Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Dieselin hammashihna

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Konehuone / Dieselin hammashihna

  • Ismolin

    Hammashihna pyörittää venemoottorini nokka-akselia. Onkohan tällainen yleistä nykyaikaisissa moottoreissa ? Huolto-ohjeen mukaan hihna vaihdetaan 2500 käyttötunnin jälkeen. Tämän saavuttamiseen meillä menisi 40 vuotta. Autojen moottoreissa ohjeistetaan ajokilometrien lisäksi vaihtamaan hihna 6….10 vuoden välein. Samaa moottoria on mopoautoissa, agregaateissa yms. ja niiden huolto-ohjeissa vaihtoväli on 40000 km tai 4 vuotta. Nyt arvuuttelen monenko vuoden välein venemoottorin hihna tulisi vaihtaa. Voisiko ajatella, että venekäytössä olosuhteet ovat vähemmän kuluttavia ja kumia hapertavia = vähemmän käynnistyksiä ja käyttöä ja siksi vuosimääräistä vaihtoväliä ei ilmoiteta.

    lyy

    Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt. Meillä on VP D3-110-kone, ja siinä ei ihan noin isot tunnit olleet vaihtovälinä,mutta hyvin paljon kuitenkin. Muistaakseni Volvon autossa oli joku kilometrimäärä tai sitten 4 vuotta. Meilläkin menee kymmeniä vuosia hihnan vaihdon viralliseen vaihtokohtaan,joten mitenköhän tosiaan on ? Tietäisikö joku ? Meidän paatti on nyt 8-vuotias,ja ilmeisesti alkuperäinen hihna paikallaan. Ajattelin kyllä varmuudeksi vaihtaa ensi vuonna, tunteja nyt reilu 360.

    Akke

    Hihnan vaihto on ajankohtainen ennen määrätunteja jos se on päässyt venymään liikaa tai muuten mekaanisesti vaurioitunut. Ohjekirjat eivät taida ottaa asiaan varsinaisesti kantaa siihen venyykö / kovettuuko hihna ajan saatossa merkittävästi joten yksi tapa on avata koppa jotta pääsee katsomaan hihnan kunnon ja samalla kun katsoo niin pyörittää konetta ja tarkastaa hihnan. Liikkuuko tasaisesti, onko pykimiä, onko riittävän kireä, istuuko hyvin ohjaus- ja kiristysrullilla. Jos tarkastaminen omatoimisesti tuntuu työläältä, niin ei kai tuo varmuuden vuoksi vaihdattaminen ammattimiehelläkään nyt mahdottoman kallista luulisi olevan. Jos moottorin tyyppi on kansiventtiilinen, siis sellainen missä hihnan rikkoutuessa männät rikkovat venttiilikoneiston, kannattaa kyllä panostaa suht tiiviiseen vaihtoväliin, eli esimerkiksi saman koneen autopuolen suosituksiin. Jos taasen rikkoutumisvaaraa ei ole, niin vaihtoväli voi olla pidempikin.

You must be logged in to reply to this topic.

X