Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Ohitukset ja kohtaamiset

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

Home / Forums / Laituri / Ohitukset ja kohtaamiset

  • Finnark 490

    Olen tänä kesänä välillä käyttänyt mökkimatkoihin tuollaista alle neljän metrin soutuvenettä, jossa on pieni perämoottori ja törmännyt pieneen ihmetyksen aiheeseen. Hyvin usein, kun vastaan tulee tai ohi menee isohko (6 – 8m) liukuvarunkoinen vene, niin kuljettaja päättää kohteliaasti hiljentää vauhtia kohdallani. Eikä siinä mitään, mutta poikkeuksetta nopeus kuitenkin pudotetaan juuri liukukynnyksen tuntumaan ja ohi mennään sitten keula pystyssä, valtavaa peräaaltoa tehden ja hetken kuluttua kiihdytetään taas normaaliin matkanopeuteen. Jos oikeasti haluaisi olla aiheuttamatta häiriötä, niin paras tapa tuon kokoluokan veneellä olisi ajaa ohi ihan reipasta liukunopeutta jolloin aalto olisi melko pieni. Jos sitten kuitenkin haluaa hiljentää, pitäisi nopeus pudottaa aivan ryöminnäksi, mutta silloin ainakaan ohitus ei edes ehkä onnistuisi. Samaa liukukynnyksen tuntumassa tapahtuvaa kyntämistä näkee päivittäin nopeusrajoitusalueilla. Rajoituksen yksi tarkoitus on kai vähentää aallonmuodostusta ja tämä ajotyyli varmasti takaa sen ettei ainakaan se osa tarkoituksesta toteudu.

    Voi olla, että osa veneilijöistä ei tunne venettään niin paljon, että tietäisi minkä kokoista aaltoa milläkin nopeudella saa aikaan. Osasyy voi olla myös kiire ja kärsimättömyys. Ei oikein jaksaisi vähentää nopeutta.

    pöllö

    Näinhän se on, joko kunnolla liu´ussa tai sitten tyhjäkäynnillä.

    Itse en kyllä jarruta kohdattaessa, ajan vain niin reunassa väylää kuin uskallan. Ei meillä 24-jalkaisessa matkaveneessä niin isot aallot ole että niihin uppoisi. Vähän se varmaan keinuttaa, mutta ei ketään voi syyttää vastaantulevaa siitä että itsellä on liian pieni vene..

    Nopeusrajoitukset ja ahtaat paikat on asia erikseen.

    kanootti

    Siis onko minun vikani jos olemme melomassa tyynellä kelillä ja liian läheltä ajavan ison veneen aallot kaatavat meidät? Ei sillä oikein karkuunkaan pääse 🙂

    Tietääkseni jokaisen vesillä liikkujan on merilain mukaan vältettävä vaaran ja vahingon aiheuttamista muille. Eli jos vaara on mahdollista välttää hidastamalla on niin tehtävä.

    s432io

    Nopeusrajoitus on ehdoton, sitä pitää noudattaa riippumatta siitä aiheuttaisiko ylinopeus pienempiä aaltoja. Rajoitus ei ole pelkästään alltojen takia vaan usein paikalla on laitureita ja risteävää liikennettä. Aallontekokielto antaa suuremman vapauden nopeuden valinnan suhteen.

    Vesikulkuneuvon on oltava rakenteeltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen kaikilla niillä kulkuvesillä, joilla sitä käytetään. Tämä koskee myös melojia. Vedessä liikkuu veneitä, jotka aiheuttavat aaltoja.

    Harvemmin tunnettu lain kohta on : Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä. Jos tämä laki olisi paremmin tunnettu, paljolta pahalta vältyttäisiin.

    ARAGORN

    Seuraavaksi s432iöö varmaan väittää, että uittaessaan virveliä paattinsa perässä kaikkien purjeveneiden ja moottoriveneiven on väistettävä häntä, koska hän on kalastusalus.

    Tosiasia on, että hänen on väistettävä optariakin, jos ei pysty väistämään pysähdyttävä ja annettava optarin mennä. Siinähän odotellessa voisi vaikka harjoitella veneen käsittelyä ilman keulapotkuria.

    s432io

    ”Tosiasia on, että hänen on väistettävä optariakin, jos ei pysty väistämään pysähdyttävä ja annettava optarin mennä.”

    Hei, hauskaa, että otit tämän henkilökohtaisesti, se piristää keskustelua. Muistaakseni siteerasin lakipykäliä, joten kohde ruikutukselle on väärä. Minä en säädä lakeja, noudatan niitä. Koska kyseessä on sisävesisäännöt, kannattaa valittaa eduskuntaan 😉

    On paljon sääntöjä, jotka harmittaa silloin, kuin ne koskevat itseään, mutta ne on kaikki tehty meidän parhaaksemme.

    On totta, että minun pitää väistää optaria ja toista optariakin koska päälleajooikeutta ei ole. Kaikkien pitää tehdä parhaansa törmäyksen välttämiseksi. Jos törmäys kuitenkin sattuu, syyllisyys katsotaan lain perusteella. Tuo kirjoitus oli suora siteeraus sisävesisäännöistä, suosittelen tutustumaan niihin ennen kuin menet seuraavan kerran vesille optarilla tai millä muulla vehkeellä tahansa.

    pöllö
    Alkuperäinen kirjoittaja: kanootti
    Siis onko minun vikani jos olemme melomassa tyynellä kelillä ja liian läheltä ajavan ison veneen aallot kaatavat meidät? Ei sillä oikein karkuunkaan pääse 🙂

    On.

    Sen takia ei kannata meloa väylillä.

    s432io

    Liian lähellä ajava ajaa liian lähellä, joten se ei ole sallittua. Kysymys on siinä mielessä johdatteleva. Asian kannalta on tärkeää pikemminkin se, mitä kukin pitää liian lähellä ajamisena. Jonkun mielestä se on meripeninkulma ja toiselle 50 cm – nopeudestakin riippuen.

    Aallontekokielto ei koske kauppaliikenteessä olevia aluksia, joten vuokraveneiden ei tarvitse siitä välittää – joskin muut säännöt voivat rajoitaa nopeutta.

    Toronto

    Väistämisvelvollisuus puhuttaa veneilijöitä. Yleensä kinat johtuu näkemyseroista ja musta tuntuu tiedosta. Alla olevasta linkistä löytyy tietoa meille maalaisille selitettynä.

    http://www.nsmp.net/vk/html/avomeri.html

    Ja täältä lakiteksiti
    http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030

    Toisen huomioon ottaminen on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista vesillä.

    ensi kesää odotellessa

    Tervetuloa!

    s432io

    Sisävesi äännöt jäivät tästä pois.

    Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

    Lisäksi on vielä syväyksen rajoittamat alukset, jotka eivät voi väistää väylän ulkopuolelle. Se voi tulla helpostikin vastaan esim 1,2m väylillä.

    utelias

    Käsittääkseni Finlex:sitä löytyy kaikki veneilyyn liittyvät asetukset ja säädökset. joita tarvitsee noudattaa vesillä liikkuessa, myös sisävesillä.

    Ei kai kenenkään varvitse noudattaa jotan ääntöjä?

    s432io:ta lainatakseni
    Sisävesi äännöt jäivät tästä pois.

    Toronto

    Meriteiden ja sisäisten kulkuvesien säännöt poikeavat toisistaan lähinnä varustekysymysten osalta.
    Meriteiden säännöissä on erillinen asetus jossa kerrotaan miltä osin sisäisten kulkuvesien säännöt poikkeaa toisistaan.

    ”Kansainväliset säännöt sanoo (koskee myös sisäisiä kuluväyliä)
    Yleistä/
    3. sääntö / yleiset määritelmät
    h)

    Alus, jonka liikkumista rajoittaa syväys

    , tarjoittaa konealusta, jonka syväys käytettävään kulkuveden syvyyteen nähden tuntuvasti rajoittaa sen kykyä poiketa ohjaamastaan suunnasta.

    Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin alkaa vetoamaan tuhon pykälään yhteen törmäyksen jälkeen.

    Mutta tuota pituuteen viittaavaa väistämis sääntöä en ole löytänyt mistään asetusista. Jos sellainen on olemassa niin kertokaa mistä sen löytäisi.

    Sorry, s432io
    yritän löytää jostain sivuston joka pitää sisällään.

    Sisävesi äännöt

    B)

    S432io

    Asetus yhteentörmäämisen ehkäisemisestä sisäisillä kulkuvesillä (Sisävesisäännöt 1978) 30.3.1978/252

    sikäli kuin mikäli

    Ei kai 432 sella ole luki häiriötä, vai ymmärrätkö väistää 5 metristä venettä joka päästelee 10 solmun nopeudella sinua styyrasta leikaten kurssisi 90 suunnasta.

    Torontolle voisin sanoa, että syväys voi rajoittaa myös purjeveneen kykyä poiketa suunnastaan.

    No niin väistellään kaikkea muuta, paitsi JOULUA.

    Hyvää Joulua teille kaikille!

    s432io

    Väistän kaikkia yhteentörmäyksen välttämiseksi suunnasta riippumatta.
    Väistäminen ei ole yleensä ongelma, kun sääntöjä noudatetaan. Joskus olen kuitenkin joutunut arpomaan, kummalle puolelle väistän purkkaria, mutta niihinkään en ole vielä osunut 😉

You must be logged in to reply to this topic.

X