Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Linnut / lokit paskoo veneen päälle

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

Home / Forums / Laituri / Linnut / lokit paskoo veneen päälle

• kake74

Olisikohan täällä kokemuksia aiheesta? Eli tämä ikuinen kysymys millä pelotella lokit ja muut linnut pois veneen päältä istumasta ja paskomasta.

Itse olen mökkirannassa kokeillut roikkuvia CD-levyjä ja muovikäärmeitä, ilman suurenpaa menestystä.

Onko jollain täällä kokemusta tästä http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=748 tai vastaavista karkoittimista?

Ei tarvi ehdottaa haulikkoa, sitä on jo ehdotettu kaikissa muissa foorumeissa.

Ari

Omassa käytössä ainakin moottoriveneessä toimivaksi havaittu keino: valomastosta viritetty kirkasta 0,40-0,50 mm siimaa harvaksi verkoksi eri puolille venettä. Pikakiinnitys tekstiilitarralla siten, että tarran toinen puoli on liimattu sopiviin kiinnityskohtiin veneeseen (valomasto, parraslista, kaide jne.) ja toisen puolen pienet palata määrämittaisiksi katkotuissa siimojen päissä. Lokit eivät näe kireällä olevia siimoja eivätkä yritä toista kertaa niihin törmättyään. Näitä siimavirityksiä näkyy myös joillakin terasseilta, sieltä tämän idean sovellus on napattu omaan käyttöön.

Omassa n. 9,5 m veneessä valomastosta lähtee eteen 3 kpl, sivuille 2 ja taakse 3. Siimojen säilytystä varten muoviputkesta katkotut ”kelat”, joissa säilyvät sotkeutumatta ja asennukseen ja poistoon menee muutama minuutti. Muovikäärmeet, nestekaasuletkut, CD-levyt, hologrammiteipit, ultraäänikarkoittajat yms. kokeiltu ja toimimattomiksi todettu.

40kn

Itse käytin aiemmin hieman samanlaista konstia kuin Ari, mutta ”kiinteänä” ratkaisuna, koska paattini oli pienempi.

Aisapaikkaan pitkät kierretangot kulmiin kiinnin (aisoissa oli läpireiät valmiina) ja noista tolpista sitten vapaamuotoisesti siimaa ristiin rastiin. Siimoihin kiinnitin sitten (muistaakseni) rullatavarana myytävää lahjanarua, josta leikkasin suikaleita läpättämään ja liehumaan… Oli suhteellisen tehokas ratkaisu.

Toinen ratkaisu, jota olen nähnyt käytettävän on lintuverkko – myös tolppiin viritettynä.

kake74

Tuota siimaa koitin itsekin viime kesänä, ei oikein toiminut sekään, linnut sitten istuivat valomaston päällä (korkein kohta). Sen yläpuolellahan ei ollut siimaa, vaikka alempana olikin. Taisi olla pääasiassa pikkulintuja, ei niinkään lokkeja.

Aikamoinen haaste on tuo..

30kn

Niin ei istu linnut. Näitä näkee maailmalla esim rautatieasemilla erilaisten valo/ilmoitustaulujen päällä. Jos veneessä on kuomu, niin siihen päälle vaakasuoraan pyörimään ohut muovitanko, jonka päissä halkaistu pinginspallo, sama ajatus kuin tuulimittarissa. Kun laakerointi on kevyt, pyörii heikossakin tuulessa, eikä linnut pääse istumaan

lokki

Piristäviä ilmestyksiä vesillä, kun on siimoja ristiin rastiin ja pingispalloja pyörimässä! Melkein kuin sirkuksessa. Paljon paremman näköistä kuin ikävä lokinpaska!

Klovni

Olen sitä mieltä et lokin paska kuuluu tähän touhuun saahan sen vedellä ja shamppoolla pois pestävä vene on säännöllisesti muutenkin.Laiturissa on tosiaan sirkus veneitä ja naurattamaan se pistää…

You must be logged in to reply to this topic.

X