Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Liian kova keli?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Laituri / Liian kova keli?

• Kuuden solmun mies

Yllätys oli melkoinen kun Päijänteen suurimalla selällä tuli vastaan metrin, jopa kahden korkuisia aaltoja, vaikka sääasema (Judinsalo) väitti että tuulta ei ole kuin 7m/s (puuskissa 10m/s). Koskaan ei ole näkynyt Päijänteella tuon kokoluokan aaltoja, ainakaan itse.

Keli tuntui huomattavasti tuulisemmalta ja aaltojen pituus oli niin pitkä että oma 8 meterin fiskari mahtui aaltojen väliin ja ylös/alas mentiin kuin merellä ikään.

Olenko ainoa jonka mielestä sääasemien tuulitulokset tuntuvat olevan ”pienempiä” kuin se miltä se tuuli tuntuu ja millaisessa kelissä ette enää ajele. Tarkoitan nyt avovesiä, eli isoja järvenselkiä tai merellä, kauempana merellä.

Liian usein netissä törmää lähinnä tyhjään kehuskeluun ”olin 15m/s tuulessa, eikä tuntunut missään”.

Eikö ole ollutkin tuulinen kesä?

Ajja

Liikun merellä. Siellä tuulen suunnalla on paljon suurempi merkitys kuin voimakkuudella. Jos 10 m/s lounaistuuli puhaltaa kolme päivää aavaa selkää Gotlannista asti yhtä mittaa, niin mennään mielummin puutarhareittejä.

Toisaalta 15m/s pohjoistuuli ei ehdi nostaa aaltoja etelärannikolla meni sitten mistä kohtaa vaan.

Käytän aaltoennustetta aina apuna matkaa suuniteltaessa.

Aallon muoto on myös tärkeä muuttuja. Pitkä korkea allto vain keinuttaa, mutta terävä lyhyt voi tulla sisälle ainakin pienempiin veneisiin.

Timppa

En itse perusta juurikaan tuuliennusteista juuri edellämainittujen seikkojen vuoksi, merisään katson aallonkorkeuskäyristä koska tuulen suunta vaikuttaa eniten. Toki, myrskyt ja ukkospuuskat on asia erikseen jossa tuulen voimalla onkin jo suurempi merkitys veneen käsittelyyn. Itse tykkään juuri noista etelä/ lounas tuulista koska vaikka aallot on isoja, on ne aaltoväliensä vuoksi lempeempiä (tuulihuipun jälkeen), juuri näinä hetkinä käyn usein saariston viimeisen karikon takana ”fiilistelemässä” syysmyrskyjen aaltoja jossa vallitseva 3m ja korkein 4,5m on kovin aallokko jossa olen käynyt. Veneenä tällöin on 5,5m DC tai OC tyyppinen alumiinivene.

lyy

Tää nyt ei taas liity mihinkään,mutta kerronpa kuitenkin kokemukseni kovimmasta kelistä missä olen ollut. Tietysti kyse on taas inttikokemuksesta,olin komennuksella Hästö-Busöstä Russarön ja Hangon välille joulukuussa taannoin.Silloin Russarön linnake oli vielä voimissaan ja henkilökuntaa ja sotilaita ajettiin koko joulunpyhät. Paattina oli kelirikkoalus Hankoniemi ja tuuli nousi pahimmillaan 25 m/s itätuulta. Koskaan aikaisemmin enkä sen jälkeenkään ole ollut paatissa,joka on aaltojen välissä kokonaan veden alla ja ikkunoista näkee pelkkää vedenvihreää. Paatissa oli kallistusmittari,jonka maksimilukema oli 35 astetta suuntaansa ja se oli tapissa liki koko ajan,välillä seisoin osittain sivuoven päällä pahimmissa aalloissa (paattia ajettiin seisoen,jakkaraa ei ollut).Toki paatti oli tehty kovaan keliin,eikä siinä mitään hätää ollut,eikä tätä kokemusta voi suoraan siirtää huviveneilyyn,sen tietysti ymmärrän. Mutta täytyy myöntää,että kokemus oli ainutlaatuinen.

You must be logged in to reply to this topic.

X