Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Evinrude E-Tec G2 150-300 hv kokemuksia, vanhemmat sukupolvet eivät kiinnosta

Viewing 1 post (of 1 total)

Home / Forums / Konehuone / Evinrude E-Tec G2 150-300 hv kokemuksia, vanhemmat sukupolvet eivät kiinnosta

  •  Juhani

    Tervehdys kanssaveneilijät!

    Kaipailisin apuja valinnoissa ja konkreettisia kokemuksianne ja näkemyksiänne.

    En löytänyt keskustelupalstalta kommentointia viimeisimmän sukupolven E-Tec G2 koneista. Tekniikkaa on näihin uusittu varsin runsaalla kädellä. Hankinnassa olisi TG 6.9X keskihyttivene yhteyskäyttöön ja satunnaiseen 2 hlö + koira retkeilyyn ja matkaveneilyyn. Ei uistelua.
    Kipparilehdessä on ollut varsin imartelevat ja houkuttelevasti kirjoitetut artikkelit testiajosta liittyen Evinrude E-Tev G2 300 hv ja viimeksi Evinrude E-Tec G2 150 H.O. koneiden suhteen. Puntaroitavana on nyt se, otanko veneen perinteisellä hyväksi havaitulla 4-tahti koneella vai modernilla 2-tahtikoneella. TG 6.9X veneeseen olen miettinyt ensisijaisesti Evinrude E-Tec G2 150 H.O. konetta jos 2-tahtiseen päädyn. Mercuryn Optimax-sarja ei kiinnosta. Jos nelitahtiseen päätyisin niin valinta menee todennäköisimmin Mercury-Suzuki-Yamaha sektorille.
    Evinrudessa kiinnostaa erityisesti 2T koneelle tyypillinen räväkkä reagointi kierroksiin, mikä tuo urheilullisuuden tunnetta tylsäänkin veneeseen. Samoin kovemmassa kelissä ajaminen vaatii kierrosten jatkuvaa säätöä niin mitä nopeampi on vaste kaasussa, sen mukavampi. Veneesin olen pohtinut ulko-ohjauspistettä lisävarusteena. Evinruden intengoritu sähköinen ohjaus on kiinnostava 2 ohjauspisteen ratkaisussa koska sähköjohto on helpompi kuljettaa kuin hydrauliikkaletkusto. Pyrkisin siinä tapauksessa tilaamaan TG:n tehtaalta niin, että vakiovarusteena olevaa Teleflex hydrauliohjausta ei ole veneeseen asennettu lainkaan. Kipparin esittämät kulutus- ja suorituskykylukemat olivat mukavaa luettavaa. Erityisesti 150 hv koneen kanssa 6,1 m (n. 900 kg veneen oma paino) Sting daycruiserin saavuttama noin 44 solmun nopeus oli vaikuttava koska kulutus ei kasvanut siitä huolimatta kuin 1,08 l/meripeninkulma ja maltillisemmilla 25-35 solmun nopeuksilla kulutus pysyi hienosti alle litra per meripeninkulma (0,81-0,98 l/mpk). Se on mielestäni tämän kokoiselta koneelta ja veneeltä varsin kelpo suoritus. Kun katselin TG 6.9X testiä Yamahan F150 nelarikoneella niin vaikka vene on vähän painavampi, jäi semmoinen vaikutelma, että ko. vene tällä Evinruden koneella olisi tuottanut selkeästi taloudellisemman kokonaisuuden ja selvästi laajemman taloudellisena pidettävän nopeusskaalan. Voin olla väärässä mutta kutkuttamaan jää. Lisäksi nelarissa päänvaivaa ja kustannuksia aiheuttaa aina tuo koneen määräaikaishuolto, joka taas Evinrudessa tulee vastaa ensimmäisen kerran 5 vuoden tai 500 tunnin kohdalla kunhan koneen automaattinen talvihuolto on suoritettu koneen käyttöpaneelista käsin ja huuhdeltu jäähdytysjärjestelmä. Tämä on melkoinen säästö verrattuna 4T koneen jokasyksyiseen huoltorumbaan.

    MIKÄ SITTEN ASKARRUTTAA?
    Evinruden aikaisempien sukupolvien koneissa on ilmeisesti käsitykseni mukaan ollut ns. heikot mallinsa ja koneet ovat aiheuttaneet omistajille harmaita hiuksia sähkötekniikan toistuvasti pettäessä ja tekniikan muutenkin sohlatessa. Toinen seikka mikä keskusteluissa täälläkin on nostettu esille on huoltoverkoston huonous. Tarkistin asian ja Turun seudulta, jossa itse olen, löytyy onneksi Venetelakka Ramstedt, joka hoitaa Evinruden myynnin ja huollon, eli ongelma osaltani ratkaistu tällä. Mutta olisin kiinnostunut teidän kommenteista juurikin tämän G2 koneen suhteen jos lukijoissa on tämän sukupolven konemallin omistajia. Minkälaisia kokemuksia, ruusuja, risuja ja muita kommentteja annatte tälle viimeisimmän sukupolven moottorille. Jos omistajia, jotka ovat siirtyneen 4T koneesta Evinrudeen tai Evinrudesta 4T koneeseen, niin näiden koneiden erot ns. saman veneen perässä juurikin kiinnostavat. Olkaa siis ystävällisiä ja jakakaa kokemuksianne jos jaksoitte tänne asti lukea.

You must be logged in to reply to this topic.

X