässä tuulessa. Ei se minua vaivaa, kylläkin huvittaa. Olen jossain aikaisemmassa vastauksessa kertonut, että kerran kapealla väylällä vastaantuleva tosi upea ja iso motari ennen kohtaamistamme veti kahvat taakse ja sivuutti meidät lähes tyhjäkäynnillä, lisätäkseen vauhtiaan taas sivuutunsen jälkeen. Perässä ei liehunut Suomen, vaan Eestin lippu

    Ajja

    Harvassa vapaa-ajanviettoatavassa on pinna niin herkillä kuin veneilyssä.
    Tuntuu siltä, että osa veneilijöistä tuntee kuuluvansa johonkin fanaattiseen ryhmään, jonka ymmärrys jatkuu vain omaan fenderiin asti, jos niinkään pitkälle. Voi tietenkin olla niin, että lajin pariin hakeutuvat assosiaaliset erakkoluonteet, onhan merellä mahdollisuus valita reittinsä ja paikkansa niin, ettei muita ole lähellä.

    Me kaikki tarvitsemme samoja palveluita, satamia, laitureita ja merimerkkejä. Meillä on paljon enemmän yhteisiä asioita kuin erottavia.

    Yleisesimmin valitetaan siitä, että vene aoheuttaa aaltoja mutta samaan hengenvetoon kerrotaan kuinka hyvin olaan pärjätty myrskyissä. Oikeasti, jos haluaa veneilemään, pitää varautua aaltoihin, isoihin ja pieniin.

    Vesillä on muuta liikennettä. Jos ei olisi, ei olisi palveluita. Mitä enemmän meitä on, sitä paremmat ovat palvelut. Se pitää vain sietää. Väylät ovat ahtaita ja jokaisen on hyvä tinkiä oikeuksistaan sujuvuuden nimissä.

    Kun oppii tuntemaan muita veneilijöitä, huomaa nopeasti että joillekin tulee keskimääräistä useammin tilanteita, joissa muut tekevät väärin. Nämä ovat yleensä sitä kovaäänisempää porukkaa laituriparlamentissä.

    He tieteävät aina muita paremmin miten asiat pitää hoitaa ja vika on aina muissa. Yleensä nämä ovat samoja, joilla on töissä aina huono pomo. He myös luulevat, että heitä uskotaan, vaikka selän takana hiukan hymyilyttääkin.

    Kyse on ihmistyypistä, jolla pinna palaa helposti ja jonka henkinen kapasiteetti ei riitä ymmärtämään muita. Minua hävettäisi kuulua siihen joukkoon.

    aragorn

    Lueppa pari viimeistä tekstiäsi uudelleen, saatat löytää siitä jotan opittavaa

    Ajja

    Hei,
    osaatko ilmaista itseäsi hiukan selkeämmin?

    lyy

    Tähän keskusteluun heittäisin erään tapauksen parin vuoden takaa. Ajelin silloin pikku avobellalla erään Turun kaupungin omistaman pikkusaaren edessä,jossa väylä on tosi kapea ja rajoitus muistaakseni 10 km/h eli se about 6 solmua. Lilluttelin siinä pikkuvauhtia kun jenkkivene painoi ohi aivan vierestä ”pikkuista” ylinopeutta.Ja vierestä tarkoittaa parin metrin päästä. Aaltojen korkeutta en tiedä,mutta kyllä ne sisään tulivat ja porukka tietysti naureskeli köyhille tulleesta ongelmasta. Pikkuisen v…tti siinä kohti. Selvennyksenä mainittakoon,että pikkuvauhti tarkoittaa sitä n.6 solmua eli kyllä ko.paatti ajoi paljon nopeammin.Tässä kohti ei ollut paljon tilaa ”valita paikkaansa” kuten Ajja kirjoituksessaan mainitsee eikä kyse ole siitä,ettenkö tietäisi että merellä täytyy aaltoja sietää. Minkäs tällaisessa tapauksessa teet ? Toki jos tarkkoja ollaan,voi ajatella,että mitäs läksit tollaisella veneellä,mutta ei liene sekään oikea ajatustapa….

    ajja

    Vedän sen verran takaisin, että varmasti on tilanteita, joissa ei menetellä järkevästi. Ne johtavat kaikenlaiseen ikävään, mutta niistä hyvin harvoin aiheutuu todellista vaaraa. Paikalla on myös paljonmerkitystä. Jos se on rannikkoa tai avomeri, ei ökyvene voi aiheuttaa niin suurta aaltoa ettei siihe pitäisi muutenkin varautua.
    Yleensä valitukset ovat juuri täälä olleen trollinluokkaa, jossa mennennäänmeelle jollalla, jossa on viisi aikuista, koira, kiuas ja kiuaskivet. Sitten on helppo arvioiden mikä aalto on muiden vika ja missä menee oman osaamisen raja.

    Oma rotunsa on ne, joille aalto ei merkitse mitään vaan käsi heiluu kuin heinämiehellä nopeudesta riippumatta. Ainakin Lauttasaaessa on yksi hemmo, joka juoksee laiturille koska elämässä ei olemuuta sisältöä

    aragorn

    Tähän alkuun voisin sanoa, että nuo nopeusrajoitusmerkit ovat vähän huonoja. Nopeusrajoitusmerkin yhteydessä pitäisi ilmeisesti olla myös aallokonteon kieltoa osoittava merkki. Miksikö, öky… sun muut tuijottavat vain omaa lokiaan, tuskin huomaavat muita, paitsi laiturille juoksioita jotka yrittävät suojella aarteitaan. On vene sitten pieni tai vielä pienempi kunnon merikarhu kunnioittaa sitä ja valitsee nopeutensa tilanteen mukaan. Ajjakin varmaan tietää, että kun ison liukuvan veneen nopeuden pudottaa alle liukunopeuden, niin siinä tilanteessa korkean peräaallon saa aikaiseksi ilman tehoja. Toisia veneilijöitä kohdatessa ennakointi on oikeaa merimiestaitoa.
    Tässä keskustelussa näytää olevan yksi vastaan muut. Niinhän se entinen isäkin sanoi kaverilleen kun katselivat poikiensa marssia armeijassa. ”Tuo meidän poika näyttää olevan ainoa joka marssii tahdissa”.

    Ajja

    Joku viisas on aikoinaan sanonut, ettei pidä olettaa tietävänsä, mitä muut tekevät tai ajattelevat. Jokainen voi tietää vain omat ajatuksensa ja tekemisensä.

    Tällä taustalla on selvää, että ökyveneilijöiden ajatukset ja toimet tietävät ovat itse ökyveneilijöitä. Tai sitten puhuvat jostain, mistä eivät tiedä 😉

    Toki tiedän, että liukuvan veneen nopeuden pudottaminen alle liukukynnyksen tekee isommat allot. Jos haluaa noudattaa nopeusrajoituksia, se tapahtuu väistämättä. Entä sitten?

    Ennakointi on hyvä asia ja olen iloinen, että se tuli tässä esille. Merelle lähtiessä ei voi varmuudella tietää, mitä tulee vastaan ja minkälaiseksi keli muuttuu. Siksi katsastuksessakin vaaditaan varusteita, joita ei ehkä ikinä tarvitse. Veneen koosta riippumatta se pitää lastata oikein niin, ettei tavara pääse liikkumaan ja että varalaita on riittävä. Lisäksi pitää liikkua olosuhteiden mukaan.

    On mielenkiintoista – joskin akateemista – keskustella minkä kokoinen aalto on riittävän pieni. Epäilemättä runkoväylän tai muun vilkkaasti liikennöidyn väylän varrella aalto saa olla isompi kuin väylän ulkopuolella. Toisaalta on myös selvää, että paikoilla, joissa luonnon aallokko on isoa, myös veneen tekemä aalto saa olla isompi. Sitten on tietenkin paikat, joissa ei ole laitureita tai muita kulkijoita, joissa aalto ei häiritse ainakaan ihmisiä.
    Oma lukunsa on myös ne paikat, joissa liikkuu suurempia aluksia, niiden aaltoon pitää varautua, vaikka ne olisivat paljonkin suurempia kuin isoimman ökyveneen.

    Jos ajatellaan, mihin pitää varautua, niin jokainen, joka yhtään aalto-opista ymmärtää, tietää myös mikä on interferenssi. Jokainen kokenut veneilijä varautuukin vähintään kaksi kertaa suurempaan aaltoon, kuin tyypillinen aalto on, muuten voi kaffetta läikkyä paidan rinnuksille tai hauva pudota veteen. Veneen kiinnittämisessä pitää tietenkin varautua myös kiinnityksen aikana esiintyvään suurimpaan aaltoon, säällä kun on taipumus muuttua.

    Nyt sitten ei tarvitse kuin päättää kuinka korkea saa veneen peräaalto olla eri paikoissa. Sen perusteella sitten veneilijät ja muut vesilläliikkujat ja ranta-asujat varautuvat.

    Asia on onneksi raastuvassa ratkaistavana ainakin väylän osalta. Mielenkiintoista nähdä, mikä on oikein, vaikkakin siinä menee yksi suosituimmista puheenaiheista 😀

    lyy

    Tässä mainittiin tyypistä,joka tulee laiturille hillumaan heti,kun tulee vähänkin aaltoa. Siitä voi toki olla montaa mieltä,onko se asiallista. Silloin on,jos laiturissa olija huomaa selkeästi ohiajaneen paatin tulleen liian kovaa satamassa,mutta kuten täällä on mainittukin hitaalla vauhdilla peräaalto on usein suurempi.Siinä mielessä nopeusrajoituksen ja aallonmuodostuksen kiellon yhdistelmä on ristiriitainen. Kyllä meikäläisenkin pieni ht-vene tekee aika ison aallon juuri jossain 6 solmun vauhdissa. Mutta jos pudottaa vauhtia vielä pari solmua tilanne muuttuu täysin.Nää on valintakysymyksiä…Mutta osa veneistä vaan tekee aaltoja satamanopeuksissakin eikä sille kauheasti ole mitään tehtävissä.
    Tuo maininta aaltoon varautumisesta on kyllä paikallaan.Jokainen meistä,joka vesillä liikkuu on varmaan kokenut tilanteen,jossa aalto ”yllättää”.Se on aika kenkku tilanne usein. Vaikka eihän syy ole aallossa vaan tarkkaamattomassa kipparissa…

    aragorn

    Tervehdys Ajja ja hyvää alkavaa kevättä!

    Ajja

    Hyvää alkavaa kautta vaan.

    Aaltoennuste alkaa 0,5 metristä, joka tarkoittaa, että yksittäinen aalto on melkein 1m.
    Sitä pienempää ei kai merellä voi aalloksi kutsuakaan. Harva vene nostaa metrin aaltoa, vaikka yrittäisi 😉

You must be logged in to reply to this topic.

X