Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Liinan kuorma

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)

Etusivu / Keskustelu / Laituri / Liinan kuorma

  •  tuomas

    Uusimmassa venelehdessä annettu liinakuorman laskutapa on vähän pielessä. Jotta veneeseen voisi vaikuttaa sivutuuli, sen pitää olla myös keulasta kiinnitetty. Tämä puolittaa tuulivoiman kahdelle köydelle. Lisäksi pitää huomata että voima tulee sivusta ja köydet ovat poikittain muodostaen 10-20 asteen kulman veneen pituusakselin suhteen. Jos molemmat päät on kiinnitetty, liinavoima on tuulivoima/(2 x sin(painumiskulma). painumiskulmalla 10 astetta esimerkin mukainen tuulivoima 2048 N onkin n.3000 N köysivoima ja tällä voimalla reuhtoo sekä perän että keulan köysi. Painumiskulmalla 20 astetta köysivoima on enää n 1500 N ja äärettömän ppitkillä köysillä voimaa tulee 1024 N per köysi. Sivutuuleen ei siis kannata ankkuroida ja jos sen tekee, kannattaa köyydet ja liinat pitää niin että vene painuu tuuleen hallitusti mahdollisimman paljon. Mihin lisävoima menee? Rannan jja ankkurin kiskomiseen lähemmäs toisiaan. Mitä pienemmmäksi painumiskulma kiskotaan, sitä isompi on köysivoima.

    tuomas

     Ajja

    Nykivä kuormitus tekee arvioinnin aika vaikeaksi, silloin veneen massalla on suuri merkitys, vaikka tuuli ei olisikaan kummoinen.

    Yksi ohjenuora voisi olla 0,5-0,7xveneen paino sivusuunnassa (suoraa sivutuulessa) ja pituussuunnassa 0,3xveneen paino. Nämä voimat kohdistuvat laivassa olevaan tavaraan itämerellä/pohjanmerellä.

    5 t veneelle sivukiinnityksen pitäisi kestää 2,5-3,5 t ja pituussuunatisen kiinnityksen 1,5 t. Koska solmut ja rispaantuminen pudottaa lujutta, voidaan käyttää varmuuskerrointa kaksi. Näin päästään köysipaksuuteen 14-16 mm 5t veneessä, joka on kutakuinkin se, mitä yleisesti käytetään.

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.