Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Veneen maahantuonti EU:n ulkopuolelta

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Laituri / Veneen maahantuonti EU:n ulkopuolelta

  • japo

    Onko kenellakaan kokemusperaista tietoa miten Tulli ja Merenkulkulaitos ovat toimeenpaneet nuo uudet Huvivenelain maaraykset, jotka astuivat voimaan syksylla 2006? Onko EU:n ulkopuolelta tulleita veneita, ilman CE-tunnusta, todellakin pysaytetty tulliin, vai onko tullin ja ML:n asenne yhta pragmaattinen, kuin esim. kollegoillaan muissa EU maissa. Eihan ole mitaan jarkea vaatia CE-sertifikaattia veneelta, joka on rakennettu ennekuin koko sertifiointi astui voimaan (1996).

    Ville

    Oli siinä sitten järkeä tai ei, niin sillä viissiin ne vain tekevät. Tulliin on veneitä pysäytetty ja tiettävästi pysäytetäänkin. Vähän hankalampi ja tietysti myös vilpillinen tapa on viedä vene ensin viroon tai muuhun Baltian maahan, josta siihen saa ostettua paperit, kuulemma kohtuuhinnalla, kun kovasti tinkii ja sitten tuoda se Suomeen. Sen ei pitäisi olla laitontakaan.

    Saksassakaan markkinavalvonta ei kuulemma ole kovin tarkkaa ja veneen voi varmaankin saada sinne sisään. Kun vielä tekee vähän kauppakirjoja saksalaisten kanssa, niin niinpä vain on kysessä saksalainen vene, jonka voi tuoda Suomeen EU:n sisältä ilman CE-papereita, jos siis kyse on vanhasta veneestä, jossa ei vielä CE-vaatimuksia ollut.

    Tuo on tietysti jo lain kiertämistä ja siitä voi seurata ikävyyksiä. pahimmassa tapauksessa vene menee valtiolle. Enkä kehota ketään rikkomaan lakeja, mutta näin kuulemma tehdään, kun pykälät ovat järjettömiä.

    skippari

    ..on se kriittinen päivä. Eli sen jälkeen Yhteisön alueelle tuodut veneet pitää olla setifioituja / pitää jälkisertifioida. Eli jos ostaa toisesta EU-maasta ennen ko. päivää EU-maahan esim. USA:sta tuodun veneen, niin no problem. Mutta jos vene on tuotu EU:hun tämän päivän jälkeen, pitää olla CE. Tuontiajankohta on todistettavissa esim. tullauspapereilla tai ALV-todistuksella.

    Se on totta, että monissa maissa joustetaan CE-merkinnästä paljonkin (ainakin Saksassa), mutta sieltä en lähtisi sisäkauppana tuomaan paattia ilman CE:tä (siis semmoista paattia, johon CE vaaditaan). Maahantuonti, rekisteröinti ja vakuutus eivät ole ongelmia, mutta viimeistään jälleenmyynnissä tulee probleemia.

    Oma lukunsa on sitten ns. CE-merkityt veneet, Euroopasta saa esim. jenkkiveneen ihan edullisesti ja CE-merkintäkin järjestyy muutamalla satasella. Silloin tulli ym. instanssit ovat aika aseettomia ja jälleenmyyntikin onnistuu. En tiedä voiko tästä joku jäädä joskus kiinni, mutta meiltä jäi ainakin tekemättä.

    Tämmönen tapaus

    Ruotsinkaan valvovat viranomaiset kovin tarkkoja olla. Hakiessa Sea Ray:tä netissä tuli tietenkin vastaan myös Ruotsissa olevia veneitä, ja kun hinnatkin oli suht kohtuullisia ja vuosimalli oikea (2005) niin ei muuta kun soittamaan perään. Yhdessäkään neljästä veneessä ei ollut CE-kilpiä, kuitenkin myynnissä niin yksityisillä kun yrityksillä. Ja EU:n sisällähän ei tarvi käydä tullin kautta ;). Veneet saivat kuitenkun tulevia vaikeuksia välttääkseni jäädä lahden toiselle puolelle.

    Onnistuu kyllä

    Etsin Yacht Worldistä veneen ja välittäjä hoiti Suomeen. CE-hyväksyntä ja tullaus Bremerhavenissa ja sen jälkeen rekalla Suomeen. SeaRay 260/275 vm 2005 / 70 ajotuntia, uudenveroisessa kunnossa. Säästöä vastaavaan Suomessa myytävään 20k€.

    lepari

    välittäjän kuka hoiti, ja millainen oli välitys palkkio ym kustannukset?

    Ari

    Lepari, Ostan veneitä USA sta ja tuotan ne ruotsiin, Voin tuoda suomeen myös jos kiinnostaa. Maila Arisipi427@spray.se lisätietoja…..

    Pekka

    Paljonko tulli nyhtää maksuja ja pitääkö maksaa jotain ALV-veroja kuten tuontiautoista?? eli mitä kuluja tulee itse veneen siirron lisäksi?

You must be logged in to reply to this topic.

X